پارس ناز پورتال

رابطه خالکوبی با هپاتیت و HIV

رابطه خالکوبی با هپاتیت و HIV

دکتر سیدمسعود داوودی، متخصص پوست، مو و زیبایی در توضیح شیوه انجام خالکوبی و انواع آن گفت: تاتو یا خالکوبی به عملی گفته می‌شود که طی آن یک جسم خارجی زیر پوست کاشته شود یا از محیط بیرون به زیر پوست نفوذ کند و همانجا باقی بماند. گاهی اوقات با استفاده از یک وسیله، مواد خالکوبی را به درون پوست انتقال می‌دهند اما گاهی جسم خارجی نیز به‌طور اتفاقی به زیر پوست می‌رود که به آن نیز در پزشکی خالکوبی تصادفی می‌گویند. خالکوبی تصادفی در واقع به‌دلیل وقوع یک سانحه رخ می‌دهد.

به خالکوبی‌های عمدی نیز خالکوبی‌های دکوراتیو یا تزئینی می‌گویند. جنس موادی که در خالکوبی‌های تصادفی وارد بدن می‌شود غالبا از چوب یا سنگ است، حتی ترکشی که در میدان جنگ وارد بدن فرد می‌شود نوعی خالکوبی تصادفی است. درصورتی که التهاب یاعفونتی پیش نیاید از نظر پزشکی کار خاص درمانی را روی افرادی که بدنشان دچار خالکوبی تصادفی شده است انجام نمی‌دهند.

این متخصص پوست در مورد خالکوبی‌های تزئینی گفت: در این موارد فرد با مراجعه به اشخاصی درخواست می‌کند که حروف، اسامی یا اشکالی روی پوستش خالکوبی شود. امروزه با ظهور و بروز فناوری‌های جدید طرح‌ها در رایانه ترسیم و سپس روی پوست پیاده می‌شوند. در خالکوبی‌های تزئینی امکان دارد برای ترسیم شکل مورد نظر رنگ‌های زیادی استفاده شود.
دکتر داوودی با اشاره به اینکه خالکوبی‌های تزئینی و دکوراتیو عوارض زیادی دارند، گفت:

به‌دنبال کاشت مواد رنگی در داخل پوست احتمال عفونت بالا می‌رود. میکروب‌های عامل عفونت گاهی اوقات میکروب‌های معمولی هستند که با آنتی‌بیوتیک و چرک خشک‌کن از بین‌ می‌روند. گاهی نیز میکروب‌های با شیوع کمتر مانند میکروب سل یا ویروس هپاتیت وارد بدن فرد خالکوبی شده می‌شود. حتی این احتمال وجود دارد که ویروس ایدز از طریق سوزن خالکوبی وارد بدن فرد شود. این موارد به‌ویژه در شرایطی که آن فرد خالکوبی‌کننده اصول بهداشتی را رعایت نکرده باشد و از سوزن‌های مشترک برای خالکوبی استفاده کرده باشد افزایش می‌یابد.

احتمال ابتلای فرد به انواع حساسیت و آلرژی درصورتی که وی نسبت به رنگ‌های به‌کار رفته در فرایند خالکوبی آلرژی داشته باشد افزایش می‌یابد. همچنین احتمال دارد در محل خالکوبی پوست قرمز شده یا به‌دلیل التهاب پوستی فرد دچار خارش شود. با دارو می‌توان موقتا حالت التهاب و خارش را برطرف کرد اما به‌دلیل آنکه همچنان مواد به‌کار رفته زیر پوست باقی مانده است امکان دارد مجددا در پوست فرد التهاب ایجاد شود. بنابراین معضلی که ایجاد می‌شود این است که احتمال دارد ماده خالکوبی به‌کرات باعث ایجاد آلرژی و زخم در پوست شود.

وی در باره بیماری‌های ناشی از خالکوبی گفت: گاهی اوقات امکان دارد خالکوبی باعث شیوع یا تشدید بیماری‌ها شود. مجموعه‌ای از بیماری‌های پوستی وجود دارند که از ویژگی‌های آنها این است که در محلی که جراحی یا بریدگی در پوست ایجاد می‌شود می‌توانند ضایعات جدیدی ایجاد کنند. به‌عنوان مثال می‌توان به بیماری پسویازیس که به فارسی به آن بیماری صدف یا لک و پیس می‌گویند اشاره کرد. این لک و پیس‌ها برای نخستین بار در محل خالکوبی ظاهر می‌شوند.

امکان دارد ضایعات پوستی در بیماری که در منطقه‌ای از دست خود دارای ضایعات بوده در پی انجام خالکوبی بیشتر شود. همچنین احتمال دارد محل ورود سوزن خالکوبی با یک واکنش غیرعادی مواجه شود و در پی التیام محل ورود سوزن ملتهب و قرمز شود و سپس گوشت اضافه بسازد. به این پدیده کلوئید گفته می‌شود. این عارضه در همه افراد اتفاق نمی‌افتد اما برخی از افراد مستعد ساختن کلوئید هستند که در این افراد پس ازخالکوبی ، در محل ورود سوزن گوشت اضافه ایجاد می‌شود.

بیماری دیگر سارکوئیدوز نام دارد که امکان دارد این بیماری از همان ابتدا در پی انجام خالکوبی در بدن فرد بروز پیدا کند. پس از بروز این بیماری در محل خالکوبی ضایعات پوستی مشاهده می‌شود که پس از انجام آزمایش روی این ضایعات، بیماری سارکوئیدوز تایید می‌شود.

دکتر داوودی با بیان این مطلب که خالکوبی تنها منحصر به عوارض جسمانی نمی‌شود، گفت: نکته‌‌ای که می‌توان به آن اشاره کرد عوارض روحی و روانی خالکوبی است. نقش‌هایی که پس از خالکوبی روی پوست ایجاد می‌شود ممکن است به خوبی ترسیم نشود و آنچه مورد نظر شخص است از آب در نیاید، حتی احتمال دارد در زمان خالکوبی مقداری رنگ جوهر به پوست اطراف نشت پیدا کند. خالکوبی ناموفق می‌تواند مشکلاتی را برای فرد ایجاد کند؛ در واقع احتمال دارد حس سرخوردگی و یاس در فرد به‌وجود آید.

این متخصص در مورد خطر بروز بیماری سرطان در فرد خالکوبی‌شونده گفت: تا‌کنون از نظر علمی ثابت نشده است که خالکوبی می‌تواند باعث بروز سرطان یا تشدید این بیماری در فرد شود؛ با این حال می‌توان گفت که یکی از ویژگی‌های سرطان پوست این است که در محل زخم‌های قدیمی ایجاد می‌شود. این، زخم‌های قدیمی خالکوبی، زخم‌های ناشی از سوختگی‌های قدیمی را هم شامل می‌شود، اما تا به حال گزارشی درباره اینکه خالکوبی سرطان پوست را شایع‌تر کرده باشد، انتشار نیافته است.