پارس ناز پورتال

هزینه های 100 میلیاردی تیم های حاضر در لیگ دهم..!

مجموعه : مجله خبری روز
هزینه های 100 میلیاردی تیم های حاضر در لیگ دهم..!

 هزینه های 100 میلیاردی تیم های حاضر در لیگ دهم..!


به گزارش خبرنگار ورزشی مشرق، لیگ برتر دهم فوتبال با قهرمانی سپاهان اصفهان به پایان رسید. تیم های استقلال تهران و ذوب آهن اصفهان نیز رده های بعدی را از آن خود کردند. در سوی دیگر جدول نیز استیل آذین، پیکان قزوین و پاس همدان به دسته اول سقوط کردند؛ اما آنچه این فصل را تحت شعاع خود قرار داد، کیفین پایین دیدارها بود. همین نیز موجب افزایش انتقادات به هزینه های صورت گرفته در این دوره شد که از چرایی این هزینه کرد بی فایده می پرسیدند.
اما، هزینه تیم ها در این دوره چقدر بود؟ اگرچه تا کنون مبلغی به شکل رسمی اعلام نشده است؛ اما گزارشی توسط یک نهاد اجرایی تهیه شده که دارای نکات قابل توجهی بود. در این گزارش عنوان شده است که هجده تیم حاضر در دهمین دوره لیگ برتر، مبلغی نزدیک به 100 میلیارد را صرف هزینه هایی چون جذب بازیکن و کادر فنی، آماده سازی تیم ها و …، کرده اند. البته نباید از یاد برد که این عدد، برآمده از اظهارات مالی باشگاه ها بوده و ممکن است در برخی موارد، هزینه صورت گرفته به مراتب بیشتر از این باشد.
این هزینه در حالی صورت گرفته که درآمد این تیم ها در این دوره، عددی معادل 30 میلیارد تومان بوده است. حق پخش تلویزیونی، حامیان مالی، بلیت فروشی و …، منابع درآمدی بود که منجر به کسب این مبلغ شده است.
ذکر این نکته ضروری است که صدا و سیما به عنوان پخش کننده انحصاری این رقابت ها، مبلغ بسیار ناچیزی را به فدراسیون فوتبال و باشگاه ها پرداخت می کند. برآورد کارشناسان مالی بر این است که رسانه مالی می بایستی عددی بین 60 تا 100 میلیارد تومان را به عنوان حق پخش به فوتبال حرفه ای ایران بپردازد که تا کنون، از این کار خودداری کرده است.
نتیجه چنین استنکافی از دادن حق فوتبال به اهالی آن از سوی سازمان صدا وسیما این بوده که تراز مالی 18 باشگاه لیگ برتری، منفی و زیان ده بوده است. در حقیقت، اگر فقط حق پخش تلویزیونی دیدارها پرداخت شود، می توان امید داشت که تراز باشگاه ها مثبت و سود ده شده و زمینه ساز رفع مشکلات از سوی کنفدراسیون آسیایی شود.

سایت تفریحی پارس ناز