پارس ناز پورتال

نمادهای سفره هفت سین

نمادهای سفره هفت سین
 

چیدن سفره هفت سین از دیرباز از مراسم جدا ناشدنی نوروز بوده است که ساعتی به تحویل سال مانده این سفره  گذاشته میشود.

7 عددی مقدس است که نشان دهنده 7 ایزد زرتشتیان موسوم به امشاسپندان است و به  همین دلیل سین های نوروزی به نام هفت سین خوانده میشوند.

سفره هفت سین سفره ایست که در  آن سبزه ، سماق ، سیر ، سنجد ، سیب ، سمنو ، سرکه و سکه ، همچنین آینه شمعدان ، شمع ، کتب آسمانی ،  ماهی قرمز ، تخم مرغ ، کتاب شعر، گل مانند شب بو ، لاله یا سنبل ، کاسه آب ، نقل و نبات و شیرینی قرار میگیرد.

تمامی مواردی که بر سر سفره هفت سین قرار میگیرند دارای معانی خاصی هستند که برای شروع سال نو آنرا طلب میکنیم و البته در هر منطقه ایران با توجه به رسوم و سنت ها مفهوم و تنوع متفاوت است.

در هفت سین سبزه نشان رویش و  سبزی ، سمنو به دلیل داشتن گندم نشانه برکت ، سنجد نشانه عشق و دلداگی ، سیب میوه ای به نشانه سلامت ، عشق و زایش ، سکه های تازه ضرب شده نمادی از ثروت ، وجود سیر به نشانه دفع بیماری و  ظرف سرکه هم عنوان برکت بر سفره نوروز ایرانیان جای داده می شود.

هفت سین و نمادهای آن نشانه هایی از نو شدن زندگی و طبیعت هستند ، تخم مرغ رنگ کرده یا تزئین شده به نیت برکت و روزی که  معمولا به تعداد اعضای خانواده تهیه میشود ، شیرینی به معنای شیرین کام بودن در تمام روزهای سال است و ماهی نماد برج اسفند و نشانه برکت و زندگی است ( در ایران باستان بجای ماهی قرمز سیب قرمز درون اب قرار میدادند ).

میوه ، آجیل و یک تکه نان یا مقداری برنج هم نشان از پر برکت بودن سفره دارد ، گل به نیت باروری و شادابی بر سر سفره هفت سین گذاشته میشود و آینه نیز برای رفع کدورت و یکرنگی است ، شمع روشن به نیت روشنایی و طول عمر اعضای خانواده که به همین دلیل اعتقاد بر این بوده که شمع هفت سین را نباید خاموش کرد و در  صورت لزوم این کار باید با برگ سبز یا نقل و نبات انجام شود.

اسپند هم گیاهی مقدس محسوب  شده و نمادی از بوی خوش است که دفع کننده چشم بد و شر و ارواح ناپاک میباشد و سرانجام آب در سفره هفت سین  پاکی و پاکیزگی است و همچنین نشان آبادانی ، صافی و گشایش در کارها میباشد.