پارس ناز پورتال

دانستنی های واكسن زگیل تناسلى

دانستنی های واكسن زگیل تناسلى

واکسن گارداسیل نام دیگرش silgard، واکسنی است که برای پیشگیری انواع مشخصی از HPV خصوصا تیپ 6،11،16،18 است کاربرد دارد.بنابراین حدود 60-70% سرطان های دهانه رحم را پیشگیری می کند همچنین سرطانهای مقعد ، ولو ،واژن ، وآلت مردان را نیز که با این تیپ HPVها ارتباط دارند پیشگیری می کند .همچنین تیپ های 11و 6 که 90% زگیل های تناسلی را ایجاد می کند پیشگیری می کند .بنابراین این واکسن گارداسیل 90% زگیل های تناسلی را پیشگیری می کند .

 

این واکسن زگیلهای موجود را درمان نمی کند اما برای افرادی هم که دچار زگیل شده اند توصیه می شود زیرا از انواع دیگر HPVکه فرد دچار آن نشده است جلوگیری می کند .واکسن گارداسیل معمولا قبل از سنین نوجوانی و قبل از شروع فعالیت جنسی توصیه می شود این واکسن در سال 1980 کشف شد . بعلاوه محافظت این واکسن از ویروسی HPV6-11که مسبب 90% زگیل های تناسلی هستند فرد را از زگیل های تناسلی شایع هم محافظت می کند.در سال 2012 گاداسیل توسط FDAتائید شد .

 

HPV مخصوصا تیپ 16 در بعضی سرطانهای سروگردن نیز دخالت دارد .واکسن گارداسیل در زنان  27-45 سالگی هم بی خطر است وممکن است در پیشگیری از زگیل تناسلی موثر باشد اما در پیشگیری از سزطان دهانه رحم گروه سنی  موثر نیست .

 

استفاده از واکسن در مردان :
واکسن گارداسیل در مردان هم موثر است و علیه زگیل تناسلی وسرطان مقعد و آلت و برخی ضایعات پیش سرطانی که توسط انواع خاصی از PHV ایجاد می شود محافظت می کند .در سال 2009 FDA واکسن گارداسیل برای مردان بین 9تا 26 سال تائید کرد.مردانی که با مردان رابطه جنسی داشته باشند بیشتر در معرض بیماریهای مرتبط با HPVتیپ 6،11،16،18 و سرطان معقد و آلت تناسلی هستند .

 
 

واکسن گارداسیل :
این واکسن در سه دوز 0.5 میلی لیتری در طی 6ماه در عضله تزریق می شود .تزریق دوم 2 ماه پس از اولی وتزریق سوم وچهار ماه بعد تزریق دوم انجام می شود .پس از گذشت سه ماه از اولین روز واکسن یعنی یک ماه بعد از دومین روز محافظت واثر واکسن ایجاد شده است .این واکسن جایگزین چک آپ (پاپ اسمیر ) از نظر سرطان دهانه رحم در زنان نمی شود .

 

عوارض :
شایعترین عارضه سردرد است .تب،تهوع ، سرگیچه، درد در ناحیه تزریق ، تورم ،خارش،غش کردن و آسیب به خود در ربع ساعت اولیه  وجود دارد .معمولا  15 دقیقه پس از انجام واکسن فرد را نگه می دارند چون امکان حساسیت به مخمر موجود در واکسن ممکن است سبب آلرژی شدید شود .در خانمهای باردار تزریق ممنوع است .همچنین کودکان زیر 9 سال و افرادی که ضعف سیستم ایمنی دارند ممنوعیت دارد .

 

تداوم اثر این واکسن ومدت زمانی که فرد را حفاظت می کند هنوز کاملا مشخص نیست. گارداسیل از همه انواع سرطانهای دهانه رحم پیشگیری نمی کند .بنابراین مهم است بدانیم که زنان باید چل آپ( پاپ اسمیر ) وغربالگری از نظر سرطان رحم را انجام دهند .گارداسیل بعنوان درمان سرطانهای رحم ، مقعد و…. کاربرد ندارد .