پارس ناز پورتال

آیا دوست دارید از ورزش کردن لذت ببرید؟

آیا دوست دارید از ورزش کردن لذت ببرید؟

با غرزدن ورزشکار نمی شوید    
۵ قانون طلایی برای لذت بردن از ورزش   
 
اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که معتقدند ورزش کردن کاری سخت و طاقت فرساست و حوصله می خواهد، پنج روش برای لذتبخش ترکردن ورزش به شما پیشنهاد می کنیم.

● قانون اول:  زمان ورزش را بر حسب نیازتان تنظیم کنید


بعضی ها عادت دارند صبح ها زود از خواب بیدار شوند و نرمش کردن را جزو اولین برنامه های روزانه شان می دانند. این افراد معتقدند اول وقت هیچ بهانه ای برای ورزش نکردن وجود ندارد و اگر این کار به صورت یک عادت درآید می توان با تمرکز و نشاط بیشتری سر کار حاضر شد.

پژوهش های اخیر نیز نشان داده است نرمش کردن به مدت ۲۰ دقیقه در صبح باعث افزایش قدرت درک، هوشیاری و عملکرد در طول روز می شود. از سوی دیگر، پژوهش های دیگر نشان می دهد از آنجا که وضعیت هورمون های بدن صبح ها و عصرها با هم متفاوت است و با توجه به این که دمای بدن هنگام عصر، بخصوص بین ساعت ۶ تا ۱۰ شب مقداری بالاتر است، عصرها زمان مناسب تری برای ورزش است. با این حال، بدن به زمان ورزش عادت می کند و یک قانون کلی برای تعیین زمان ورزش وجود ندارد و این خود شما هستید که تعیین می کنید چه زمانی تمایل بیشتری برای ورزش کردن دارید؛ چون مهم خود ورزش کردن است، نه زمان آن.


● قانون دوم:  با دوستان تان ورزش کنید


ورزش کردن با دوستان علاوه بر ایجاد انگیزه بر اثر رقابت دوستانه یا به قول معروف کل کل کردن، باعث می شود تنوع نرمش ها نیز بیشتر شود. به هر حال ممکن است هر کدام از افراد شرکت کننده در این فعالیت گروهی دارای تجربه های گرانبهایی در مورد حرکت های ورزشی باشند و می توانند آنها را با سایر دوستان شان در میان بگذارند.

پژوهش ها نشان داده است ۹۳ درصد افرادی که عادت دارند گروهی ورزش کنند، احساس می کنند هنگام ورزش گروهی نشاط بیشتری دارند. همچنین کسانی که گروهی ورزش می کنند، بیشتر خود را مقید می دانند برنامه را به هم نزده و به هر نحوی که شده حتما در جلسه های تمرین حاضر شوند.


● قانون سوم:  نتیجه نگر باشید


اگر از انجام دوباره و دوباره تمرین های ورزشی خود خسته شده اید، دفعه بعد به جای فکرکردن به سختی ها و دشواری های تمرین ها به نتایج نهایی و مثبت همان حرکت فکر کنید؛ برای مثال اگر در حال انجام حرکتی برای تقویت ماهیچه های بازو هستید با فکرکردن به نتیجه نهایی ـ داشتن بازویی عضلانی ـ ذهن شما روی ماهیچه های بازو متمرکز می شود، در نتیجه بقیه اندام ها کمتر خسته می شوند. همچنین اگر در حال کوهنوردی هستید و بشدت خسته شده اید، به ایستگاه بعدی و یک فنجان چای داغ فکر کنید، از جان گرفتن دوباره خود تعجب می کنید.

● قانون چهارم: موسیقی را فراموش نکنید


پژوهش ها نشان داده است گوش کردن به موسیقی هنگام ورزش باعث می شود فرد ۱۰ درصد کمتر خسته شده و حرکت ها را با تمرکز بیشتری انجام دهد. همچنین گوش دادن به موسیقی مناسب هنگام دویدن روی تردمیل باعث می شود فرد ۱۵ درصد بیشتر از حالت عادی تمرین کند، اما انجام کارهایی مانند صحبت کردن با تلفن همراه یا خواندن کتاب تاثیر چندانی بر نحوه ورزش کردن نمی گذارد زیرا باعث افزایش شدت ضربان قلب نمی شود.

● قانون پنجم:  گذشته ها را فراموش کنید


اگر دفعه پیش بیش از حد تمرین کرده و خیلی خسته شده اید، این موضوع همانند یک خاطره در ذهن تان نقش می بندد و حتی ممکن است بر عملکرد شما در جلسه بعد تاثیر بگذارد. در یک مطالعه، از چند نفر خواسته شد به مدت نیم ساعت روی تردمیل با بیشترین توان خود بدوند، البته در سرعت های مختلف. در جلسه بعدی تمام آنها سختی جلسه گذشته را کاملا به خاطر داشتند.

خاطره های ما براساس نتیجه نهایی یک تجربه شکل می گیرند؛ بنابراین انجام حرکت های سبک تر به مدت پنج تا ده دقیقه؛ مانند انجام حرکت های کششی یا قدم زدن وسط تمرین های سخت باعث می شود تصویر مثبت تر و آرامش بخش تری در ذهن شکل بگیرد. اگر از آخرین کار یا جلسه تمرین خود خاطره خوشی داشته باشید، برای انجام دوباره آن انگیزه بالایی خواهید داشت.