پارس ناز پورتال

کوتاه آمدن سازمان محیط زیست

مجموعه : مجله خبری روز
کوتاه آمدن سازمان محیط زیست

سازمان محیط زیست یک بار دیگر دربرابر خودروسازان کوتاه آمد؛ این دفعه برای 3 ماه البته.

امید کریمی: بازار خودرو حال روز خوشی ندارد، بیمار محتضری است که دوایی برای درمانش فعلا وجود ندارد. در این حال روز، خودروسازان باید تولیدات خود را به سطح یورو 4 می رساندند. داستان دنباله دارش را بسیار شنیده و خوانده اید؛ ماجراهایی که در زمان آلودگی زمستان گذشته به اوج خود رسید و البته تا همین امروز هم ادامه داشته است.

سازمان محیط زیست اصرار می کرد که باید تولیدات خودروسازان به استاندارد یورو 4 برسد و از ابتدای سال 92، هر خودرویی که این استاندارد را نداشته باشد، شماره گذاری نمی شود، پلیس هم البته اعلام کرد که تا محیط زیست دستور ندهند، هیچ خودروی مدل 92 را که استاندارد یورو4 نداشته باشد، شماره گذاری نمی کند.

از سوی دیگر خودروسازان گفتند که تا بنزین یورو 4 وجود نداشته باشد، خودروی یورو 4 هم تولید نمی کنند. ضلع سوم این ماجرا البته شرکت پالایش و پخش فراورده های نفتی شد که از برنامه تولید سوخت یورو 4 عقب مانده بود.

اکنون اما خبر می رسد که هم بنزین یورو 4 به زودی توزیع می شود و هم خودروسازان می توانند فعلا خودروی یورو 2 تولید کنند. البته به زبان عامی تر، خودروهای یورو 2 باقی مانده در پارکینگ هایشان را بفروشند.

این خبری است که قائم‌مقام سازمان محیط زیست داده. به گفته علی محمد شاعری، بر اساس پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت دولت مهلتی دوماهه به خودروسازان داخلی برای ارتقای سطح استاندارد محصولاتشان به یورو 4 داده است.

او دراین باره به فارس گفت: خودروسازان داخلی موظف‌ هستند تا 30 خردادماه سال جاری نسبت به ارتقای سطح استاندارد محصولاتشان اقدام کنند.

به گفته او به همین دلیل شماره گذاری خودروهای یورو 2 تا پایان خردادماه سال 92 تمدید شد: بر اساس مصوبه دولت شماره گذاری خودروهای یورو 2 از اول تیرماه سال جای ممنوع خواهد شد و کلیه خودروهای تولید داخل ملزم به رعایت استاندارد یورو 4 از تاریخ اول تیرماه سال جاری هستند.

شاعری گفت: در صورت عدم ارتقای سطح استاندارد خودروها، خودروها از سوی پلیس راهور ناجا شماره‌گذاری نخواهد شد، این مهلت دیگر تمدید نمی‌شود.

البته قائم مقام سازمان محیط زیست گفته که دولت به خودروسازان لطف کرده است: سازمان محیط زیست مجری مصوبه دولت است و با توجه به شرایط محدودیت‌های موجود طبق صلاحدید دولت 2 ماه دیگر به خودروسازان فرصت داده است و این مهلت فرصتی دوباره برای خودروسازان برای انطباق محصولاتشان با استاندارد یورو 4 است.

 

بنزین یورو 4 به زودی توزیع می شود

اما درحالی که تاکنون فقط 30درصد از خودروهای تولید داخل استاندارد یورو 4 را گذرانده اند، شاعری در گفت و گوی دیگری خبر داده که تا یک ماه آینده بنزین یورو 4 در سه شهر توزیع می شود.

او به مهر گفت: بر اساس توافقی که بین سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت نفت انجام شد، از ابتدای خرداد ماه سال جاری بنزین یورو 4 در سه شهر تهران، اراک و کرج به صورت سراسری توزیع می شود. بر اساس همین توافق قرار شد از ابتدای مرداد ماه سال جاری توزیع سوخت بنزین با استاندارد یورو 4 در شهرهای تبریز و اصفهان آغاز شود.

به گفته شاعری در حال حاضر روزانه 21 میلیون لیتر بنزین یورو 4 و 23 میلیون لیتر گازوئیل یورو 4 در کشور تولید می شود که تا پایان شهریور ماه امسال میزان تولید هر کدام از این دو سوخت به 30 میلیون لیتر افزایش خواهد یافت.

معاون انسانی سازمان محیط زیست گفت: از اول مهرماه با افزایش تولید سوخت نفت گاز مطابق با استاندارد یورو 4 در دو کلان شهر دیگر بر اساس اولویت و دسترسی به خطوط لوله نیز توزیع شود و در بقیه کلان شهرها هم تا پایان سال جاری نسبت به توزیع سوخت نفت گاز و بنزین اقدام خواهد شد.

به گفته او توزیع گازوییل با استاندارد یورو 4 در تمام جایگاه های عرضه سوخت تهران، کرج و مشهد برای ناوگان حمل و نقل عمومی درون شهری از ابتدای سال 92 آغاز شده است: با برنامه ریزی های صورت گرفته و توافقات انجام شده تا پایان سالجاری حداقل 40 میلیون لیتر بنزین و 50 میلیون لیترنفت گاز با استاندارد یورو 4 در سراسر کشور توزیع می شود.