پارس ناز پورتال

پاکسازی بدن از سموم و آلودگی ها

مجموعه : رژیم و تغذیه
پاکسازی بدن از سموم و آلودگی ها

سموم مختلفی در محیط وجود دارد – در هوایی که تنفس می کنیم، در غذایی که میخوریم و آبی که می نوشیم – همه این سموم می توانند در بدن ما جمع شده و تاثیرات مختلفی روی سلامتی ما بگذارند. این مقاله را بخوانید تا بفهمید که چطور این ناپاکی ها را از بین برده و جسمی سالم داشته باشید.

زهر زدایی چیست؟  

سموم و زهرها می توانند در خون ما جمع شوند: بنابراین زهرزدایی یعنی خروج این مواد مضر از جریان خونمان. کبد نقش مهمی در این عملیات ایفا می کند چون کبد است که روی این سموم در خون عملیات انجام می دهد. کلیه ها، روده، پوست، غدد لنفاوی و ریه نیز به تصفیه و از بین بردن سموم کمک می کنند، اما اگر کل سیستم خوب و درست عمل نکند، عملیات تصفیه تاثیرگذار نخواهد بود. به همین دلیل کل بدن در عملیات تصفیه و زهرزدایی شریک هستند.

یک برنامه زهرزدایی چطور عمل می کند؟ 

میتوانید یک برنامه دقیق و فشرده سه تا هفت روزه را انتخاب کنید (یا حتی طولانی تر، اما این نوع برنامه پیشنهاد نمی شود چون ممکن است سلامتیتان به خطر بیفتد). یا اینکه فقط مکمل های غذایی جدیدی به برنامه غذایی روزانه تان اضافه کنید. اگر بخواهید می توانید هر دو این تکنیک ها را با هم ادقام کنید.

برنامه سه تا هفت روزه زهرزدایی می تواند برای هر انسانی یک بار در سال بسیار مفید باشد. به خصوص اگر دچار خستگی ، ناراحتی های پوستی، آلرژی، حرکت های نا متعارف شکمی، عفونت های کم، سختی در تمرکز یا هر ناراحتی ضعیف دیگری باشید یکبار آن را امتحان کنید.

چه کسانی باید از برنامه های زهرزدایی استفاده کنند؟ 

هرچند که برنامه های زهرزدایی برای هر فرد سالمی هم می تواند مفید باشد، اما نباید خیلی از این برنامه ها استفاده کرد. اگر مبتلا به یک بیماری مزمن و ویروسی مثل سرطان یا سل یا هر بیماری جدی دیگری هستید، قبل از شروع چنین برنامه ای باید با پزشک مشورت کنید.

همچنین، اگر دچار سردرد، حالت تهوع و استفراغ شدید نشاندهنده این است که این برنامه خیلی سریع انجام شده است و بدنتان نمی تواند سموم را به این سرعت از بین ببرد. در این حالت، برنامه زهرزدایی را کاملاً قطع کنید تا این علائم از بین برود.

انواع مختلف رژیم های زهرزدایی کدام است؟ 

بعضی رژیم های زهرزدایی فقط روی خون و کبد تمرکز می کنند، بعضی دیگـــــر روی کلیه ها، و سایر رژیم ها نیز ممکن است روی روده وشکم، پوست یا ریه کار کند. می توانید برای سلامت کردن کل بدنتان این رژیم ها را با هم ادقام کنید. همه چیز به خودتان بستگی دارد. همانطور که در بالا اشاره شد، می توانید از یک برنامه فشـــرده یک هفته ای استفاده کنید یا اینکه بعضی از این متدهای تصفیه را به برنامه غذایــــی روزانه تان اضافه کنید. 

رژیم آبمیوه: نوشیدن آب سبزیجات، آب میوه های تازه و آب به مدت سه تا هفت روز کاملاً سموم و زهرها را از بدنتان دفع می کند، در حالیکه بدنتان را نیز از انواع ویتامینها، مواد مغذی، مواد معدنی و آنزیم های مورد نیاز غنی می کند. اما این کار را به مدت زیاد انجام ندهید و در طول یک هفته کاری این رژیم را شروع نکنید چون ممکن است برای انجام کارهایتان انرژی لازم را نداشته باشید. هنگام مسافرت بهترین زمان برای انجام این کار است و اگر احساس کردید که خیلی ضعیف شده اید، زمانش رسیده است که رژیم را قطع کنید.  

زهرزدایی گیاهی:  گیاهان بسیاری وجود دارند که بخواهید با آنها رژیم بگیرید. بیشتر این گیاهان به صورت پودر، قرص یا چای وجود دارند. می توانید این مکمل ها را که بیشتر روی شکم و روده تمرکز دارند در فروشکاه های مواد غذایی بیابید.

اگرچه می توانید این مکمل ها را در هر زمانی استفاده کنید، اما بهتر است که همراه آن از یک برنامه غذایی سالم نیز استفاده کنید چون در اینصورت موثرتر خواهد بود. درست نیست که در طی استفاده از این مواد زهرزدا از غذاهای ناسالم استفاده کنید.

در اینجا به چند مکمل غذایی که برای اعضاء مختلف مناسب هستند اشاره می کنیم:

روده و شکم:  ریشه قاصدک، خار شیری، چغندر قرمز، جعفری، بسفایج، بابونه، گیاه دم اسب، برگ درخت قان، کوهاش، سنبل خطایی، جنتیانا و علف طلایی.
کلیه ها:  جعفری، قاصدک، گل مهر طلا، کران بری، فلفل قرمز، تخم اردج، اووا اورسی، مریم گلی و زنجبیل.
ریه:  کامفری، بوسیر، نارون امریکاییعلف شیر امریکایی و خطمی.  
حمام ها و سونا های زهرزدایی: راه های متفاوتی وجود دارد که پوستتان را از ناپاکی ها پاک کنید. سونا ها و حمام های بخار به شما کمک می کند که فلزات سنگین را با عرق کردن دفع کنید. استفاده از محصولات مراقبتی طبیعی پوست که سموم پوست را به خود جذب می کنند نیز می تواند تاثیر زیادی روی سلامتیتان بگذارد. پوستتان را در حالت خشک با لیف های مخصوص پاک کنید و این کمک می کند تا سموم و ناپاکی ها  از روزنه های پوست دفع شوند.

حمام های زهرزدایی نیز بسیار خوب می باشد. یکبار در هفته در طی یک برنامه زهرزدایی از این حمام ها نیز استفاده کنید و بعد از اتمام برنامه ماهی یکبار این کار را ادامه دهید. ½ فنجان جوش شیرین یا نمک دریا در آب حمامتان بریزید، و به مدت 15 تا 20 دقیقه در این آب بخوابید و بعد پوستتان را به آرامی با یک صابون طبیعی و لیف بمالید. سیاهی آب به خاطر دفع فلزات سنگین — مرکوری و سلنیوم — از پوستتان است.

پاک کردن روده و شکم: سمومی که در کبد رویشان کار شده است برای دفع به سمت روده می روند. بنابراین پاک کردن روده بسیار روی سلامتی موثر است. بهترین راه شروع یک برنامه غذایی پر فیبر که شامل مقدار زیادی میوه تازه و سبزیجات باشد است.

همچنین محرکات گیاهی زیادی برای روده وجود دارد که از نظر قدرت درجات مختلفی دارند. اما آگاه باشید: افراد نسبت به گیاهان مختلف واکنش های مختلفی دارند. بنابراین ابتدا مقدار کمی از آن گیاه را استفاده کرده تا بفهمید نسبت به آن حساسیت دارید یا خیر. و به خاطر داشته باشید که این گیاهان را باید به صورت دوره ای استفاده کنید چون اعتیادزا هستند.

آنزیم ها: آنزیم ها در هر برنامه زهرزدایی بسیار مهم هستند و یکی از مهمترین عوامل برای به دست آوردن سلامت عمومی بدن هستند. اگرچه در مکمل های غذایی یافت می شوند، اما بهترین منبع آنزیم ها میوه ها و سبزیجات نارس است. برای گرفتن بهترین نتیجه، این میوه ها و سبزیجات را بین  وعده های غذایی بخورید تا مستقیماً به سمت خون رفته و درگیر مراحل گوارش غذا نشوند.  آنزیم ها همچنین به پاک کردن روده و قوی تر کردن آن نیز کمک می کند.

 آنتی اکسیدان ها: آنتی اکسیدان ها مثل ویتامینC، A و E برای زهرزدایی بسیار ضروری هستند چون به خنثی کردن رادیکال های آزاد که باعث خرابی سلول ها میشود کمک می کنند. به ویژه ویتامین C بسیار مهم است چون به ساختن ماده ای به نام گلوتاتیون کمک می کند که باعث دفع سموم می شود.

نه تنها این آنتی اکسیدان ها برای سلامتی عمومی ما موثر هستند، بلکه عملکرد کبد و اعضاء دیگر بدن که در عملیات زهرزدایی موثر هستند را بهتر می کند. آنتی اکسیدانها را می توانیم در مواد غذایی مثل پرتقال و انبه (ویتامین C)، تخم مرغ، شیر و جگر (ویتامین A)، و غلات و بادام (ویتامین E) بیابیم. هرچند استفاده آنها به صورت قرص آسان تر خواهد بود.

آیا راه های ساده تر دیگری وجود دارد تا روزانه سموم را از بدن دفع کنیم؟ 

راه های بسیار زیادی وجود دارد تا بدنتان را روزانه پاک کنید:

  روزانه دو بطری یک کوارتی آب بنوشید.
  به طور منظم ورزش کنید تا سموم به شکل عرق از بدنتان خارج شود.
  مواد غذایی زهرزدا  مثل گل کلم، چقندی، تربچه، کلم، کنگر فرنگی و جلبک دریایی به غذاهای روزانه تان اضافه کنید.
  در دوره  های کوتاه  گوشت را از برنامه غذاییتان حذف کنید. این کمک می کند تا سموم از بدنتان خارج شود چون گوشت بسیار سخت هضم می شود و برای گوارش به آنزیم های زیادی نیاز دارد.
تنفس عمیق داشته باشید تا اکسیژن کاملاً به سلول هایتان برسد.

جسم و روحتان را پاک کنید 

به یاد داشته باشید که برای زهرزدایی کردن از بدنتان نیز نباید زیاده روی کنید. یک دوره کوتاه زهرزدایی یا حتی دادن تغییرات کوچکی به شیوه ی زندگیتان می تواند به دفع سموم و ناپاکی ها از بدنتان کمک کند. در زمانی کوتاه، چه از نظر جسمی و چه روحی احساس بسیار بهتری خواهید داشت.