پارس ناز پورتال

رسوم مردم هرمزگان در عید غدیر

مجموعه : مذهبی
رسوم مردم هرمزگان در عید غدیر
 

مرزنشیان هرمزگانی هم چون دیگر نقاط وطن اسلامیمان ، ارادت خاصی بـه اهل و بیت «ع» دارند و این را بخوبی میتوان با مشارکت دستجمعی ساکنان این دیار در مناسبتهای مختلف از اعیاد بزرگ اسلامی گرفته تا دیگر مناسبتهای مهم اسلامی بخوبی بـه تماشا نشست و نظاره گر بود.

 

مردم شهر هـای این استان بـه لحاظ ارادت خالصانه اي کـه بـه خاندان نبوت دارند همواره در تلاشند تا بیشتر ایین هاي جشن و عروسی هاي فرزندانشان را در فاصله دو عید بزرگ اسلامی یعنی قربان تا غدیر برگزار کنند.

 

مردم این منطقه بنا بـه اعتقادات و رسم دیرینه شان همانطوری کـه در روز عید قربان از حاجی ها بـه عنوان این کـه عید حاجی هاست عیدی و هدیه می‌گیرند ودر روز عید غدیر کـه ازآن بـه عید ولایت و عید سیدها یاد میکنند بـه در خانه سیدها رفته و عیدی و هدیه می‌گیرند.

 

حضور در بقاع متبرکه ، امامزاده ها و زیارت اهل قبور بـه همراه دادن ولیمه و نذری هاي متنوع و دید و بازدیدهای مختلف از جمله رسم و رسوماتی اسـت کـه دراین منطقه از گذشته تا کنون بجا مانده و هنوز هم ادامه دارد.

 

در هنگامه فرارسیدن اعیاد اسلامی از جمله عید غدیر خم کـه بـه عید ولایت و انتخاب حضرت امیر مومنان علی «ع» بـه عنوان ولی امت توسط پیامبر عظیم الشان اسلام در منطقه غدیر خم واقع بین مکه و مدینه و ان هم در سفر مشهور بـه حجه الوداع مشهور اسـت مردم شهر هـای مختلف هرمزگان در شعاع یکهزار کیلومتری استان طولی خود دارای رسم و رسومات خاص خود می باشند.

 

براساس این گزارش ساکنان شهر 350هزار نفری میناب بـه عنوان دومین شهر پرجمعیت استان هرمزگان دراین روز در ابتدای صبح غدیر حجله اي بر پا می‌کنند کـه بـه ان حجله امام علی «ع» میگویند و برپایی این حجله شادی بـه مولودی خوانی و آیین شادی و کف زدن هاي ممتد و بـه شیوه سنتی مردم منطقه کـه از میدان ولایت تا مسجد امام رابه فاصله یک کیلومتر در بر می‌گیرد ، همراه میشود.

 

در ادامه بعداظهر عید غدیر جمعیت بـه همراه ریش سفیدان و بزرگان محل و منطقه راهی مسجد علی ابن ابیطالب «ع» واقع در بندر صیادی تیاب در 25کیلومتری میناب شده و تا پاسی از شب آیین هاي جشن سنتی مختلفبمناسبت عید بزرگ غدیر ادامه مییابد.

 

ودر این زمان هم هرکسی کـه نذر و نیاز و یا ولیمه اي داشته باشد سفره گسترانیده و حاضرین اطعام میشوند.
در حاجی آباد دیگر شهر هرمزگان هم از قدیم الایام رسم براین بوده کـه در روز عید غدیر خم هر نوزاد پسری کـه متولد می شده اسامی نظیر علی ، علیداد، قربانعلی و کلبعلی رابعنوان نام وی انتخاب میکردند.

 

زیارت در قدمگاه امیرالمومنین «ع» از دیگر رسومات قدیمی مردم حاجی آباد بوده اسـت .
و امروزی ها علاوه بر این کـه سنت گرفتن هدیه از سیدها را همان‌ گونه از قدیم تا کنون ادامه داده اند، نیز صبح اول وقت بـه دفتر امام جمعه مراجعه و بـه اتفاق ایشان بـه صورت پیاده بـه زیارت امامزادهˈ سید محمد ˈو ˈامیر نظام الدین ˈ دو تن از نوادگان امام موسی کاظم «ع» در حوالی شهر حاجی آباد میروند.

 

و پس از زیارت مردم در همان محل صبحانه راکه توسط افزاد خیری در منطقه تدارک دیده شده صرف کرده و سپس راهی خانه ها سیدها برای گرفتن هدیه و بـه اصطلاح مژدگانی می‌شوند.

 

بطورکلی در روز عید غدیر مردم دیگر نقاط هرمزگان با پوشیدن لباسهای خوش رنگ و خوشبو ، پخش شیرینی و شربت و دادن ولیمه و هم چنین دید و بازدید از همسایگان و اقوام این واقعه و مناسبت مهم در تاریخ صدر اسلام رابه نحو مطلوبی و بـه یاد اولین امام شیعیان حضرت علی «ع » گرامی می دارند.

 

غدیریر خم نام ناحیه‌اي میان مکه و مدینه اسـت کـه پیامبر اسلام در حجةالوداع، علی را «ولی» پس از خود اعلام کرد. 18 ذی‌الحجه، سال‌روز این واقعه میان شیعیان بـه عید غدیر خم شهرت دارد.

 

حضرت محمد«ص»، پیامبر اسلام در بازگشت از آخرین حج خود همه ی مسلمانانی کـه در حج شرکت داشتند را در غدیر خم جمع کرد در آنجا علی بن ابی‌طالب رابه‌عنوان وصی و برادر و جانشین خود از جانب الله معرفی کرد.