پارس ناز پورتال

اتوکشی هم قوانین خاص خود را دارد

مجموعه : مدل لباس جدید
اتوکشی هم قوانین خاص خود را دارد

اتو کردن نیز مانند هر کار دیگری دارای قوانین و نکاتی است که با رعایت آنها هم کار سریع تر انجام خواهد شد و هم نتیجه بهتری حاصل می شود. توصیه های زیر نیز در همین راستا ارائه شده اند:

– پیش از انجام اتوکشی، ابتدا به علائم بین المللی واقع بر روی برچسب متصل به لباس مراجعه کرده و با توجه به آن، لباس موردنظر را اتو کنید. به طور کلی چهار نماد بین المللی برای نحوه اتوکشی وجود دارد که در کنار بقیه علائم بر روی برچسب کلیه لباس های با دوخت استاندارد دیده می شوند. این علائم در قالب طراحی نمادین از یک اتو است که با توجه به تعداد نقاط مشکی قرار گرفته در داخل آن، مفهوم خاصی را ایجاد می کند.


۱) طرح اتو با سه نقطه مشکی در داخل آن به معنای کاربرد اتوی داغ با درجه حرارت ۴۱۰ درجه فارنهایت یا ۲۱۰ درجه سانتیگراد است.

۲) طرح اتو با دو نقطه مشکی در داخل آن کاربرد اتوی گرم با درجه حرارت ۳۲۰ درجه فارنهایت یا ۱۶۰ درجه سانتیگراد را نشان می دهد.
۳) طرح اتو با یک نقطه مشکی، اشاره به کاربرد اتوی سرد با حرارت ۲۴۸ درجه فارنهایت یا ۱۲۰ درجه سانتیگراد دارد.
۴) چهارمین نماد نیز طراحی یک اتو با دو خط ضربدر مشکی بر روی آن است که با وجود چنین نمادی بر روی برچسب، اتو کشیدن آن لباس ممنوع است.

● توضیح: البته بر روی اغلب اتوها، علاوه بر نقاط موجود در داخل نماد اتو، نام جنس پارچه نیز وجود دارد.
– میز اتوی مورد استفاده تان را در ارتفاعی تنظیم کنید که با قد شما متناسب باشد.


– با لایه ای از ورق فویل آلومینیوم، سطح روی میز اتو را به صورت صاف و با دقت بپوشانید. فویل گرما را به خود جذب کرده و در نتیجه هنگام اتوکشی گرما از قسمت زیر لباس نیز به آن منتقل می شود. به این ترتیب اتوکشی با سرعت بیشتر و نتیجه بهتری انجام می پذیرد. البته پوشش سطح فویل شده زیراتویی با پارچه ای ضخیم از جنس کتان و یا کاربرد روکش مخصوص میز اتو ضروری است. به طور کلی از آنجا که در اثر اتوکشی مداوم پوشش ثابت پارچه ای میز اتو کثیف و لکه دار می شود، کاربرد روکش های پارچه ای مخصوص الزامی است. با این کار شما می توانید در هنگام لزوم آن را بیرون آورده و جداگانه بشویید.



– همواره مخزن آب اتوی بخارتان را پس از پایان اتوکشی خالی کنید. باقی ماندن آب درون آن سبب ایجاد رسوباتی می شود که در نهایت سوراخ های بخار را مسدود می کند. در چنین شرایطی قسمت آب اتو را با نیمی آب و نیمی سرکه سفید پر کرده و مدت ۲ الی ۳ دقیقه اتو را روشن نگه دارید سپس آن را خاموش کرده و برای مدت یک

ساعت صبر کنید تا خنک شود و رسوبات کاملاً خیس بخورند سپس محفظه آب را خالی کرده و دوباره با آب سرد پر کنید. حال اتو را روشن کرده و با زدن دکمه بخار، بخارات را از سوراخ ها خارج سازید. در صورتی که اتوی بخار شما فاقد دکمه مخصوص بخار بود، کافی است آن را در حالت روشن به صورت افقی بر روی میله های میز اتو قرار دهید تا بخارات به همراه آثار باقی مانده از سرکه به طور کامل خارج شوند. برای اطمینان بیشتر پس از مرحله تمیز کردن و رسوب زدایی با سرکه، ابتدا از اتو برای اتو کردن ملافه و یا پارچه ای کهنه استفاده کنید.


– معمولاً بر روی کف استیل اتوها، لکه های قهوه ای رنگی ایجاد می شوند که باقی ماندن آنها، سبب انتقال این لکه ها بر روی لباس می شود لذا می بایست آنها را با روشی تمیز کرد که به اتو صدمه وارد نشود. برای این منظور چند راهکار وجود دارد. اول آنکه کف استیل اتو را با اسکاچی نرم که به سرکه سفید و یا الکل آغشته است، تمیز کنید.


دوم آنکه مقداری خمیردندان را بر روی پارچه ای مالیده و سطح روی لکه را پوشش دهید. مدتی صبر کنید تا لایه خمیردندان خشک شود سپس با یک پارچه نرم آن را پاک کنید.
روش سوم کاربرد خمیر حاصل از ترکیب جوش شیرین و آب به جای خمیردندان است. بقیه مراحل را نیز مانند همان انجام دهید.


– برای جلوگیری از برق افتادگی بر روی لباس های به خصوص تیره رنگ و از جنس های نخی، ابریشمی، رایون و مانند اینها دو راه وجود دارد: ۱- لباس را از قسمت داخلی اتوکشی کنید. ۲- از تکه پارچه ای نخی و نمدار استفاده کنید به این ترتیب که هنگامی که از صاف قرار گرفتن لباس بر روی میز اتو مطمئن شدید، تکه پارچه نم دار را بر روی آن پهن کرده و اتوکشی را بر روی سطح آن پارچه انجام دهید. حال اگر باز هم مشکل برق افتادگی به خصوص بر روی درزها با تمام این تمهیدات ایجاد شد تکه پارچه ای را خیس کرده و بر روی سطح برق افتاده بمالید در ضمن بقیه قسمت های لباس را با کمک پارچه ای ضخیم تر اتو کنید.


– اگر بی دقتی شما سبب ایجاد سوختگی جزیی بر روی لباس شد، به سرعت آن را در آب سرد فرو برده و چند ساعت بخیسانید. یا اینکه با پارچه ای ضخیم و زبر که به آب سرد آغشته شده باشد، روی لکه را به آرامی بمالید.
برخی ها کاربرد آب اکسیژنه را به جای آب پیشنهاد می کنند و بعضی از قدیمی ترها نیز معتقدند هنگام ایجاد لکه زرد حاصل از سوختگی به خصوص روی پارچه های کتانی، پیازی را به دو نیم کرده و نیمه آن را بر روی لکه مالش دهید سپس آن را در آب سرد خیس کرده و به این ترتیب لکه را از بین ببرید.


– هنگام اتوکشی مراقب مواد پلاستیکی به کار رفته بر روی لباس مانند دکمه ها، زیپ ها و همچنین زینت هایی مانند پولک، منجوق و غیره باشید زیرا احتمال آب شدن آنها وجود دارد، لذا برای اطمینان بیشتر، لباس های کار شده با این قبیل زیورآلات را از پشت اتوکشی کنید.