پارس ناز پورتال

بشتابید به سوی عنکبوت های کبابی (عکس)

مجموعه : مجله خبری روز
  فکرش را بکنید! اگر در شرایطی باشید که هیچ غذایی در دسترس‌تان نباشد و بدانید که به زودی به خاطر گرسنگی تلف خواهید شد، حاضرید یک گاز عنکبوت یا سوسک بخورید تا زنده بمانید؟! شاید به نظر چندش‌آور باشد اما چه خوش‌تان بیاید چه نه، تا همین حالا بیش از 2 میلیارد نفر در جهان حشراتی مثل ملخ، سوسک و مورچه را در رژیم غذایی‌شان گنجانده‌اند! تازگی‌ها هم سازمان ملل متحد در گزارشی به
 
نقش مهم حشرات قابل خوردن در مقابله با گرسنگی در جهان تاکید کرده و نظرات بسیاری را به خود جلب کرده است. البته به گزارش بی‌بی‌سی، در گزارش سازمان ملل که توسط سازمان خوار و بار و کشاورزی این سازمان تهیه شده، حشرات قابل خوردن می‌توانند ضمن کمک به افزایش مواد غذایی باعث کاهش آلودگی‌ها شوند. البته در این گزارش گفته شده، در کشورهای غربی مردم از خوردن حشرات منزجر هستند و همین موضوع بزرگ‌ترین مانع رواج حشره‌خواری در کشورهای غربی است.


حالا چرا حشرات؟!

براساس این گزارش، حشرات را می‌توان هرجا پیدا کرد و آنها قادر به تولید سریع هستند! در این گزارش همچنین گفته شده حشرات رشد سریعی دارند و آلودگی‌های کمتری هم ایجاد می‌کنند.

علاوه بر همه اینها، حشرات از ارزش غذایی خوبی برخوردارند و 2 هزار حشره مختلف را می‌توان در برنامه غذایی افراد قرار داد! سازمان خوار و بار و کشاورزی سازمان ملل در مورد ارزش غذایی حشرات گفته‌اند میزان پروتئین، چربی و مواد معدنی در این جانوران بالاست و توصیه شده حشرات، به خصوص برای کودکان دچار سوء تغذیه، می‌تواند مکمل غذایی مهمی باشد.

سوسک سوخاری دوست دارید؟

عادت حشره خواری در حال حاضر در چند كشور جهان ازجمله غنا، تایلند، چین، ژاپن، گابن، مکزیک، برزیل، استرالیا، هلند و بخش‌هایی از ایالات‌متحده مرسوم است و البته تعداد طرفدارانش در حال افزایش است. به‌تازگی حشره‌خواری در کانادا پر‌رونق شده و در انگلیس هم کلاس‌های آموزش حشره‌خواری در مدارس برپا شده است.  برخی از حشرات در رژیم غذایی افرادحشره‌خوار عبارتند از: سوسك، كرم، جیرجیرك، مورچه، ملخ، لارو، زنبور عسل، كرم ابریشم، عقرب و رتیل. هر کدام از این حشرات به صورت‌های گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما از میان تمام این حشرات، سوسك سوخاری از محبوبیت بیشتری برخوردار است. برخی از مردم آسیای جنوب شرقی حشرات را سرخ یا سوخاری می‌كنند و حشرات خوراكی یكی از محبوب‌ترین تنقلات این افراد محسوب می‌شود. عصرها در مناطق خاصی از تایلند این حشرات خوراكی روی چرخ‌ها فروخته می‌شوند و بومیان منطقه از آن استقبال می‌كنند.

 جایگزین گوشت‌

مسلم است که شما خوردن گوشت گاو را به خوردن جیرجیرک (که حتی تصورش هم سخت است!) ترجیح می‌دهید اما خوب است بدانید حشرات از قابلیت بالایی در تولید پروتئین برخوردارند و جیرجیرک در این میان یک نمونه بارز است: میزان تولید پروتئین جیرجیرک در مقایسه با گاو 12برابر است! به همین دلیل است که در گزارش سازمان ملل، انواع حشرات جایگزین مناسبی برای پروتئین‌های مرغ، گوشت و ماهی شمرده شده است. همچنین بیشتر حشرات احتمالا گازهای گلخانه‌ای کمتری تولید می‌کنند و برای سلامت ماندن محیط زیست بهترند. براساس این گزارش، حشرات خوراكی با محیط زیست سازگاری دارند و نیازی به خراب كردن مزارع برای رشد آنها نیست؛ علاوه بر این، حیواناتی مانند گاو، گاز گلخانه‌ای تولید می‌كنند و باعث گرم شدن زمین می‌شوند كه این معضل در حشرات وجود ندارد.

با اینکه بسیاری از مردم جهان حشرات را در رژیم غذایی خود قرار داده‌اند و حتی مسابقات حشره‌خواری در کشورهای مختلف ازجمله نیوزیلند برگزار می‌شود، اما بسیاری از مردم چنین پیشنهادی را منزجرکننده می‌دانند. به همین خاطر است که در این گزارش پیشنهاد شده که صنایع غذایی با قرار دادن حشرات در دستورالعمل‌های جدید غذایی و اضافه کردن آنها به منوهای رستوران‌ها به کاربرد حشرات در مواد غذایی کمک کنند.

بشتابید به سوی عنکبوت های کبابی  (عکس)

حشرات چطورخوردنی می‌شوند؟!

تایلنـــد یکی از معــــروف‌ترین کشورهای مصرف‌کننده حشرات است. در بانکوک تعداد زیادی چرخ دستی و دست‌فروشان را می‌توانید ببینید که این حشرات سرخ شده یا بخار پز شده را به عنوان تنقلات می‌فروشند. جیرجیرک سرخ شده با سس سویای مخصوص یکی از محبوب‌ترین این تنقلات است ضمن اینکه ملخ و سوسک هم طرفداران خود را دارد.
موریانه‌ها معمولا به عنوان موجودات مزاحم که اثاث چوبی را می‌جوند شناخته می‌شوند اما برای موریانه‌های غنا، انسان موجودی مزاحم است که موریانه‌ها را می‌جود! در غنا به دلیل فقر غذایی از موریانه به عنوان یک منبع غنی پروتئین استفاده می‌شود. در مکزیک هم خوردن حشرات قرن‌هاست که به یک فرهنگ تبدیل شده. در این کشور که آشپزی‌اش از محبوب‌ترین متدهای بین‌المللی آشپزی است، مورچه تخم مرغ با کره، ملخ غلتانده شده در شکلات، آب‌نبات زنجیره‌ای و نوعی کرم مخصوص نوشیدنی، چیز دیگری است!

با اینکه حشرات برای ما موجوداتی زشت هستند اما برای یک چینی یک میان وعده خوشمزه و دلپذیر به حساب می‌آیند. میان‌وعده‌های چینی در طیف گسترده‌ای از حشرات از شکل‌های پختــه و خیس شده در سرکه و کباب شده وجود دارد. در رستوران‌های پکن یک کاسه سوپ مورچه که روی بخار آب گرم نگه داشته می‌شود از رسوم خوشامد گویی است.

البته چینی‌ها تنها عاشقان حشرات نیستند بلكه برزیلی‌ها هم از خوردن حشرات لذت می‌برند. در این کشور خوردن ملکه مورچه‌ها از اغذیه‌های شاهانه است!  در آشپزی سنتی ژاپن هم حشرات جایگاه ویژه‌ای دارند و مانند چینی‌ها اشکال آبپز و کباب شده در سس‌های مخصوص طرفداران زیادی دارند. البته بد نیست بدانید بومیان استرالیا هم به طور گسترده به خوردن مورچه و سوسک زرد که طعم بادام (!) دارد، علاقه دارند. هلند هم یکی از اولین کشورهای اروپایی است که آغوش خود را روی حشرات باز کرده است و برای خوردن حشرات مزارع پرورش ملخ وحشرات سالم هر ساله عرضه زیادی به بازار مصرف دارند!  آمریکایی‌ها هم که به ماجراجویی در غذاشهرت دارند، از خوردن حشرات بدشان نمی‌آید و در حال حاضر هم آب‌نبات‌هایی با روکش مورچه و جیرجیرک درشیرینی فروشی‌های معروف ایالت کالیفرنیا به فروش می‌رسد!
 
 
 
 

منبع:مجله سیب سبز