پارس ناز پورتال

نمایش سازه‌های انسانی در قطب جنوب (عکس)

نمایش سازه‌های انسانی در قطب جنوب (عکس)
طراحی ساختمان‌هایی که بتوانند در برابر شرایط ناملایم قطب جنوب دوام آورند، به هیچ عنوان کار راحتی نیست. با بهترین و مقاوم‌ترین سازه‌های انسانی در قطب جنوب آشنا شوید.

ایستگاه تحقیقاتی نقشه‌برداری جنوبگان انگلستان، هالی VI
ساخت ایستگاه‌های تحقیقاتی هالی به اواخر دهه 1950 میلادی / 1330 شمسی باز می‌گردد. ایستگاه شماره شش این مجموعه که در ماه فوریه 2013 / بهمن‌ماه 1391 افتتاح شد، مجهز به پایه‌های هیدرولیکی است که علاوه بر بالا کشیدن ایستگاه از زیر برف؛ توانایی اسکی کردن روی برف را هم دارد. امکان اسکان و زندگی 52 محقق در این ایستگاه وجود دارد.
 
نمایش سازه‌های انسانی در قطب جنوب (عکس)
 
ایستگاه تحقیقاتی شاهزاده الیزابت
ایستگاه تحقیقاتی شاهزاده الیزابت که در سال 2009 / 1388 ساخته شد، به خاطر سبز بودن خود شهرت دارد. این مجموعه، نخستین ایستگاه تحقیقاتی قطبی با انتشار صفر گازهای گلخانه‌ای است، که تنها با استفاده از انرژی باد و خورشید کار می‌کند. علاوه بر این، به لطف معجزه «معماری کارپذیر» که در آن از مزایای محیط اطراف برای به حداقل رساندن اتلاف گرما استفاده می‌شود، این مجموعه به هیچ‌گونه سیستم گرمایش داخلی احتیاج ندارد. عدم نیاز به سیستم گرمایش در قطب جنوب!

نمایش سازه‌های انسانی در قطب جنوب (عکس)

 مرکز تحقیقاتی بهاراتی
این مجتمع تحقیقاتی همچون یک خانه ساحلی چند میلیون دلاری در سواحل اقیانوس آرام به نظر می‌رسد. فقط به جای موج، برف است که بر پنجره‌های این خانه کوبیده می‌شود. مرکز تحقیقاتی بهاراتی هندوستان که سومین ایستگاه این کشور در قطب جنوب است، بر خلاف آنچه که از ظاهرش بر می‌آید از سه کانتینر پیش‌ساخته تشکیل شده است. اساس طراحی این ایستگاه بر پایه کمترین میزان انتشار کربن بوده است، و برای مقابله با باد و سرما در روکشی آلومینیومی پیچیده شده است.

نمایش سازه‌های انسانی در قطب جنوب (عکس)

 مرکز تحقیقاتی جنوبگان جانگ بوگو
این ایستگاه تحقیقاتی که هنوز در حال ساخت است، قرار است تا پس از افتتاح در آوریل 2014 / فروردین 1393، توسط موسسه تحقیقات قطبی کره‌جنوبی استفاده شود. نکته مهمی که در طراحی این ایستگاه وجود دارد این است که بر خلاف ظاهر احمقانه‌اش، طراحی آیرودینامیک آن باعث دفع کردن بادهای سخت قطبی می‌شود. بزرگی ایستگاه به اندازه‌ای است که به راحتی می‌تواند 60 محقق را همزمان در خود جای دهد.

نمایش سازه‌های انسانی در قطب جنوب (عکس)

 ایستگاه زندگی یخ‌کوهه
ایستگاه زندگی یخ‌کوهه (Iceberg Living Station) طراحی کاملا قمارگونه‌ای است که توسط شرکت دانمارکی MAP Architects ارائه شده است. این ایستگاه در اصل یک ایگلو (کلبه اسکیمویی) عظیم است: با خالی کردن درون یخ‌کوهه، تمام وسایل مورد نیاز تحقیقات در دل آن مستقر می‌شود. اما آیا این ایستگاه ذوب نخواهد شد؟ پاسخ این سوال مثبت است و ایده کار نیز در اینجاست: پس از 7 تا 10 سال ایستگاه از میان می‌رود؛ بنابراین لازم نیست تا بر خلاف روال معمول در قطب، محققان نگران برچیدن مرکز تحقیقاتی باشند که دیگر از آن استفاده نمی‌شود.

 طراحی ساختمان‌هایی که بتوانند در برابر شرایط ناملایم قطب جنوب دوام آورند، به هیچ عنوان کار راحتی نیست. معماران مجبورند بارش دائمی برف، سرمای منجمد کننده و بادهای شدید را در طراحی‌های خود در نظر بگیرند. نمایشگاه «آزمایشگاه یخ: دانش و معماری جدید در جنوبگان» گوشه‌ای از بهترین راه‌حل‌های ارائه شده را در معرض دید علاقمندان قرار داده است. برخی از این راه‌حل‌ها هم اکنون نیز در حال استفاده هستند، و برخی دیگر قرار است تا در آینده نزدیک به کار گرفته شوند.