پارس ناز پورتال

چگونه در هوای برفی رانندگی کنیم؟

چگونه در هوای برفی رانندگی کنیم؟

اگر تصمیم دارید با وسیله نقلیه خودتان راهی یک سفر زمستانی شوید، توصیه می کنیم قبل از سفر یک بار دیگر مقررات رانندگی در جاده ها را مرور کنید. یادتان باشد بیشترین آمار مرگ و میر کشور به تصادفات جاده ای اختصاص دارد که در این میان اشتباهات فردی و نادیده گرفتن قوانین راهنمایی و رانندگی در این تصادفات حرف اول را می زنند…

1- حداکثر سرعت مجاز انواع سواری و وانت بار در آزاد راه‌ها 120کیلومتر و اتوبوس مینی‌بوس، تریلر و کامیون 110کیلومتر و حداقل سرعت این وسایل نقلیه در اتوبان‌ها 70کیلومتر در ساعت است.

2- در بزرگراه ها خودروهای سبک می توانند با 110کیلومتر و وسائط نقلیه سنگین و عمومی با 100کیلومتر در ساعت حرکت کنند. این در حالی است که کلیه وسایل نقلیه در جاده‌های اصلی در طول روز می توانند تا 95کیلومتر سرعت داشته باشند که این میزان در شب به 85کیلومتر می رسد. در جاده‌های فرعی هم هنگام روز 85کیلومتر و هنگام شب 75کیلومتر سرعت داشتن مجاز است. یادتان باشد که تحقیقات به عمل آمده نشان داده کاهش سرعت به میزان 10کیلومتر در ساعت، میزان تصادف را 20درصد، تعداد مجروحان را  30درصد و تلفات جانی را 40درصد کاهش می‌دهد.

3- استفاده از نور بالا در فاصله 150متری با خودروی جلویی مجاز است به جز در مواقع ضروری مثل مه گرفتگی و درصورت نبود مه شکن در حین بروز کولاک و مه.

4- پشت فرمان خوراکی و آب نخورید، تا حد ممکن صحبت نکرده و به سرنشینان نگاه نکنید.

5-توجه به ضخامت عاج لاستیک یکی دیگر از مواردی است که باید رعایت کنید. برای ترددهای برون شهری عاج لاستیک شما باید حداقل سه‌میلی‌متر باشد.

6-  اغلب رانندگان که مهارت کافی ندارند به محض ورود به معابر خارج از شهر سبقت‌های متعددی می گیرند این کار در هنگام باران باعث کاهش سطح اصطکاک لاستیک با آسفالت و بروز سوانح خطرناک می‌شود.
7-  قبل از سبقت گرفتن باید به پاسخ صحیح این سوالات رسیده باشید که :

1) چه مسافتی برای سبقت گرفتن نیاز است؟ 2) شعاع آزاد دید چه قدر است؟ 3) سرعت خودروی مقابل و طول زمان شتاب‌گیری چقدر است؟ 4) با چه سرعتی می توان سبقت گرفت؟ 5)آیا قانون اجازه چنین سرعتی را می‌دهد؟ 6) از سبقت گرفتن چه نفعی عایدم می‌شود؟

8- قبل از سفر از سلامتی ترمزها و چراغها اطمینان پیدا کنید و نسبت به تمیزی شیشه‌ها و میدان دید، تنظیم فرمان و… اقدام کنید.

9- قبل از سفر گوش به زنگ اخبار هواشناسی و آب و هوای مقصد و مبدا باشید و با تماس با شماره تلفن گویای 141 از وضعیت راه ها، محدودیت های ترافیکی و… مطلع شوید. یادتان باشد دز طول جاده به علایم و هشدارها توجه کافی داشته باشید و هنگام عبور از مناطق پرتردد و محل عبور حیوانات اهلی، کمال دقت را به کار برده و در هنگام تعویض تایر فاصله ایمنی از خط ترافیک را حفظ کنید.

10-  به ازای هر 15کیلومتر سرعتی که در ساعت دارید، باید به اندازه طول یک ماشین با خودروی جلویی فاصله داشته باشید.

11-اگر وسیله ای را با خود در جاده حمل می کنید که طول آنها بیش از نیم متر از ماشین بیرون است، نصب پرچم قرمز را فراموش نکنید.

12- بستن کمربند ایمنی به عنوان یک قانون الزامی است چرا که هنگام تصادف تا حدود زیادی از وارد آمدن لطمه جانی به سرنشینان جلوگیری می‌کند.

13- دلایلی مثل خستگی و خواب آلودگی، نقص عضو، استعمال مواد مخدر، بی توجهی به مقررات، عجله و شتاب بی‌مورد، عدم تشخیص سهم عبور سایرین، لجبازی، رانندگی در اوج احساسات و… همیشه دلخراش ترین سوانح رانندگی را در پی داشته اند. بنابراین اگر جان خود و اطرافیانتان را دوست دارید، از آنها دوری کنید.