پارس ناز پورتال

چگونه افراد ویلچری خوش اندام بمانند؟

چگونه افراد  ویلچری خوش اندام بمانند؟

 توصیه هایی برای تناسب اندام افرادی که از ویلچر استفاده می کنند
اگر از صندلی چرخدار استفاده می کنید، نادیده گرفتن فعالیت ورزشی و تناسب اندام فیزیکی به راحتی ممکن است. اما در نظر داشته باشید که فعال بودن ، فواید بسیاری برای شما دارد  و می تواند در مدیریت زندگی روزانه نیز به شما کمک کند.

استفاده کنندگان از صندلی چرخدار در مورد تناسب اندام و فعالیت های ورزشی با چالشهای ویژه ای روبرو هستند. اما فعالیت های ورزشی هوازی –که ضربان قلب را افزایش داده و سبب تعریق بدن می شود- و فعالیت های ورزشی جهت تقویت عضلات به صورت منظم برای این گروه از افراد نیز به اندازه سایرین، در حفظ سلامتی ، اهمیت دارد.

بسته به قابلیت های فیزیکی و وضعیت جسمانی، گزینه های مناسبی برای شما در زمینه تناسب اندام و فعالیت ورزشی وجود دارد.
فعالیت فیزیکی لزوما به معنی رفتن به باشگاه ورزشی و رقابت های ورزشی حرفه ای نیست؛ گرچه این موارد می توانند گزینه های فوق العاده ای محسوب شوند. اما فعالیت می تواند اشکال گوناگونی داشته و در مکانهای مختلف انجام شود.

چرا باید فعال باشید؟
 فعالیت فیزیکی منظم برای سلامت جسم و روان مفید بوده و می تواند یک راه حل عالی برای شناخت انسانهای جدید در زندگی باشد.
 فیلیپ گیل ، یک مربی حرفه ای در تمرینات تناسب اندام معلولین است. وی اظهار می دارد که بنابه دلایل فراوان، فعال بودن برای این گروه از مردم بسیار مهم و حیاتی است:
صندلی چرخدار انجام فعالیت فیزیکی قلبی و عروقی را (که ضربان قلب را افزایش داده و سبب تعریق بدن می شود) به کاری دشوار بدل می کند. فعالیت ورزشی برای سلامتی قلب و شش ها بسیار مهم است. اما اشتباه در انتخاب یک نوع فعالیت ورزشی، می تواند در بلند مدت باعث افزایش وزن شود.

استفاده از صندلی چرخدار برای انجام حرکات خاص یا به جلو راندن آن می تواند کشش خاصی بر عضلات معین در بالاتنه وارد کرده و خطر کشیدگی یا سایر آسیب ها را افزایش دهد. فعالیت های ورزشی برای تقویت عضلات می تواند در مدیریت صندلی چرخدار در طول روز به شما کمک کرده و این آسیب ها را کاهش دهد.

میزان فعالیت
متخصصان سلامت ،  بیان می کنند بزرگسالان با سنین 19 الی 64 سال در طول هفته بایستی 150 دقیقه فعالیت هوازی با شدت متوسط انجام داده و 1 یا 2 روز در هفته فعالیت های مربوط به تقویت عضلات را در برنامه خود بگنجانند.

اگر از ویلچر استفاده می کنید، فعالیت های منظم فواید سلامتی بسیار مهمی برای شما به ارمغان خواهد آورد. فیلیپ گیل می گوید این دستورالعمل ها و راهنماهای جامع و کلی می توانند برای معلولین مفید باشند.
«در صورت عدم وجود نوعی خاص از این راهنماها، افراد معلول می توانند میزان فعالیت خود را با راهنمای جامع مربوط به سایر بزرگسالان مقایسه نمایند».

«بیشتر افراد معلول که از صندلی چرخدار استفاده می نمایند، حتی درصد کمی از حجم فعالیت های فیزیکی ارائه شده در راهنماها را نیز انجام نمی دهند. اگر شما نیز جز این دسته از افراد هستید، به این راهنماها به چشم یک هدف والا بنگرید که با قدمهای آرام و آهسته باید به آن برسید».

«به یاد داشته باشید: حتی افزایش اندکی، در فعالیت فیزیکی فواید بسیاری به همراه خواهد داشت».

نوع فعالیت
فیلیپ گیل می گوید انتخاب نوع فعالیت فیزیکی مناسب برای شما، به سطح آمادگی و قابلیت فیزیکی و درخواست شما بستگی دارد.
«هدف شما ممکن است بهبود جنبه ای خاص از کارکرد فیزیکی برای کمک به زندگی روزانه باشد. یا ممکن است به دنبال افزایش تناسب اندام بوده یا قصد شرکت در رقابت های ورزشی را داشته باشید. با هر سطحی از قابلیت فیزیکی و اعتماد به نفس، فعالیت هایی وجود دارند که می توانید برای ارتقای تناسب اندام آنها را انجام دهید».

فعالیت ورزشی قلبی و عروقی
شمار زیادی از گزینه های مختلف را، در مورد فعالیت ورزشی قلبی و عروقی افراد  ویلچری می توان ذکر کرد. گیل می گوید: «هدف ، افزایش ضربان قلب و عرق ریختن است. بایستی به آرامی  و به گونه ای که قادر باشید بطور معمول حرف بزنید ولی نتوانید آواز بخوانید، میزان تنفس خود را افزایش دهید ».

«در صورتی که عادت به انجام فعالیت ورزشی ندارید یا مدتهای مدیدی است که دور از گود هستید، هدف، انجام ورزش به میزان 10 دقیقه و تدریجا افزایش این مدت زمان به 20 دقیقه می باشد».

ایده های پیشنهادی از طرف گیل:
– شنا کردن
– دوی سرعت با ویلچر
– استفاده از یک ماشین پاروزنی سازگار شده با صندلی چرخدار
– ورزشهایی که بر روی صندلی چرخدار انجام می شوند مانند والیبال، بسکتبال یا بدمینتون
فعالیت ورزشی جهت تقویت عضلات

فیلیپ گیل بیان می کند در مورد ورزش های تقویت کننده  عضلات، می بایست به یک گروه خاص از ماهیچه ها، توجه ویژه ای داشته باشید.
«حرکت فشاری تکراری جهت به جلو راندن ویلچر عضلات قفسه سینه و شانه ها را سفت کرده و آنها را در خطر آسیب دیدگی قرار می دهد. در حالی که عضلات پشت و کمر که به هیچ وجه در این حرکت دخیل نیستند ، ضعیف تر می شوند».

«به همین دلیل، تمرکز بر روی فعالیت های ورزشی که عضلات کوچکتر را به کار گرفته و حرکت رو به جلوی ویلچر را نیز پشتیبانی می کند، ایده مناسب تری است (مانند عضلات شانه ای). این کار از آسیب دیدگی ها احتمالی نیز جلوگیری بعمل می آورد. برای تقویت عضلات کمر می توانید فعالیت هایی که با حرکت کشیدن درگیر هستند، انجام دهید».

باشگاه های ورزشی مجهز به دستگاه های سازگار با ویلچر، مکانهای فوق العاده ای جهت انجام فعالیت های تقویت کننده عضلات و ماهیچه ها به شمار می روند.برخی از افراد این دسته از فعالیت های ورزشی را با استفاده از باندهای کشی ، درون منزل انجام می دهند.