پارس ناز پورتال

بیوگرافی کامل کریستوفر لی

بیوگرافی کامل کریستوفر لی

روز تولد :27 می محل تولد : بلگراویا واقع در لندن انگلستان هنرپیشه انگلیسی ، متولد لندن که به همراه خواهر بزرگش ساندرا در خانواده ای لز هم پاشیده بزرگ شدند. پدرش یک سرباز حرفه ای به نام جئو فری ترولوپ و مادرش استلامه بر نام داشتند که سال 1926 از هم جدا شدند. بعد از آن زمانی که کریستوفر هنوز کودک بود ،مادرش با جرج سنت کروکس ازدواج کرد که این مرد بانکدار نیز اندک زمانی بعد از آن ها جدا می شود.


کریستوفر بین 14 تا 17 سالگی در کالج ولینگتون تحصیل کرد و بعد از آن به عنوان منشی یک اداره در چندین شرکت مشغول به کار شد تا اینکه در سال 1941 از را رسید یعنی زمانی که او برای شرکت در جنگ جهانی دوم وارد ارتش شد. دنبال ترخیص شدن از سرویسهای نظامی ارتش به یک اداره ارگانیز می پیوندد و با این گروه به عنوان بازیگر فعالیتهای هنری خود را آغاز می کند . در چندین نقش کوتاه در فیلم هایی مانند کریدور آینه ها (1948) ظاهر می شود و سپس اولین کار قابل توجه خود را در هملت ساخته لارنس اولیویه و در سال 1948 ارایه می دهد. در آن کار او به همراه پیتر کوشینگ بازی داشت .


این دو بازیگر به همراه هم در سال 1952 فیلم مولن روژ را بازی کردند اما دیگر یکدیگر را ملاقات نکردند تا اینکه آثار ترسناکشان از راه رسید. کریستوفر لی چندین و چند نقش در کارهای سینمایی و تلویزیونی بازی کرد که در خلال دهه 50 پخش شدند ، اما هیچ کدام برایش موفقیتی در بر نداشتند تا اینکه جامعه تولیدات آثار ترسناک ملحق شد ،این تولیدات با نفرین فرانکشتاین در سال 1957 آغاز شد و با دراکولا (58) مومیایی (59) تازی های باسکرویل (59) ادامه پیدا کرد و او در همه ان ها با پیتر کوشینگ همبازی بود .


لی نقش های دراکولایی خود را با تعداد بسیاری فیلم ترسناک ادامه داد که به دهه 60 نیز کشیده شد و حتی به اوایل دهه 70 نیز رسید. در خلال این مدت با بازی در مجموعه آثار فومانچو (1965) به شهرت بیشتری رسید. او هم چنین در اروپا نیز بازی های خوبی ارایه داد و کمپانی متعلق به خودش را پایه گذاری کرد و آثاری چون هیچ چیز به غیر از شب (1972) و دختری برای شیطان (1976) را ارایه داد.


در نیمه دهه هفتاد سعی کرد تا چهره ترسناک خود را کنار بزند و برای همین در آثار معمول به بازی پرداخت ، فیلم هایی مثل زندگی خصوصی شرلوک هلمز (1970) سه تفنگدار (1973) چهار تفنگدار (1974) و اثر جیمز باندی مردی با طپانچه طلایی (1974) از این دسته هستند. موفقیت این فیلم ها او را به هالیوود کشاند و در آن جا با پیشنهادات فراوانی روبرو شد اگر چه هیچ کدام از آثار مطرحی نبودند ،در نتیجه دوباره به انگلستان بازگشت. در اوایل سال 2000 در دوبلاک باستر ارباب حلقه ها و جنگهای ستاره ای حرفه اش مجدد در سیر صعودی قرار گرفت