پارس ناز پورتال

بیایید با شیر آشتی کنیم

بیایید با شیر آشتی کنیم

در حالی که بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه تا پایان سال آینده قرار است مصرف شیر ایرانیان به بیش از 168 کیلوگرم برسد، رییس انستیتو تحقیقات تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از کاهش 25 درصدی مصرف شیر در کشور خبر می‌دهد.

مجید حاجی‌فرجی قطع شدن یارانه شیر را عامل اصلی این اتفاق می‌داند و می‌گوید:‌ مصرف این ماده مغذی 15 تا 25 درصد کاهش یافته است. به گفته وی هر کودک حداقل روزی دو تا سه لیوان شیر نیاز دارد و نبود این ماده غذایی باعث نرمی استخوان و کوتاه قدی می‌شود.

شیر برای میانسالان حیاتی است

مشاور انجمن صنایع لبنی ایران نیز سرانه مصرف شیر در ایران را 70 تا 80 كیلوگرم اعلام می‌کند و می‌گوید:‌ این رقم در کشورهای توسعه یافته تا 500 کیلوگرم است. «حسین چمنی» به افزایش جمعیت میانسال کشور اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: در حالی که کشور ما به سمت میانسالی حرکت می‌کند باید به تغذیه بیش از گذشته توجه شود.

وی ادامه می‌دهد: در حالی که هزینه‌های درمانی در کشور ما بسیار بالاست و در بخش تأمین دارو نیز با مشکل رو به رو هستیم بهتراست به جای هزینه درمان این نوشیدنی حیات بخش را در اختیار مردم قرار دهیم. اکنون 80 درصد بیماری سالمندان ایران مشکلات اسكلتی و حركتی است كه این مسأله ضرورت استفاده از شیر را چند برابر می‌کند. وی با بیان این كه بی توجهی به سلامتی موجب شده كه سالمندان ایران 20 تا 25 سال زودتر از موعد زمین گیر شوند اظهار می‌کند:‌ برای رفع این مشكلات باید شیر را وارد سبد مصرفی خانواده‌ها کنیم.

شیر رسانی شکست خورد

از سه سال پیش که طرح توزیع شیر در مدرسه ها اعلام شد، بسیار مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت، طرحی که بعد از مدت‌ها وعده و وعید چند ماهی اجرا شد و در نهایت به دلیل تأمین نشدن بودجه به ایستگاه آخر رسید. عبدالوحید فیاضی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در این باره می‌گوید: در حال حاضر کمتر از نصف سرانه جهانی شیر مصرف می‌کنیم که علت اصلی آن توقف توزیع شیر در مدرسه های کشور است.

وی ادامه می‌دهد:‌ توزیع شیر در مدرسه ها هزینه کردن نیست بلکه یک سرمایه گذاری است و جامعه سالم را در پی دارد. اما گزارش‌ها در اجرای این طرح ناامید کننده است. در سال تحصیلی آینده 100 تا 120 میلیارد تومان به این طرح اختصاص خواهند داد این در حالی است که اعتبار مورد نیاز این طرح 250 میلیارد تومان است با نگاهی به این اعداد باید بدانیم که باز هم بسیاری از کودکان ایرانی از خوردن شیر محروم می‌مانند.این نماینده مجلس درباره علت استقبال نکردن دانش آموزان از شیر یارانه ای نیز اظهار می‌کند:‌ به اعتقاد بسیاری از آنان شیرهایی که در مدرسه‌ها توزیع می‌شد بد مزه است و به همین دلیل بچه‌ها رغبتی به نوشیدن آن نشان ندادند.

زنان 20 سال زودتر پوکی استخوان می‌گیرند

بعد از بچه‌ها، زنان گروه آسیب پذیر در برابر استفاده نکردن از شیر هستند. یک پژوهشگر و مشاور ارشد تغذیه مصرف نکردن شیر را عامل افزایش پوکی استخوان زنان در ایران می‌داند و می‌گوید:‌ زنان ایرانی 20 سال زودتر از میانگین سنی زنان در کشورهای پیشرفته به پوکی استخوان مبتلا می‌شوند.

عزیز الله کمال زاده می‌گوید: متأسفانه در کشور ما برای افزایش مدت زمان نگه داری شیر، میزان بیشتر به آن مواد نگهدارنده اضافه می‌کنند که این خود باعث ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها به خصوص سرطان می‌شود.این در حالی است که مسئول تغذیه وزارت بهداشت ایجاد بیماری توسط مواد نگهدارنده در شیر را رد می‌کند و از مردم می‌خواهد با خیال راحت شیرهایی با مدت ماندگاری طولانی را مصرف کنند و معتقد است باید این نگرش میان مردم تغییر کند.

نصف سنگال شیر می‌خریم

با افزایش قیمت‌ها كه از سال گذشته در سه مرحله صورت گرفت و امسال نیز در یك مرحله افزایش یافت، قدرت خرید شیر در جامعه كاهش یافته است و نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز گرانی را عامل اصلی کمرنگ شدن مصرف شیر میان ایرانی‌ها می‌داند و می‌گوید:‌ میانگین سرانه مصرف شیر حتی نصف كشور سنگال است.

محمدرضا پورابراهیمی با بیان این که سال گذشته 972 هزار تن شیر دریافتی كارخانه‌های لبنی نسبت به سال قبل از آن كاهش یافته و به همین نسبت میزان تولید محصولات لبنی نیز پایین آمده است ادامه می‌دهد:‌ در حالی كه ظرفیت تولید 12.5 میلیون تن شیر خام در كشور وجود دارد و حداقل سه میلیون تن از این ظرفیت خالی مانده و مورد استفاده قرار نمی‌گیرد كه علت آن از سوی دامداران عدم اجرای قانون برای حمایت از تولید‌كننده عنوان می‌شود همین کاهش تولید، افزایش قیمت و در نتیجه کاهش مصرف را نیز به همراه دارد.