پارس ناز پورتال

چگونگی اطلاع از آلودگی لوازم ارایشی

چگونگی اطلاع از آلودگی لوازم ارایشی

آلودگی‌ها و باکتری‌هایی که روی دست و صورت هستند یا در هوا معلق‌اند می‌توانند بر مواد آرایشی برس‌ها ، فرچه‌ها و اپلیکاتورها بنشینند و در صورتی که ما هر یک از این مواد را که به staphybcoque یا Ecoli آلوده شده به صورت بزنیم همین عوارض را به دنبال خواهد داشت.

 

در مواد آرایشی ما چه چیزی پنهان است؟ محققان دانشگاه Rowan du new Jersey برای شناسایی این موضوع در مدت زمانی حدود 2 سال اشتانتیون‌هایی را که در فروشگاه‌های لوازم آرایشی بهداشتی در اختیار مشتریان برای تست قرار می‌گرفت را مورد آزمایش قرار دادند و تقریبا در این مدت 20 نوع مارک مختلف بررسی شد. نتایج تحقیقات نشان داد 67 درصد مواد مورد آزمایش آلوده به انواع باکتری‌ها از جمله staphylocoque بودد که می‌تواند مسبب بروز عفونت‌هایی همچون عفونت‌های التهابی یا زردزخم شود.

 

در این مواد همچنین انواع کپک‌ها، قارچ‌ها، Ecoli، باکتری‌های مقاوم به دارو و… هم شناسایی شد. برخی مواد آرایشی آلوده‌ترند برخی لوازم و مواد آرایشی بیش از سایرین محل مناسبی برای رشد باکتری‌ها هستند. باکتری‌ها نمی‌توانند در مواد پودری رشد کنند در حالی که به راحتی در مواد مرطوب رشد می‌کنند. به همین دلیل رژ‌های مایع و ریمل‌ها محل‌های مناسبی برای رشد باکتری‌ها هستند. تمام مواد آرایشی روغنی مانند رژلب‌ها و برق‌لب‌ها یا رژگونه‌ها و کرم‌پودرهای چرب می‌توانند محل تجمع باکتری Ecoli و سالمونل باشند. در صورتی که این مواد به باکتری‌ها آلوده شوند شما با وارد کردن آنها به دهان و چشم‌های‌تان به راحتی بیمار می‌شوید.

 

به تاریخ مصرف مواد آرایشی توجه کنید برای پیشگیری از بروز چنین آلودگی‌هایی شرکت‌های تولیدکننده مواد آرایشی به محصولات خود نگه‌دارنده اضافه می‌کنند. گرچه این نگه‌دارنده‌ها از ورود باکتری به مواد آرایشی پیشگیری می‌کنند، اما با پایان مدت زمان مصرف و رسیدن به زمان انقضای محصول، این نگه‌دارنده‌ها هم اثر خود را از دست می‌دهند. به همین دلیل است که توصیه می‌شود مواد آرایشی خود را اگر هنوز هم سالم‌اند با رسیدن به تاریخ انقضا دور بیندازید. برای مثال، تاریخ مصرف یک ریمل 3 ماه است و رژلب، کرم‌پودر، رژگونه و سایه‌های پودری را 1 تا 2 سال می‌توانید استفاده کنید. روی تمامی کرم‌ها تاریخ تولید و انقضا درج شده است.

 

به این زمان بها داده و اگر حس کردید کرم شما بوی بدی گرفته فورا آن را دور بیندازید. جلوی آلوده شدن را بگیرید در عین حال که باید به تمامی مسایل قید شده پایبند باشید توصیه‌های زیر هم به شما کمک می‌کند جلوی آلوده شدن مواد آرایشی مورد استفاده خود را بگیرید.

 

 

دست‌های‌تان را بشویید. بیشترین میزان آلودگی از طریق تماس دست با کرم به صورت منتقل می‌شود.

 

از مواد آرایشی به صورت شخصی استفاده کنید. اینکه دوست یا خواهر شما پوست خوبی دارند و به بیماری خاصی دچار نیستند دلیلی نیست که بخواهید مواد آرایشی‌تان را با آنها شریک شوید.

 

اپلیکاتورهای قابل شستشو تهیه کنید اسفنج‌ها یا اپلیکاتورهایی که کارخانجات تولیدکننده، داخل مواد آرایشی قرار می‌دهند عمر طولانی نداشته و می‌توانند محل مناسبی برای رشد باکتری‌ها باشند. بهتر است اپلیکاتورهای قابل شستشو تهیه کرده و از آنها استفاده کنید.

 

حین استفاده از تسترها محتاط باشیدفروشگاه‌های مواد آرایشی باید برای هر مشتری که می‌خواهد مواد آرایشی را تست کند یک اپلیکاتور یکبار مصرف در اختیار او بگذارد. اگر به محلی رفتید و این قانون در آنجا رعایت نمی‌شد هرگز محصولات آرایشی را به صورت نزده و آن را پشت دست‌تان تست کنید.