پارس ناز پورتال

کیوکشین کاراته از کجا آمد؟

کیوکشین کاراته از کجا آمد؟
 
رشته کیوکشین

کیوکوشین کای یکی از سبک‌هاي کاراته و یکی از محبوب ترین رشته‌هاي رزمی در سراسر دنیاست. این رشته توسط ماسوتاتسو اویاما «۱۹۹۴-۱۹۲۳» رزمی کار اسطوره‌اي کره‌اي الاصل بنیان نهاده شد. معنای اصلی کاراته بـه معنی مبارزه کردن با دست خالی در مقابل هر سلاحی اسـت.

این رشته از عناصر مختلفی نشأت گرفته کـه شامل تجریبات اویاما و تکنیک‌هاي دیگر سبک‌هاي کاراته بوجود آمده اسـت. کیوکوشین کای از سه لغت کیوکو ««بالاترین ،نهایت»» شین ««حقیقت، روح»» و کای ««گروه و انجمن»» ترکیب شده‌اسـت.


این رشته در ابتدا اویاماریو و اویاما کاراته جوجیتسو نیز نامیده میشد. تاکید این سبک روی مبارزه واقعی از راه نزدیک اسـت. در کیوکوشین کای برای کاستن مقاومت رقیب از تکنیک‌هایي بـه طور متوالی استفاده می شود.
این سبک تأکید زیادی بر روی تمرینات تنفسی و استقامتی دارد. از اینرو هنرجوی کیوکوشین بعد از سال ها تمرینات مکرر دارای اندامی ورزیده می گردد.

در سبک کیوکوشین تکیه اصلی بر حفظ سلامتی توام جسمی و روحی اسـت، ودر مبارزات کیوکوشین و اساسا در فلسفه آن پیروزی بـه هر قیمتی بر حیرف مقابل معنایی ندارد.
در مبارزات کیوکوشین «همانند ورزش هاي رزمی دیگر» دو رقیب رودررو بـه چشمان یک دیگر خیره گشته و شجاعت و شهامت و دلیری رابه هم منتقل می کنند. اگر یکی از رقیب ها بـه زمین بخورد رقیب دیگر بـه وی احترام گذاشته عقب مینشیند.


در فلسفه متعالی کیوکوشین هدف غائی تناوری جسم برای رسیدن بـه مکارم عالیه اخلاقی اسـت و بـه هیچ روی خشونت در سبک کیوکوشین جایگاهی ندارد چرا کـه اساسا خشونت و کیوکوشن در تقابلند نه در تعامل. کیو کوشین نه تنها خشن نیست بلکه سعی در پرورش روحیه لطافت، افتادگی، و بزرگ منشی را در هنرجو دارد.

هونبوی کیوکوشین کای در توکیو


دوجوی مرکزی این سبک «همانند دیگر رشته‌هاي ورزشی ژاپن» هونبو نام دارد ودر سال ۱۹۶۱ توسط اویاما در توکیو بنیان نهاده شد. بعد از فوت اویاما افراد زیادی مدعی رهبری سازمان فدراسیون شدند کـه ازآن میان کانچو شوکی ماتسوئی بـه واسطه منش و کردار والایش از سوی غالب نمایندگان بـه‌عنوان رهبر جدید سازمان پذیرفته گردید.

بنیانگذار این سبک در ایران کانچو یوسف شیرزاد می‌باشد.


در حال حاضر شیهان سید داوود محمدی نماینده این سبک در ایران می‌باشد.
البته نباید این مطلب فراموش شود کـه خود ماسوتاتسو اویاما کانچو ماتسویی را بعنوان جانشین بعد از خودش برگزید و همین حالا مشهور ترین کاراته در جهان کیوکوشین ماتسویی و بعد ازآن ماتسوشیما می‌باشد .

در باره مسابقات کیوکوشین هم می توان گفت کـه یکی از با کیفیت ترین مسابقات رزمی در جهان اسـت کـه هرساله برگزار می شود و نخستین غیر ژاپنی کـه بـه فینال مسابقات رسید اندی هوگ بود کـه چند سالی اسـت از فوتش میگذرد و بعد ازآن فرانسیسکو فیلهو شاگرد شیهان ایزوبه بود کـه 2 بار بـه فینال رسید.

یکبار در مقابل هاجیمه کازومی در فینال باخت ودر مسابقات بعدی بازهم در مقابل کازومی قرار گرفت کـه اینبار با شکست دادن او برای نخستین بار موفق شد کـه در مسابقات کیوکوشین قهرمان شود و نخستین غیر ژاپنی قهرمان نام گرفت.


تاریخچه کیوکوشین

در 27 جولای 1923 میلادی جوانی کـه بعد ها ماسوتاتسو اویاما نام گرفت و سوسای انجمن جهانی کیوکوشین شد بدنیا آمد.
• درسال 1947 اویاما در نخستین مسابقات قهرمانی ژاپن کـه پس از اتمام جنگ در شهر کیوتو برگزار شد شرکت نمود وقهرمان مسابقات آن دوره شد.


•  ماسوتاتسو اویاما درسال 1948 تصمیم می گیرد زندگی خودرا وقف کاراته نماید از این رو مدت 18 ماه تمرینات انفرادی روحی و جسمی خودرا در جنگلهای منطقه چیبا آغاز میکند.
 

• درسال 1951 اویاما تعلیم کاراته بـه ارتش کشور آمریکا را شروع کرد وی در آن زمان دان 5 جودو را دریافت کرده بود.
• درسال 1956 میلادی باشگاه اویاما دوجو افتتاح گردید اویاما گفت: این واقعا شروع کیوکوشین اسـت کاراته اي کـه با هزار روز تمرین آغاز و پس از ده هزار روز تمرین دریچه اي از اسرار رابه سوی کاراته کا باز میکند.
 

• درسال 1963 هنبوی مرکزی کیوکوشین کاراته در محله ایکیبو کورو ساخته شد.
• درسال 1968 میلادی سازمان کیوکوشین خاورمیانه تاسیس شد.
• درسال 1975 نخستین دوره مسابقات جهانی این سبک با حضور 128 نفر
شرکت کننده از 32 کشور برگزار گردید.
 

• دومین دوره مسابقات جهانی درسال 1979 با حضور 187 نفر از 62 کشور برگزار گردید.
• درسال 1984 سومین مسابقات جهانی در ماه ژانویه برگزار گردید.
• چهارمین دوره مسابقات جهانی کیوکوشین درسال 1987 با حضور 207 شرکت کننده برگزار شد.
• درسال 1991 پنجمین دوره مسابقات جهانی با حضور 250 شرکت کننده برگزار گردید.
• درسال 1993 سوسای اویاما میهمان مسابقات بین المللی ایران در تهران بود.
• درسال 1994 ابرمرد کاراته جهان چشم از جهان فرو بست و با مرگ او دنیای رزمی ماتم زده شد.