پارس ناز پورتال

کشوری که پناهگاهی کاملا امن برای هکرها تبدیل شده‌

کشوری که پناهگاهی کاملا امن برای هکرها تبدیل شده‌

اتحادیه جماهیر شوروی ده‌ها سال است که از روی نقشه‌ جهان حذف شده‌است، اما پسوند اینترنتی آن هنوز باقی‌است و به پناهگاهی کاملا امن برای هکرها تبدیل شده‌است.

براساس گزارش فاکس‌نیوز،‌ متخصصان امنیتی اعلام کردند پسوند اینترنتی su. که در سال 1990 به اتحاد جماهیر شوروی اختصاص یافت به پناهگاهی امن برای هکرهایی تبدیل شده‌است که در پس این این دامنه جمع شده‌اند تا در پناه آن به سرقت پول پرداخته با هرزنامه ارسال کنند.

اورن دیوید یکی از مدیران شرکت امنیتی RSA معتقد است این حرکت ارتباطی به فعالیت‌های سیاسی ندارد زیرا در اینترنت محدوده‌های غیر‌شفاف دیگری از قبیل دامنه tk. متعلق به توکلائو نیز وجود دارند که هکرهای سود‌جو به سوی آن هجوم برده‌اند. به گفته وی این حرکت تماما بر مبنی سودجویی است و ریشه سیاسی ندارد.

به گفته دیوید و دیگر متخصصان امنیتی، هکرها هجوم به سوی این دامنه را پس از آن آغاز کردند که روس‌ها قوانین مرتبط با دامنه ru. را در سال 2011 دشوارتر و محدود‌تر کردند.

گروه IB که مسئولیت یکی از دو گروه رسمی نگهبان اینترنت روسیه را به عهده دارد می‌گوید تعداد وب‌سایت‌های مخربی که تحت پوشش دامنه su. قرار دارند در سال 2011 دو برابر شد و سال بعد نیز به همین روند ادامه داد به شکلی که تعداد این وب‌سایت‌ها از تعداد وب‌سایت‌های مخربی که از دامنه روسیه استفاده می‌کردند نیز بیشتر شد. به گفته این گروه بیشتر تبهکاران سایبری در روسیه از این دامنه استفاده می‌کنند.

بدنام‌ترین این وب‌سایت‌ها Exposed.su بود که اطلاعات مربوط به کارت‌های اعتباری میشل اوباما، همسر رئیس‌جمهور آمریکا، میت رامنی و دونالد ترامپ و همچنین تعدادی از هنرمندان مشهور آمریکایی را منتشر کرده بود. این وب‌سایت اکنون غیر‌فعال شده‌است.

دیگر وب‌سایت‌های شوروی برای کنترل بات‌نت‌ها استفاده می‌شوند، بات‌نت‌ها شبکه‌هایی از رایانه‌های هک شده‌هستند که توسط تبهکاران برای خالی کردن حساب‌های بانکی، ارسال هرزنامه و یا حملات سایبری علیه وب‌سایت‌ها استفاده می‌شوند.

تاریخ su. به اوایل شکل‌گیری اینترنت باز می‌گردد، زمانی که سازندگان اینترنت مجموعه‌ای از پسوند‌ها را به منظور نمایش دادن ملیت وب‌سایت‌ها ایجاد کردند. هر کد،‌ مانند fr. فرانسه یا ca. کانادا نشانگر یک ملیت و کشور بودند.

برخی از نام‌های دامنه متعلق به دوران جنگ سرد از قبیل yu. یوگسلاوی یا dd. آلمان شرقی با منحل شدن کشورها،‌از بین رفتند اما دامنه su. از روند انحلال اتحادیه جماهیر شوروی در سال 1991 و خلق دامنه ru. در سال 1994 جان به در برد.


منبع: همشهری آنلاین