پارس ناز پورتال

فضیلت دعای جوشن کبیر در ماه خدا

مجموعه : مذهبی
فضیلت دعای جوشن کبیر در ماه خدا
 

دعای جوشن کبیر ماه رمضان
خداى تعالى در آسمان چهارم خانه‏اى بنا کرده کـه نامش بیت المعمور اسـت؛ بـه آن خانه در هر روزى هفتاد هزار فرشته داخل مى‏شوند و ازآن بیرون مى‏روند و دیگر بـه سوى آن تا روز قیامت بر نمى‏گردند و خداى عزّ و جلّ بـه صاحب این دعا ثواب این فرشتگان را مى‏بخشد.

وقتی انسان بخواهد کسی رابه سمت خودش بخواند وی را صدا می‌زند؛ هر انسانی کـه بـه خدا معتقد و مۆمن باشد،یا اگرهم بـه خدا اعتقاد محکمی نداشته باشد اما در مواقع ناراحتی و نگرانی و التهاب بالاخره یک”یا خدایی” می‌گوید ودر حالتهای گوناگون خدا را می‌خواند. بنابر این دعا یعنی اي خدا گفتن و از خدا چیزی خواستن؛یکی از دعاهای پرفضیلت ماه رمضان بـه ویژه لیالی قدر دعای جوشن کبیر اسـت.جوشن‌کبیر، دعایی‌ منقول‌ از پیامبر اکرم «صلی‌اللّه‌علیه‌و آله‌وسلم‌» اسـت کـه حاوی‌ هزار و یک‌ نام‌ و صفت خدای‌ متعال‌ می باشد.

 فضیلت دعای جوشن کبیر
در روایاتی كه از معصومین بـه مـا رسیده مکرراً این مطلب دیده میشود كه خداوند دارای 99 اسم اسـت كه هر كسی وی را بـه این نامها بخواند،دعایش مستجاب و هركه آن ها را شماره كند اهل بهشت اسـت. گویا مراد از شماره کردن این نامها فقط خواندن انها نیست بلکه درک کردن مفاهیم و تخلق یافتن بـه این اسماء اسـت.

دعای جوشن کبیر در یکی از غزوات صدر اسلام از جانب جبرئیل برای پیامبر اسلام آورده شده اسـت. این‌ دعا صد بند دارد و هر بند حاوی‌ ده‌ “اسم” از اسمای‌ خداست‌، بـه‌جز بند 55 کـه‌ یازده‌ اسم‌ باریتعالی در آن‌ آمده‌ اسـت‌؛ بنابر این‌، درمجموع‌، این‌ دعا حاوی‌ هزار و یک‌ «اسم‌» خدای‌ متعال‌ اسـت. در باب فضیلت خواندن این دعا چنین آمده اسـت:

1ـ هر کـه این دعا را هنگام خروج از منزل بخواند،خداى تعالى عمل وی را بـه عملهاى نیکو لاحق مى‏سازد.

2ـ حضرت رسول «صلى الله علیه و آله» فرمودند کـه: هیچ بنده‏اى از امّت مـن نیست کـه این دعا را در ماه مبارک رمضان سه مرتبه یا یک مرتبه بخواند مگر آنکه بـه تحقیق کـه خداى تعالى بدن وی را بر آتش حرام مى‏کند و بر او بهشت واجب مى‏شود.

3ـ خداى تعالى در آسمان چهارم خانه‏اى بنا کرده کـه نامش بیت المعمور اسـت؛ بـه آن خانه در هر روزى هفتاد هزار فرشته داخل مى‏شوند و ازآن بیرون مى‏روند و دیگر بـه سوى آن تا روز قیامت بر نمى‏گردند و خداى عزّ و جلّ بـه صاحب این دعا ثواب این فرشتگان را مى‏بخشد.

4ـ کسى کـه این دعا را در ظرفى پاکیزه بـه آب باران و زعفران بنویسد و آنرا بیاشامد بـه قدرى کـه نوشیدن آنرا توانا باشد، خداى تعالى وی را از هر دردى و هر بیمارى شفا مى‏دهد.

5ـ هر کسى کـه این دعا را بخواند، مثل مردن شهدا مى‏میرد. خداى تعالى براى او ثواب هفتصد هزار شهید از شهیدان صحرا را مى‏نویسد.

7ـ در شبى کـه شخص این دعا را بخواند خداى تعالى بـه او روى مى‏آورد و بـه سوى او نظر التفات مى‏کند و تمامی حاجتهاى دنیا و آخرت وی را برآورده می سازد.

8ـ در شبى کـه این دعا را مى‏خواند خداى تعالى از او شرّ شیاطین و مکر ایشان را دفع مى‏کند و عملهاى وی را همگى قبول مى‏کند و مال وی را پاکیزه مى‏کند.

9ـ اگر کسى این دعا را در جامى بـه کافور و مشک بنویسد و آنرا بشوید و آنرا بر کفن مرده‏اى بپاشد خداى تعالى در قبر او صد هزار نور نازل مى‏سازد و ترس از منکر و نکیر را از او دفع مى‏کند و از عذاب قبر ایمن مى‏گردد و خداى تعالى بـه سوى او در قبر هفتاد هزار فرشته بر مى‏انگیزاند کـه با هر فرشته طبقى از نور باشد کـه آن نور را بر او مى‏پاشند و وی را بر مى‏دارند و بـه سوى بهشت مى‏برند و بـه او مى‏گویند: خداى تعالى مـا را امر کرده کـه مونس تـو تا روز قیامت باشیم و خداى تعالى قبر وی را گشاده مى‏گرداند چندان کـه چشم کار کند و براى او درى در بهشت گشوده مى‏ شود.

10ـ خدای تعالى بـه خواننده این دعا، بـه شماره هر حرف دو حوریه بهشتی مى‏بخشد. پس هر گاه از خواندن این دعا فارغ شود، خداى تعالى براى او خانه‏اى در بهشت بنا مى‏کند و وی را ثواب حرفهاى تورات، انجیل، زبور و قرآن عظیم مى‏بخشد و بـه او مثل ثواب ابراهیم خلیل، موسى ،عیسى و رسول الله مى‏دهد.

11ـ کسى کـه این دعا را بخواند، خداى تعالى بر او دو فرشته موکّل مى‏کند کـه وی را از گناهان نگاه دارند و خداى تعالى را تسبیح گویند و تنزیه کنند و وی را از همه ی بلاها محافظت نمایند و براى او درهاى بهشت را بگشایند و بر او درهاى جهنم را ببندند و تا زمانی کـه زنده باشد پس او در حفظ و امان خدا خواهد بودو هم چنین در نزد وفات.

« مهج الدعوات ابن طاووس ـ ترجمه طبسى، ص 363-365»

مضامین بلند دعای جوشن کبیر
در تلاوت قرآن خدا با مـا سخن می‌گوید ودر دعا ، مـا با خدا سخن می‌گوییم ، دوشكل دعا وجوددارد یكی خواسته ها و نیازهای عادی مردم اسـت و دیگری سلسله دعاهایی داریم كه از ائمه معصومین رسیده و ذخیره اي اسـت برای مـا. این دعاها در مرحله اول نقش معرفت افزایی دارد و معرفت مـا رابه خدا زیاد می كند، دعای جوشن كبیر دارای صد بند صفات و ویژگی هـای خداست كه موجب نزدیک شدن دل بـه خدا می‌گردد؛ این دعا خیلی خالص و ناب اسـت؛ زیرا صحبت هیچ چیز جز محبوب در آن نیست.کسانی کـه معرفت کافی را کسب کرده باشند میتوانند بـه ژرفای این دعا پی ببرند.

خدا باید حلاوت ذکرش رابه دل بچشاند تا انسان حال اولیاء خدا را در اسماء خداوند بفهمد و درک کندکه هر کدام از این اسماء با دل انسان چـه میکند. اگر دل پاک شده و نوری از توحید بر دل تابیده باشد، وقتی این دعا را می‌خواند مثل شخصی اسـت کـه بـه بوستان بزرگی رسیده کـه هر بخشی از این بوستان پر اسـت از گلهای رنگارنگ کـه یک اسم دراین اسماء تجلی دارد. توجه دقیق و عمیق بـه اسماء حضرت باری تعالی، بـه طرز عمیقی نور معرفت را در ظاهر و باطن ذاکر پراکنده می سازد. هم چنین ذکر اسماء حضرت رب العالمین با آنکه در زمانهائی خاص بیشتر توصیه شده اما مقید بـه ایام مشخص نیست بنا بر این در همه ی حال با حضور قلب و فارغ از اندیشه هاي دنیوی میتوان بر این اذکار مداومت کرد.

 
کلام آخر:

خوشا بـه نیمه شبى با خدا صفا کردن

زبان حال گشودن، زدل دعا کردن

تمام لذّت عالم نمى رسد قدرش

بـه یک دقیقه مناجات، با خدا کردن