پارس ناز پورتال

روز بسیار جالب وپر انرژی

روز بسیار جالب وپر انرژی

«روز جهانی خنده» که نخستین بار در سال 1988 میلادی به تصویب رسید، هر سال در اولین یکشنبه ماه مه طی مراسمی در سراسر دنیا جشن گرفته می‌شود.

یونانیان قدیم خنده را موهبتی الهی ‌می‌دانستند و ارسطو معتقد بود که در میان همه موجودات، تنها انسان ‌است که می‌تواند بخندد.

«مادان کاتاریا»، پزشک هندی در سال 1988 میلادی روز جهانی خنده را به تصویب رساند و در همان سال بود که تنها در شهر «بمبئی» هند، 10 هزار نفر به این مناسبت گردهم آمدند و مراسم شادی بخش این روز را برگزار کردند.

همه ساله در نخستین یکشنبه در ماه مه، مراسم شادی‌آفرین روز جهانی خنده در بسیاری از کشورها برگزار می‌شود و نمایندگان باشگاه‌های مختلف خنده در سراسر جهان، این روز را جشن می‌گیرند.

«گودولا اشتاینر یونکر» در سال 1998 میلادی نخستین باشگاه خنده آلمان را در شهر «ویسبادن» تاسیس کرد که البته نخستین باشگاه در نوع خود در اروپا محسوب می‌شد.

اشتاینر یونکر یک روان‌شناس است و در زمینه خنده‌درمانی تخصص دارد. به اعتقاد وی خنده، درمان بسیاری از دردهای روحی، عاطفی و جسمی است. یونکر معتقد است که در اثر خنده‌ای عمیق، تمام عضلات بدن به حرکت در می‌آیند، پرده دیافراگم مرتعش می‌شود، تنفس عمیق‌تر می‌گردد و اکسیژن بیشتری به شش‌ها می‌رسد. در نهایت قدرت دفاعی بدن افزایش یافته، عمل گوارش راحت‌تر انجام می‌گیرد و استرس کاهش می‌یابد.

همچنین «حسین جعفریان»، روانپزشک ایرانی ساکن آلمان که تجربیات زیادی در مورد تاثیر خنده بر سلامت جسم و روان انسان دارد، در این مورد می‌گوید: خنده اثرات مثبتی روی سیستم مغز و اعصاب دارد. این اثرات را می‌توان بر روی نوار مغزی نیز مشاهده کرد. یعنی وقتی انسان می‌خندد، تغییراتی روی نوار مغز ظاهر می‌شود. جالب اینجا است که مطالعات نشان می‌دهد حتی افرادی که عضلات چهره‌شان در حالت خنده است ولی از ته دل نمی‌خندند، باز همین تغییرات مثبت خنده روی نوار مغزشان دیده می‌شود.

کارشناسان در پی مطالعات گوناگون پی برده‌اند که کودکان در روز تا 400 بار می‌خندند. در مقابل، بزرگسالان به طور متوسط فقط 20 بار در روز خنده بر لبانشان ظاهر می‌شود.

کاتاریا، استاد هندی یوگا نیز دراین‌باره می‌گوید: انسان بدون داشتن دلیلی قانع‌کننده نه تنها حق خندیدن دارد بلکه باید برای بهتر زیستن همیشه بخندد.

شیوه‌های آموزشی یوگای مادان کاتاریا که به خنده یوگا مشهور است، امروزه در سراسر دنیا شهرت یافته‌اند.

همچنین علوم مختلف پزشکی ده‌ها سال است که در مورد تاثیر خنده بر جسم و روان انسان مطالعه می‌کنند.

حسین جعفریان، روانپزشک حاذق ایرانی در مورد تاثیر خنده بر بیماران افسرده می‌گوید: خنده در درمان بیماری‌های افسردگی بی‌نهایت موثر است. بیماری که به افسردگی مبتلا است، تصور می‌کند که همه‌ غم‌های عالم را دارد. اگر به طریقی بشود او را به خنده واداشت و او شروع به خندیدن کند بلافاصله چهره فرد باز می‌شود و علائم افسردگی که عمدتا بی‌حالی و رخوت هستند، برطرف می‌شوند.