پارس ناز پورتال

توصیه های مطرح ترین مانکن ایرانی برای مدل شدن

مجموعه : مدل لباس جدید
توصیه های مطرح ترین مانکن ایرانی برای مدل شدن
 چهره “علیرضا شاهین نیا” برای اغلب ما آشناست. 2 سال است که که پوسترها و بیلبوردهایش را در سطح شهر بصورت حرفه ای و متنوع می‌بینیم. چه با داتک چه نوین چرم. چهره ای که تصویر او را در بیلبورد های تبلیغاتی کنار بزرگراه ها و یا در مجلات و روزنامه های مختلف و یا تیزر های تبلیغاتی تلویزیون دیده اید. یکی از قدیمی‌ترین مدل‌های ایرانی است که از همان ابتدای جوانی وارد این حرفه شده و شاید همین نشانه حرفه‌ای بودنش باشد.

 پسر جوانی که حالا 30 ساله است و از سال 86 مادلینگ را به‌صورت حرفه‌ای آغاز کرده و جزء اولین ها در این راه می باشد که تا امروز کارش را با صد ها بیلبورد تبلیغاتی با انواع برند ها در سرتاسر کشور ادامه داده است. موفق ترین و پرکار ترین مدل یا به اصطلاح امروزی تر “مانکن” داخل ایران که میتوان با جرات او را تنها مانکن تجاری ایران نامید. تنها عضو رسمی اتحادیه بین المللی مادلینگ SPmodels ساکن ایران. کسی که شاید امروزه به پیشکسوت این حرفه جذاب و خاص بدل شده؛ حرفه ای که رویای هزاران جوان و دختر و پسر ایرانی است.

 

ورود علیرضا شاهین نیا به دنیای مادلینگ که خیلی تفننی وارد آن شد، به سال 1386 برمی گردد؛ وقتی تعدادی از جوانان  برای نمایشگاه مدکس (Modex) جمع شدند، آموزش مادلینگ دیدند تا اولین نمایش مد حرفه ای در ایران را برگزار کنند. نمایشگاه مدکس، طبق برنامه پیش بینی شده، برگزار نشد. علیرضا شاهین نیا، برای تفریح  و سرگرمی در دو فیلم بازی کرد تا سال 90 که به نوین چرم و پس از آن داتک به دنیای مادلینگ و تبلیغات برگشت.  از سال 90، علیرضا شاهین نیا همکاری فشرده ای با نوین چرم داشته و در کنار این شرکت نمایش مد مردانه برگزار کرده اند. صحبت های او می تواند راه وروش موفقیت در دنیای مادلینگ را در اختیار شما قرار دهد.

توصیه های مطرح ترین مانکن ایرانی برای مدل شدن


-لطفا خودتان را بیشتر معرفی کنید.

متولد اسفند 62 در تهران. اصالتاً آذری هستم. تحصیلاتم لیسانس مدیریت بازرگانی است. نزدیک 12 سال مشاوره و بازاریابی تبلیغات کردم و در حال حاضر به عنوان مدیر تبلیغات چند مجله فعالیت میکنم.

– چه آینده ای در دنیای مادلینگ تصور می کنی؟

مادلینگ در ایران، آن قدر حرفه ای نشده که بتوان به عنوان شغل و حرفه به آن نگاه کرد. مادلینگ می تواند درآمد زا باشد مانند مادلینگ خارج از ایران که درآمد خوبی دارد اما به شرط این که فرد با برنامه ریزی وارد این حوزه شود. و حمایتها زیاد و محدودیت ها کمتر شوند.

 
توصیه های مطرح ترین مانکن ایرانی برای مدل شدن

– به تجربه مادلینگ در خارج از ایران فکر کردی؟

من تنها مدل ایرانی هستم که کارت مدلینگ بین المللی از کمپانی اس پی مدل دارم ولی به دلیل درگیری های شغلی به رفتن از ایران فکر نکردم.

– در ایران استادانی وجود دارند که بتوانند فوت و فن مادلینگ را آموزش بدهند؟

حمید جاوید و رضا مصباح، کسانی هستند که به خود من کمک کردند و راهنمای من در این مسیر بودند. البته باید از مهدی یوسفی فر هم تشکر کنم چون حمایت های او از این کار و اصرار به برگزاری نمایش مد برای نوین چرم راه را برای سایر برندها باز کرد.

سخت  ترین بخش این کار چیست؟

روفرم و متناسب نگه داشتن بدن، سخت است. برنامه غذایی سختی دارد که مثلا به شما اجازه نمی دهد از 6 بعد از ظهر به بعد چیزی جز سالاد بخورید.

– به جوانانی که قصد وارد شدن به این حوزه را دارند، چه توصیه ای دارید؟

با تفکر حرفه ای وارد این عرصه بشوند. در دنیای مادلینگ حاشیه های بسیاری به وجود می آید که باید از آن دوری کرد.

– راه های ورود به این حرفه چیست یا چگونه است؟

همانطور که گفتم به دلیل محدودیت هایی که این عرصه در ایران دارد، و هیچ اتحادیه و مرکز رسمی ای که حامی مادلینگ باشد وجود ندارد، لذا درگاه رسمی ای مانند سایر حرفه ها برای مادلینگ وجود ندارد، البته در حال حاضر. همه ما امیدواریم این حرفه با این همه طرفدار و استعدادی که در ایران دارد حمایت مورد نیاز از آن انجام گیرد که این نیازمند توجه مسئولین به این حرفه است.

در حال حاضر راه ورود خاصی وجود ندارد مگر اینگه شرکت ها و تولیدی های لباس به صورت اختصاصی به گزینش مدل و مانکن بپردازند و یا اتحادیه های کوچک و غیر رسمی ای مثل مادکس که ما خودمان راه انداخته بودیم.


توصیه های مطرح ترین مانکن ایرانی برای مدل شدن

البته به خاطر محبوبیتی که این حرفه بین جوان ها دارد این روز ها جوانان خوش قد و هیکل گروه گروه برای خودشان جمع های مادلینگ درست کرده اند و به فعالیت غیر مجاز می‌پردازند. که این اتفاق هم مثبت است هم منفی. مثبت به خاطر اینکه نشان میدهند علاقه و عشقی که به این کار دارند به هیچ وجه متوقف نمی شود ولی منفی است به این دلیل که این کار ها اگر هدف فرد مادلینگ حرفه ای باشد، بشتر یک نوع تلف کردن وقت و گول زدن خود آدم است. امروزه طوری شده که رفته رفته تعداد مدل های از این دست از شهروندان بیشتر خواهد شد! این نشان دهنده این است که جوانان راه درست را نمی روند. احساس بر خوش عکسی دلیلی برای مدل بودن

نست. باید کار حرفه ای کرد. بسیار زیادند کسانی که در شبکه های اجتماعی مجازی برای خود به عنوان سوپر مدل اسم در کرده اند و هر روز یک عکس با برند های معتبر از خود منتشر میکنند، برند هایی که شاید با دیوید بکهام هم به این راحتی کار نکنند! ولی این دوستان این عکس ها را منتشر میکنند، البته با معجزه فوتوشاپ! این هم گول زدن خود و هم مردم است. خوش عکسی و خوش هیکلی کافی نیست باید توانایی مادلینگ داشته باشی که این مهم با تمرین و کار حرفه ای به دست می آید نه فوتوشاپ. جوانان به جای وقت تلف کردن خودشان را به تولیدی های لباس معرفی کنند، حتی برند های سطح پایین و سعی به جمع کردن رزومه خوب برای خود باشند تا بتوانند موفق شوند.

بحث دیگری که هست که بیشتر یک نوع هشدار و توصیه به جوان ها مخصوصا دختر خانم هاست. زیاد شده اند این گروهک های مادلینگ غیر مجاز و زیرزمینی که با قصد فریب دادن دختر ها بهترین تعریف ها را از شما میکنند و شما را یک سوپر مدل معرفی میکنند ولی قصدشان سو استفاده از عشق شما به مادلینگ است. حواستان باشد.


توصیه های مطرح ترین مانکن ایرانی برای مدل شدن

-چه ویژگی ها و معیار های جسمی برای مانکن شدن لازم است؟

مسلما وقتی فردی به عنوان مانکن و  مدل لباس انتخاب میشود باید آن لباس و محصول را به نحو احسن عرضه و معرفی کند، بنابراین طبیعی است که جذابیت ظاهری و خوش اندامی نقش مهمی دارد و یکی از ارکان است. معیاری که برای گزینش مدل ها است، برای نمایش مد و فشن شو، قد بین 183 تا 188 و بدن با اندامی متناسب است که لباس سایز استاندارد به آن بدن بنشیند. البته این ویژگی ها برای فشن شو مناسب است و برای فوتو مادلینگ محدودیت قد وجود ندارد.

-از نمایش های مد و فشن شو هایی که در ایران برگزار میشوند بگو. چه محدودیت ها و ویژگی هایی دارند؟

نمایش مد و یا همان فشن شو که در آن مانکن ها با پوشیدن لباس مورد نظر و نمایش زنده آن مقابل حضار آن را معرفی میکنند، در همه جای دنیا مهم ترین و جذابترین بخش حرفه مادلینگ و سخت ترین قسمت برای مانکن ها محسوب میشود و هزینه ها و مانور های بسیار روی فشن شوهای تابستانه و پاییزه و… توسط کمپانی های بزرگ لباس در دنیا انجام میشود. در کشور ما همانطور که گفتم محدودیت مادلینگ یک محدودیت کلی است که طبیعتا شامل فشن شو نیز میشود. ولی شرکت نوین چرم سالانه فشن شو های خوب و حرفه ای برگزار میکند که میتوان گفت پیشگام این کار در ایران است که باید از آقای مهدی یوسفی فر تشکر ویژه ای کنیم که این امکان را بوجود آوردند.

-به نظر شما خوش پوشی و آراستگی ظاهری چگونه ممکن است؟ یک امر ذاتی است؟!

به عقیده من خوش پوشی یک هنر است. هنری که بخشی از آن ذاتی است. فرد باید ذاتا تشخیص بدهد که چه ستی خوب است و چه ستی بد تا یک خوش پوش باشد. ولی چیزی نیست که نتوان با تلاش و تمرین آن را بدست آورد. مقایسه کردن تیپ افراد با دیگران و تشخیص اینکه کدام بهتر است و به چه دلیل بهتر است خود یک تمرین است و توانایی تشخیص لباس و ست خوب و بد را افزایش میدهد. در لباس پوشیدن نکته ای هست که خیلی ها هم به آن توجه نمیکنند.فراموش نکنین خوب لباس پوشیدن به معنی گران پوشیدن نیست.


توصیه های مطرح ترین مانکن ایرانی برای مدل شدن

-برنامه غذایی و ورزش شما چگونه است؟

میزان ورزش و چگونگی رژیم بستگی به آناتومی بدن و ژنتیک دارد که در کل هدف این است که بدن از فرم خود نیافتد. بعضی از افراد باید هر روز ورزش کنند تا بدن خود نگه دارند ولی برخی کمتر. من هفته ای سه روز 3 ساعت ورزش باشگاهی میکنم و 2 روز پیاده روی متوسط. نخوردن و یا حداقل کم خوردن چربی و نشاسته هم که یک بحث بدیهی است.

-وقتی با ابراز علاقه و احساسات جوانان نسبت به این حرفه خاص مواجه میشوید، چه حسی دارید و به عنوان فرد موفق و پیشکسوت مادلینگ ایران چه توصیه ای می کنید؟

این که میبینم جوانان انقدر باعلاقه و دید مثبت به مادلینگ نگاه میکنند باعث خوشحالی است ولی تفکر به محدودیت ها و آسیب هایی که قبلا گفتم، و احتمال اینکه هر کدام از این عزیزان به سمت ان مسیر ها کشیده شوند مسلما باعث ناراحتی است. من خودم به عنوان یک مدل همیشه تا آنجایی که میتوانم سعی دارم راهنماییشان کنم و امیدوار به آینده و بهتر شدن اوضاع این حرفه نگهشان دارم.

-واکنش دوستان و آشنایان وقتی تصویر شما را در جای جای شهر میبیند چیست؟ منفی است یا مثبت؟

دوستان و آشنایان همیشه لطف داشته اند و دارند و اکثر برخورد ها مثبت است. البته طبیعتاً انتقادهایی هم میشود که مطمئنا با جان و دل قبول میکنم. برخی ها هم هستند که مانندشان در زندگی همه افراد وجود دارد و قصدشان همواره تخریب فرد است، که همه میدانیم از روی حسادت است. که همیشه با احترام از کنارشان میگذریم.

-صنعت پوشاک ایران و برند های ایرانی را در مقایسه با برند های خارجی چگونه میبینید؟

به نظر من مشکل اصلی برند های لباس ایرانی نداشتن طراح خوب و حرفه ایست، مصداق این این حرفم این است که این روز ها شاهدیم که تولیدی های داخلی با مهارت تمام برند های خارجی را کپی و تولید میکنند و وارد بازار میکند. این نشانگر این است که اگر همان طراح و دیزاینر را در کشور داشته باشیم با استفاده از پارچه های با کیفیت ایرانی توان رقابت پایاپایی با برند های خارجی داریم. که میتوان با به خدمت گرفتن این نیرو های خارجی و یا آموزش حرفه ای طراح های ایرانی خودمان را به آن سطح برسانیم.

– بوده اند از مدل های ایرانی مثل “محمدرضا گلزار” که با مادلینگ مطرح شده و سپس وارد سایر عرصه های هنر مثل موسیقی و سینما شدند. آیا شما به این فکر نیستید؟

راستش موقعیت های بازیگری زیادی پیش آمده که مشغله کاری باعث شده نتوانم وارد آن بشوم، البته کاملا تفننی در دو فیلم سینمایی بازی کردم (روز رستاخیز احمدرضا درویش و 10:10 رضا حسنی) که باز هم مشغله کاری ام مانع ادامه آن حرفه شد. امیدوارم در آینده شرایط طوری پیش برود که بتوانم به فعالیت در سینما ادامه بدهم.


توصیه های مطرح ترین مانکن ایرانی برای مدل شدن


نکات ریز و مهم برای شیک پوشی به توصیه علیرضا شاهین‌نیا:

برای آقایان:

1 – کت های دو دکمه بخرید این نوع کت ها شما را لاغرتر نشان می دهد و پیراهن تان هم بهتر به نظر می رسد.

2 – نباید سایز کت و شلوارتان زیاد بزرگ باشد سرشانه های کت تان باید جذب شانه هایتان باشد نه بزرگتر از شانه هایتان. از خیاط تان بخواهید که قد آستین کت تان تا مچ تان باشد نه اینکه تا شستتان و از او بخواهید که شلوارتان زیاد گشاد و بلند نباشد که زیر پاشنه پایتان برود.

3 – اگر قصد خرید یک پلیور را دارید، یک پلیور خاکستری رنگ یقه هفت بخرید این پلیور با یک پیراهن رنگ تیره در پاییز یا زمستان و با یک شلوار جین در بهار ست می شود.

4 – کمربند مشکی با لباس خاکی رنگ و شلوار جین همخوانی دارد. کمربند مشکی تنها کمربندی است که همه آقایان باید داشته باشند.

5 – بارانی تان باید با پیراهن تان ست باشد.

6 – یک دست لباس رسمی و یک پیراهن مناسب با یقه ای تیز و زیبا داشته باشید.

7 – پولتان را برای خرید یک ماهوت پاک کن گران قیمت و تزئینی هدر ندهید به جای آن، یک رول پارچه ای بخرید که البته بهتر هم کار می کند.

8 – یک شال گردن بلند و مشکی داشته باشید و منتظر نشوید تا دمای هوا زیر صفر برسد و آنوقت شال گردنتان را بیندازید شال گردنتان را با پیراهن، یا کت تان ست کنید.

9 – سعی کنید جنس کفشتان از پوست طبیعی حیوانات باشد زیرا دوام و عمر این کفشها بهتر است.

10 – اگر می خواهید لباس هایتان عمر بیشتری داشته باشند، آنها را به خشک شویی بدهید یا با اتوی بخار آنها را اتو کنید.

11 – اگر می خواهید جیب کتتان کمی پف داشته باشد باید از دستمال مربع شکلی استفاده کنید.

12 – به خشک شویی تان بگویید لباس هایتان را بدون آهار شسته و خشک کند شاید گران تر باشد اما می ارزد.

13 – پیراهن طوسی رنگ با هر لباسی قابل ست کردن است شما می توانید آن را زیر لباس تان، یا زیر کت یا حتی با یک پیراهن و یک کتانی بپوشید.

14 – یک کیف دوشی داشته باشید حتی اگر یک کیف دوشی ارزان را با یک پیراهن زیبا حمل کنید، شما را خوش تیپ نشان می دهد.

15 – وقتی شما یک کت دو دکمه می پوشید، دیگر کمربند را کنار بگذارید، زیرا به آن نیازی نیست زمانی که کمربند استفاده نمی کنید، پیراهن تان تمیزتر و بهتر به نظر می رسد.

برای خانم ها:

1- انتخاب رنگ مناسب

پوشیدن لباسی با رنگ متناسب با پوست و رنگ موی شما باعث میشه سالم و سرجال و زیبا با حداقل چین و چروک به نظر بیاین…

2-آرایش صورت

متاسفانه اشتباه بزرگ دیگه که تو ایران هم خیلی رایجه استفاده افراط آمیز از لوازم آرایش هست..من که فکر میکنم یه دختر جوان نباید طراوت صورنش رو زیر قشری از میک آپ مدفون کنه..

آرایش زیادی باعث میشه خطوط صورت نیشتر نمایان بشه و چهره خسته نشون داده بشه..آرایش رنگ روشن و سبک واسه روز و یه کمی تیره تر واسه شب ایده آل هست…حتی بهنرین سوپر مدل ها هم تو روز اندازه ایرانیها آرایش نمی کنن..آرایش زیاد شما رو زیبانر از اون چیزی که هستین نشون نخواهد داد …

3- لباس های تنگ

پوشیدن لباسهای خیلی تنگ باعث میشه شما چاق‌تر نشون داده بشین نه لاغرتر … اینو فراموش نکنین

4- لاک ناخن مرتب

راستی شما از لاک استفاده اگه میکنین واسه اینه که ناخن هاتون زیباتر بشه … لاک ناخن نا مرتب فقط توجه بقیه رو به شلخته بودن شخص جلب میکنه

5- مدل مو

اولین چیزی که توجه همه رو در وهله اول ملاقات جلب میکنه مدل موی شماست..که جایگاه شما (از لحاظ تحصیلات، شخصیت و….)نشون میده. من نمیگم که این قضاوت درسته ولی خوب این هست و کتمانش هم نمیشه کرد. پس سعی کنین مراقب مدل ،رنگ و…موهاتون باشین.

6- کفش تمیز و اکس‌زده

اگه میخواین ظاهرتون مرتب باشه از کفشاتون مراقبت کنین و مرتبا اون ها رو واکس بزنین

7- رنگ موها

اگه موهاتون رو رنگ میکنین..هیچ چیزی زشتر واسه موهای شما از یه موی دو رنگ…با ریشه های در اومده سفید ..و…نیست..

8- جوراب مناسب

همیشه جورابتون رو با رنگ کفش…دامن و یا شلوارتون هماهنگ انتخاب کنین

9- لباس مناسب محیط کار

تو محیط های کاری هیچ زمان نباید لباسی پوشید که خیلی جلب توجه بکنه؛ مگر این که لازمه کارتون باشه (مثل فروشندگان لباس و….)همچنین دامن یا مانتو خیلی کوتاه 5 سانت بالای زانو، تاپ، شلوارهای خیلی تنگ، گردنبند و گوشواره های خیلی شلوغ(جینگول..مینگول) جواهر و طلای زیاد، شلوار و دامن و مانتوی چرم ویا هرچیزی که براق باشه