پارس ناز پورتال

کافئین چه مضراتی دارد؟

مجموعه : رژیم و تغذیه
کافئین چه مضراتی دارد؟

با آنکه خو گرفتن به عادات بد آسان میباشد اما ترک کردن
آنها دشــوار است. مـصرف کـافئـین یـکی از آن عـادات بــد
میباشد که آهسته اما پیوسته بدرون سیستم بـدن شما
نفوذ میکند. با یک فنـجان قـهوه شـروع میکنید سـپس یـک
فـنـجان قــهوه به 2و 3 و ..فنجان تبدیل شـده و بـه هـمیـن
ترتیب تبدیل به یک اعتیاد میگردد. اگر تصور می کـنـیـد کـه
منظور از کافئین تنها قهوه میباشد با آنکه غلظت کافئـیــن
در قهوه زیاد است اما کافئین در اقلام زیر نیز وجود دارد:

1- چای
2-کاکائو و شیر کاکائو
3-شکلات و کیکهای شکلاتی
4-نوشابه های غیر الکلی مانند کوکاکولا و پپسی.

آیا میدانستید که کافئین قادر است سیستم بدن شما را ویران کند؟

1- فشار خون: این مطلب ممکن است شما را شوکه کند اما در واقع ظـرف 2 سـاعـت پس از مصرف کافئین بهر شکل فـشار خون بالا رفته و تقریبا تا 3 ساعت پایین نمی آید. و اگر عادت دارید که هر 4-3 ساعت یکبار قهوه بنوشید بنابراین فشار خون شما همواره بالا میباشد! اکنون باید متوجه شده باشید که چرا دائما مظطرب و عصبی هستید.

2- سیستم عصبی: هنگامی که شما کافئین مصرف می کنید انـرژی فراوانی بسمت مغز شما سرازیر میگردد بنابراین احساس بیداری، طراوت و انرژی سرشار می کنید. اما همچنـین احـساسات نـاخـوشایـنـدی را نـیـز در کـنـار آنـها تجربه خواهید کرد که شامل: بی قراری، حساس بودن، بی خوابی ، اضطراب  و عصبی بودن می باشند.

3- قلب: فشار خون بالا قطعا بروی عملکرد قلب تاثیر می گذارد. ثـابـت شـده اسـت که افرادی که روزانه 6 فنجان قهوه مینوشند 2 برابر بیشتر در معرض سکته قلبی قرار دارند.  انتخاب با شماست!

4- سیستم گوارش: کافئین سـوء هـاضـمه و زخم معده را افزایش می دهد. بـنابرایـن بار دیگر که دچار سوزش معده شدید تـعداد فنـجـان چـای و یا قهوه ای که نوشیده اید را بخاطر بیاورید!

5- الگوی خواب: آیا یکی از دلایلی که شما قهوه می خـورید دور کردن خواب و بیداری نمیباشد؟ شما می خواهید مدت بیشتری را بیدار بمانید تا کـارهـای نیمه تمام و عقب افـتاده خود را به پایان برسانید. اما در حقیقت شما درخـواهید یـافـت زمـانـی کـه واقـعـا میخواهید بخواب بروید نیز قادر به انجام آن نمیباشید. این نتیجه عمل کافئین است کــه در تمام جریان خون شما جریان یافته است.

آماده اید آن را ترک کنید؟

همانند دیگر اعتیادها ترک آسان نمی باشد. شـما ممـکن اسـت دچـار عـلائم محرومیت مانند سردرد و بی حالی گردید و هوس کنید دوباره قهوه بنوشید ویا زودرنج و کـج خـلق شوید. راه حـل آن اسـت کـه ذهـن خـود را از قـهوه منحرف کرده و سرگرم فعالیت دیگری گردانید. مثلا برای دویدن به پارک بروید و یا ورزش کنید. انـتظار مـعـجزه نداشته باشید به خودتان زمان بدهید و اعتقاد راسخ خود را ازدست نداده و تسلیم نگردید.