پارس ناز پورتال

ساخت وسایل حیرت انگیز با پرینترهای سه بعدی

ساخت وسایل حیرت انگیز با پرینترهای سه بعدی
سال گذشته پرینترهای سه بعدی کمی جان گرفته و نمونه های خاصی از آن ها ساخته شد. پس از مدت کوتاهی بسیاری از دانشمندان شروع به تحقیق و بررسی این وسیله کرده و همین باعث فراگیر شدن این نوع از پرینترها شد.

این روزها پرینترهای سه بعدی طرفداران فراوانی دارد که از آن برای موارد مختلف استفاده می کنند. این استفاده ها گاهی در راستای بهبود زندگی انسان هستند و گاهی نیز بسیار عجیب می شوند.

** گوش چاپی



سال گذشته دانشمندان توانستند با استفاده از یک پرینتر سه بعدی 1000 دلاری گوش مصنوعی چاپ کنند که قدرت شنوایی اش بالاتر از انسان ها است. این گوش که در دانشگاه پرینستون به چاپ رسیده است از ترکیب سلول های چاپی به همراه تعدادی از ارگان های واقعی ساخته شده است و در مرکز آن آنتی قرار دارد که صدا را تجزیه و تحلیل می کند. این گوش بسیار کاربردی بوده و در صورت نیاز می توان آن را روی بدن انسان نیز قرار داد.

** جمجمه چاپی



در ماه مارس سال 2013  در آمریکا عملی روی سر یک بیمار ناشناس انجام شد که طی آن 75 درصد از سر این مرد با جمجمه چاپی بازسازی شد. متخصصین برای ساخت این بخش از سر بیمار ابتدا از او یک اسکن سه بعدی گرفتند و سپس با استفاده از پرینترهای سه بعدی توانستند جمجمه او را بازسازی کنند. این عمل جراحی کاملا با موفقیت به پایان رسید.

** تفنگ سه بعدی



در ماه می سال 2013 و پس از یک سال تحقیق و بررسی اولین سلاح چاپی دنیا ساخته شد و توانست اولین شلیک خود را با موفقیت انجام دهد. این سلاح با قیمتی نزدیک به 8000 دلار ساخته شده است و البته مشکلات فراوانی نیز داشت زیرا پس از شلیک 14 گلوله متلاشی شد و از بین رفت. این سلاح دارای مجوزهای فروش نیز هست ولی قیمت بالا با کیفیت نامطلوب دارد.

** آتل چاپی



اگر دچار شکستگی دست شده باشید حتما سختی های کچ گرفتن دست را نیز تحمل کرده اید. گچ گرفتن دست مشکلات بسیاری به همره دارد که از کار افتادگی یکی از آن ها می تواند باشد. سال گذشته جیک اویل که یک مهندس جوان است توانست با استفاده از فناوری سه بعدی یک اتل سبک، قابل شست شو و محکم را بسازد. این آتل ها به خاطر مواد به کار رفته گران هستند اما باعث می شود تا فرد مصدوم راحتی و آزادی عمل بیشتری داشته باشد.

** آستون مارتین چاپی



"ایوان اسنچ" مردی است که از سال گذشته تا به امروز در حال چاپ کردن یک خودرو در خانه اش است. این مرد قصد دارد یک آستون مارتین مدل 1961 را با استفاده از پرینترهای سه بعدی بسازد و سپس بر روی این خودرو موتور گذاشته و آن را به فروش برساند. او تا امروز 72 درصد از بدنه خود را پرینت گرفته و در کنار هم قرار داده است. با تمام شدن این خودرو شاید شرکت های بزرگ نیز به فکر چنین کاری بیافتند.

** دوچرخه چاپی



دوچرخه یکی از وسایلی است که انسان های زیادی از آن استفاده می کنند و کاربرد بسیاری دارد از این رو پرینت کردن این وسیله می تواند به صنعت دوچرخه سازی کمک کند. چندی پیش اولین نمونه دوچرخه های پرینت شده وارد بازار شد. این دوچرخه ها با استفاده از پرینترهای سه بعدی به کمک فناوری لیزی ساخته شده بوند و تقریبا یک سوم وزن دوچرخه های امروزی را دارد.



منبع: باشگاه خبرنگاران