پارس ناز پورتال

حکم زندان برای سازنده ویدیوی طنز + عکس

مجموعه : مجله خبری روز
حکم زندان برای سازنده ویدیوی طنز + عکس
دادگاهی در امارات، شزان قاسم، شهروند آمریکایی را به اتهام تهدید امنیت ملی کشور به یک سال حبس و پرداخت جریمه دو هزار دلاری محکوم کرد. جرم وی ساخت یک ویدئوی طنز درباره امارات و انتشار آن در سایت یوتیوب بوده است.شزان قاسم، شهروند ۲۹ ساله آمریکایی، در ماه آوریل سال جاری میلادی به اتهام "آسیب زدن به امنیت ملی امارات متحده عربی" بازداشت و از آن زمان در این کشور در زندان به سر می‌برد. روز دوشنبه (۲۳ دسامبر/ ۲ دی) وی به جرم ساخت یک ویدئوی طنز درباره امارات به یک سال زندان و پرداخت جریمه‌ای بالغ بر ۲ هزار یورو محکوم شد.
 


در قسمتی از این ویدئوی ۲۰ دقیقه‌ای، وی به همراه یک مرد دیگر در حالی دیده می‌شوند که یک جوان اماراتی قصد دارد به آنها نشان دهد که چگونه می‌توانند از خود در مناطق حومه شهر در برابر خشونت فیزیکی دفاع کنند. مربی رو به آنها می‌گوید: «دبی جای بسیار خطرناکی است و ما باید از خودمان دفاع کنیم. من به شما یاد می‌دهم که چگونه می‌توانید این کار را انجام دهید.او سپس از دمپایی به عنوان سلاحی ساده و مؤثر یاد می‌کند که در زندگی روزمره همیشه همراه انسان است و می‌توان به سرعت آن را به کار گرفت. مربی یکی از شاگردان را صدا می‌زند تا نشان دهد چگونه می‌توان با دمپایی از دور هدف را نشانه گرفت و سپس آن را به طور موفقیت‌آمیز به سمت هدف پرتاب کرد.

به گزارش پارس ناز خانواده و دوستان شزان قاسم تأکید کرده‌اند که این ویدئو صرفا جنبه طنز داشته است. برادر وی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی سی ان ان حکم صادره را "دردآور و ناعادلانه" خوانده و گفته است که در هیچ کجای قانون از درست کردن یک ویدئوی طنز در مورد نوجوانان مناطق حومه شهری به عنوان "تهدید علیه امنیت ملی" یاد نشده است. به گفته وی، برادرش شزان همیشه یکی از طرفداران طنز بوده است.

حمایت دو کمدین آمریکایی از شزان قاسم

شزان قاسم، اهل ایالت مینه‌سوتا، در سال ۲۰۰۶ به دلایل کاری به دبی مهاجرت کرد و در آن کشور ساکن شد. او این ویدئو را در سال ۲۰۱۲ به همراه دوستانش تهیه کرد. به جز شزان قاسم دو تبعه هند نیز که در ساخت این ویدئو مشارکت داشته‌اند، هر کدام به یک سال زندان محکوم شده‌اند. دو شهروند اماراتی نیز که در این ویدئو مشاهده می‌شوند، هر کدام به هشت ماه زندان محکوم شده‌اند.سه متهم دیگر نیز به طور غیابی محاکمه شده و حکم سه سال زندان و پرداخت جریمه نقدی دریافت کرده‌اند.مقامات امارات متحده عربی از دو سال پیش قوانین سختی را در محدود کردن آزادی بیان در شبکه‌های اجتماعی به اجرا درآورده‌اند.

 
تا کنون چندین نفر در این کشور به خاطر انتشار توئیت‌های سیاسی دستگیر و روانه زندان شده‌اند.در این میان ویل فرل و آدام مک‌کی، دو کمدین آمریکایی، با انتشار یک پیام ویدئویی حمایت خود را از شزان قاسم اعلام کرده‌اند. در این ویدئو که اوایل ماه دسامبر در اینترنت منتشر شد، آدام مک‌کی خطاب به مقامات اماراتی می‌گوید: «دبی اگر می‌خواهی به عنوان یکی از مقاصد سفر گردشگران جدی گرفته شوی، پس آدم‌ها را تنها به خاطر اینکه یک ویدئوی طنز ساخته‌اند، به زندان نیانداز. اینکه آدم جنبه و سلیقه طنز نداشته باشد یک حرف است، اما انداختن آدم‌ها به زندان حرفی دیگر.