پارس ناز پورتال

نشست مقدماتی ژنو 2 به تاخیر افتاد

مجموعه : مجله خبری روز
نشست مقدماتی ژنو 2 به تاخیر افتاد

جان کری: در استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه شکی نیست
وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد، این که در سوریه از سلاح شیمیایی استفاده شده است، قابل تردید نیست.

به گزارش ایسنا، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا بشار اسد، رییس‌جمهوری را متهم کرد که قصد نابود کردن شواهد حمله شیمیایی را داشته است.

وزیر امور خارجه آمریکا طی قرائت بیانیه‌ای شدیداللحن در رابطه با احتمال استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه گفت: دولتی که چیزی برای مخفی کردن ندارد، پنج روز تمام مانع از بازرسی کارشناسان سازمان ملل نمی‌شود.

به گزارش دویچه وله، وزیر امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری بیانیه‌ دولت آمریکا را قرائت کرد. وی با فاجعه خواندن این رویداد گفت: تمام ملت‌ها علیه کاربست سلاح شیمیایی در سوریه برخیزند.

وزیر خارجه آمریکا گفت: اطلاعات و ویدئوهای منتشر شده نشان می‌دهد که سلاح شیمیایی در سوریه به کار بسته شده و ما می‌دانیم که دولت سوریه زرادخانه‌ای از سلاح‌های شیمیایی را نگهداری می‌کند.

وی افزود: استفاده از سلاح‌ شیمیایی قابل انکار نیست و آنچه که ما هفته‌ی گذشته در سوریه دیدیم، باید وجدان جهانیان را به لرزه درآورده باشد.

بی.بی.سی نیز گزارش داد، وزیر امور خارجه آمریکا آنچه را که «کراهت اخلاقی دولت سوریه در استفاده از سلاح‌های شیمیایی علیه مردم خود» خواند، محکوم کرد.

کری گفت که تصاویر حمله با آنچه به نظر می‌رسد حمله با سلاح شیمیایی به نقطه ای در نزدیکی دمشق پایتخت سوریه باشد، «واقعی و قانع کننده» و «غیرقابل انکار» است.

وی افزود که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا درحال بررسی چگونگی واکنش نشان دادن به این واقعه است.

کری تصریح کرد که دولت آمریکا اطلاعات اضافی در مورد حمله اخیر دارد که در روزهای آینده علنی خواهد کرد.

پوتین به کامرون: مدرکی درباره استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه وجود ندارد
دفتر نخست‌وزیری انگلیس اعلام کرد، در تماس تلفنی ولادیمیر پوتین به دیوید کامرون گفته است که هنوز شواهدی مبنی بر استفاده از سلاح شیمیایی توسط دولت سوریه علیه مخالفان دولت دمشق به دست نیامده است.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، سخنگوی دفتر نخست‌وزیری انگلیس گفت: در جریان مکالمه تلفنی میان ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس پوتین اعلام کرد که هنوز هیچ شواهدی مبنی بر اینکه آیا از سلاح شیمیایی در حملات اخیر سوریه استفاده شده و یا اینکه چه کسی مسئول این رویداد است، به دست نیامده است.

کامرون نیز مدعی شد که هیچ شکی وجود ندارد که دولت بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه از سلاح شیمیایی در حملات اخیر علیه مخالفان خود استفاده کرده است.

نخست‌وزیر انگلیس همچنین اعلام کرد، تردید دارد مخالفان دولت اسد چنین حملاتی را انجام داده باشند و به این نکته اشاره کرد که دولت دمشق چند روز پس از حملات اخیر و پیش از آن از سلاح شیمیایی استفاده کرده است.

کامرون به رئیس‌جمهوری روسیه گفت: دولت دمشق از دسترسی بازرسان سازمان ملل به مناطق مورد حمله خودداری می‌کرد و مشخص است که در حال مخفی کردن موضوعی است.

رهبران روسیه و انگلیس در مکالمه تلفنی خود بر تعهدشان مبنی بر توافق تصویب شده در کنفرانس گروه 8 در ژوئن سال جاری میلادی تاکید کرده و بار دیگر اعلام کردند که هرگونه استفاده از سلاح شیمیایی توسط دولت سوریه سزاوار واکنش جدی از سوی جامعه بین‌الملل است.

خبرگزاری نووستی روسیه به نقل از کاخ کرملین گزارش داد: مکالمه تلفنی میان پوتین و کامرون به ویژه بر اوضاع سوریه با توجه به گزارش‌های رسانه‌ای مبنی بر استفاده از سلاح شیمیایی در نزدیکی دمشق تمرکز داشت.

کامرون پیشتر با باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ‌آمریکا در مورد واکنشی در قبال سوریه صحبت کرده بود.

ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس نیز گفت که واکنش بین‌المللی بدون حمایت رسمی از سوی سازمان ملل احتمال دارد.

دفتر نخست‌وزیری انگلیس نیز اعلام کرد که دولت لندن تصمیم دارد امروز (سه‌شنبه) در مورد فراخواندن قانونگذاران این کشور برای بحث در مورد سوریه زودتر از دوم سپتامبر سال جاری میلادی که زمان فعالیت مجدد مجلس عوام این کشور است، تصمیم بگیرد.

نخست‌وزیر انگلیس همچنین تعطیلات تابستانی خود را برای پرداختن به بحران سوریه به اتمام رساند و قرار است چهارشنبه هفته جاری ریاست شورای امنیت ملی کشورش را بر عهده بگیرد.

نشست مقدماتی ژنو 2 به تاخیر افتاد
وزارت خارجه آمریکا از تاخیر نشست مقدماتی ژنو 2 در لاهه میان آمریکا و روسیه به دلیل مذاکرات موجود پیرامون سلاح‌های شیمیایی در سوریه خبر داد.

به گزارش ایسنا به نقل از سایت شبکه خبری اسکای نیوز عربی، وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: نشستی که قرار بود میان دیپلمات‌های آمریکایی و روسی در لاهه برگزار شود، به دلیل مذاکرات موجود درباره استفاده احتمالی از سلاح شیمیایی در سوریه به تاخیر افتاد.

قرار بود این نشست روز چهارشنبه در لاهه و به منظور بررسی مقدمات برگزاری کنفرانس ژنو 2 با محوریت پایان دادن به جنگ داخلی سوریه برگزار شود.

این نشست قرار بود میان وندی شرمن، معاون وزارت خارجه آمریکا در امور سیاسی و رابرت فورد، سفیر آمریکا در سوریه و گنادی گاتیلوف و میخائیل بوگدانف، معاونان وزیر امور خارجه روسیه برگزار شود.

یکی از مسئولان بلندپایه وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: به تماس‌هایمان با مقامات روسی برای مشخص کردن موعد جدید این نشست ادامه می‌دهیم.

وی افزود: مساله استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه نشان داد که بحران سوریه نیاز به راهکاری سیاسی و دائم دارد.