پارس ناز پورتال

عباسی :در نظر گرفتن سوخت جدید برای راکتورهای تحقیقاتی

مجموعه : مجله خبری روز
عباسی :در نظر گرفتن سوخت جدید برای راکتورهای تحقیقاتی


 عباسی: 18 هزار سانتریفیوژ نصب و در حال فعالیت هستند
وی در درباره میزان غنی‌سازی زیر 5 درصد و تا 20 درصد گفت: نزدیک به 9 هزار سانتریفیوژ در سایت طنز غنی‌سازی کم‌تر از 5 درصد را انجام می‌دهند و بیش از 700 سانتریفیوژ هم‌زمان در سایت نطنز و فردو غنی‌سازی 20 درصد را انجام می‌دهند.

عصر روز شنبه در مراسمی، علی‌اکبر صالحی با حضور در سازمان انرژی اتمی، دفتر کارش را تحویل گرفت.

به گزارش ایسنا، در این مراسم که با حضور تعدادی از خبرنگاران داخلی برگزار شد، فریدون عباسی، رییس پیشین سازمان انرژی اتمی نیز حضور داشت و در کنفرانس خبری مشترک با صالحی به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

رییس پیشین سازمان انرژی اتمی با بیان این که ما سازمان انرژی اتمی را آماده نگه داشتیم که هروقت آقای صالحی بازگشتند، فعالیت را به دست گیرند، افزود: آقای صالحی خدمات ارزنده‌ای در دیپلماسی علاوه بر تجربیات‌شان در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سازمان کنفرانس اسلامی داشته‌اند و توانستند به خوبی در وزارت خارجه انجام وظیفه کنند.
او گفت: امیدوارم با افزایش توان دیپلماتیک‌شان کارها را در سازمان انرژی اتمی به عهده بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از موضوعات مطرح در این برهه، بحث پرونده هسته‌یی ایران هست که معتقدم آقای صالحی می‌توانند به خوبی از عهده آن برآیند.

عباسی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر این که چه تعداد سانتریفیوژ در اختیار داریم؟ گفت: تعداد سانتریفیوژ‌ها و آمار دقیق آن توسط بازرسان آژانس در گزارش‌های این نهاد بین‌المللی ارائه می‌شود اما من می‌توانم بگویم که موجودی ما در اول مردادماه بیش از 17 هزار سانتریفیوژ نسل یک است که بیش از 10 هزار تای آن در حال فعالیت هستند و 7 هزار تا آماده راه‌اندازی هستند.

او گفت: 1000 دستگاه ماشین سانتریفیوژ نسل جدید ساخت ایران هم نصب و آماده راه‌اندازی است و در مجموع 18 هزار سانتریفیوژ نصب و در حال فعالیت هستند.

وی در درباره میزان غنی‌سازی زیر 5 درصد و تا 20 درصد گفت: نزدیک به 9 هزار سانتریفیوژ در سایت طنز غنی‌سازی کم‌تر از 5 درصد را انجام می‌دهند و بیش از 700 سانتریفیوژ هم‌زمان در سایت نطنز و فردو غنی‌سازی 20 درصد را انجام می‌دهند.

عباسی با بیان این که یواف 6 غنی شده تا 20 درصد در اصفهان تبدیل به U3O8 می‌شود افزود: این مواد به صفحه سوخت تبدیل می‌شوند و در نهایت مجتمع سوخت برای استفاده در راکتور تحقیقاتی تهران تبدیل می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: الان بیش از 20 مجتمع سوخت برای راکتور تهران ساخته شده است که 16 یا 17 مجتمع تحویل راکتور شده است و البته روند تبدیل UF6 بیست درصدی به U3O8 ادامه دارد.

رییس پیشین سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: فرآیند تولید سوخت 20 درصد و تبدیل آن به صفحه سوخت، در کشور بومی شده است و اشکالات به مرور رفع شده است.

عباسی از در نظر گرفتن سوخت جدید برای راکتورهای تحقیقاتی در آینده خبر داد و گفت: سوخت‌های جدید، سوخت‌های معروف به سیلی ساید هستند که در مجتمع سوخت سازمان انرژی اتمی به نتیجه رسیده‌اند.

رییس پیشین سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: برای تولید این سوخت، با آژانس بین‌المللی اتمی هماهنگی‌های لازم انجام خواهد شد. روند تکمیل تحقیقات بر روی سوخت در حال تکمیل شدن است. /ایسنا