پارس ناز پورتال

کسانی که در سفر هستند حکم روزه گرفتن آنها چیست؟

مجموعه : مذهبی
کسانی که در سفر هستند حکم روزه گرفتن آنها چیست؟

کسانی کـه در سفر هستند حکم روزه گرفتن انها چیست؟

یكى از واجبات بسیار با اهمیت در شریعت اسلام، روزه ماه مبارك رمضان اسـت. خداوند در قرآن كریم مى‏فرماید: یا أیها الذین آمنوا كتب علیكم الصیام كما كتب على الذین مـن قبلكم تتقون «بقره/183» یعنى نوشته شده اسـت «واجب اسـت» بر شـما مؤمنان روزه، همان گونه كه بر كسانى كه پیش از شـما بودند، نوشته شد.

 

با همه ی اهمیت و ویژگى روزه در بین احكام شرعى، مسافر نه تنها از این تكلیف سنگین معاف اسـت، بلكه روزه بر او حرام شمرده شده اسـت. كسى كه بعلت سفر، از انجام این فریضه بزرگ الهى، محروم شده، مى‏باید پس ازآن كه مسافرت خودرا بـه پایان رساند، قضاى آن رابه جا آورد.

 

حتى مى‏توان از سفر براى فرار از روزه نیز استفاده كرد، زیرا روزه یك واجب شرعى اسـت و تنها از طریق شرعى مى‏توان ازآن معاف شد. این نوع افطار كه جنبه شرعى دارد، براى كسانى كه بـه دلایلى نمى‏توانند یا نمى‏خواهند همه ی ماه مبارك رمضان و یا بعضى از روزهاى آنرا روزه بگیرند، هیچ منع شرعى ندارد.

 

مسائل روزه در سفر

مسائل مهمى كه مربوط بـه روزه مسافر اسـت غیر از انچه در مسائل قبل گذشت، بدین قرار اسـت:

 

1 -مسافرى كه باید نمازش را شكسته بخواند، چنانچه قبل از ظهر از شهر خارج شده باشد، بعد از حد ترخص باید روزه‏اش را نیز افطار نماید و بعد از ماه مبارك و اتمام سفر آنرا قضا كند. اما اگر مسافرى در ماه مبارك رمضان، بعدازظهر سفرش را آغاز نماید، دیگر نمى‏تواند افطار كند،

 

بلكه باید آن روز را همان‌ گونه روزه باشد، زیرا این رخصت و مجوز مخصوص كسانى اسـت كه قبل از زوال ظهر از موطن خود خارج مى‏شوند. از این رو كسانى كه بعدازظهر از شهر خارج مى‏شوند، چنانچه قبل از غروب افطار نمایند، علاوه بر قضاى آن، باید كفاره آنرا نیز بپردازند.

 

2. اگر مسافرى قبل از ظهر بـه میهن یا محلى كه مى‏خواهد ده روز در آنجا بماند رسید، باید آن روز را روزه بگیرد، البته اگر قبل ازآن عملى كه مبطل روزه اسـت، از وى سر نزده باشد. اما اگر قبل از رسیدن بـه مقصد، كارى كه روزه را باطل مى‏كند «از قبیل خوردن و آشامیدن و غیره» از او صادر شده باشد، دیگر نمى‏تواند آن روز را روزه بگیرد، بلكه باید بعد از ماه مبارك، آنرا قضا نماید.

 

3. اگر كسى در شهرى پس از رؤیت هلال شوال «شب عید فطر» بـه شهر دیگرى سفر نماید كه در آنجا هلال ماه رؤیت نشده و شب آخر ماه رمضان محسوب مى‏شود، وى نیز باید مطابق مردم آن دیار، این روزه را روز آخر ماه رمضان محسوب نموده و روزه بگیرد.

 

4. مواردى كه روزه براى مسافر نه تنها حرام نیست بلكه واجب یا جایز اسـت، از جمله آن موارد:

 

الف. روزه نذرى كه مقید بـه سفر باشد، لذا واجب اسـت در سفر طبق نذر خود روزه بگیرد.

 

ب. سه روز، روزه بدل از قربانى حج، یعنى كسى كه در حج قربانى نداده اسـت، واجب اسـت ودر سفر حج سه روز و پس از بازگشت بـه میهن، هفت روز روزه بگیرد.

 

ج. سه روز روزه در مدینه براى قضاى حاجت، براى مسافرین مستحب اسـت.

 

د. و موارد دیگر.