پارس ناز پورتال

تولد یک بچه دایناسور در کشور چین + عکس

مجموعه : مجله خبری روز
تولد یک بچه دایناسور در کشور چین + عکس
تولد یک بچه دایناسور در کشور چین با تغییر ژن مرغ

 
كارشناسان، دی‌ان‌ای جنین‌های مرغ را در مراحل اولیه رشد آنها تغییر داده و توانستند موجودات پوزه‌داری را تولید كنند كه در دوره كرتاسه منقرض شده‌اند.

این رونمایی علمی بازگشت تكامل می‌تواند راه را برای دانشمندان به منظور تغییر دی‌ان‌ای در جهات دیگر و استفاده از روند مشابه برای ساخت گونه‌های بهتر با قابلیت انطباق با آب‌وهوای زمین هموار كند.

آنها همچنین مدعی شده‌اند كه این دستاورد می‌تواند به حذف نقائص هنگام تولد در نوزدان انسان كمك كند.
آرخات آبژانوف، زیست‌شناس تكاملی دانشگاه هاروارد، این جوجه‌های پوزه سوسماری را با سوراخ كردن پوسته تخم آنها و تزریق یك دانه پروتئین ژلاتینی پیش از آغاز رشد جنین به وجود آورده است.
 


این تغییرات به مولكول‌های جدا در محیط تخم اجازه می‌دهد طی 14 روز رشد كرده و به پوزه تبدیل شوند. اگرچه قوانین اخلاقی، شكستن تخمهای جوجه‌دار را منع كرده اما آبژانوف امیدوار است كه روزی بتواند جوجه‌ها را به حالت دایناسور مانیراپتورا درآورد.

وی این تغییرات را با تحلیل مولكول‌های علامت دهنده كه كنترل تغییرات كالبدی در پرندگان و سایر موجودات را بر عهده دارند، انجام داده بود.

افزودن پروتئین به تخم‌ها كه رشد مولكولهای خاص را متوقف می‌كند، همچنین از رشد برخی مشخصه‌های خاص در پرنده ممانعت به عمل می‌آورد. مانیراپتوراها دایناسورهای كوچكی بودند كه به تصور دانشمندان كلكسیونی از هزاران پرنده را در سراسر دنیا به دنیا آورده‌اند.

به عقیده كارشناسان، جوجه‌ها و دیگر پرندگان طی یك مجموعه تغییرات ژنتیكی از دایناسورها به وجود آمده‌اند.
با تغییر دی‌ان‌ای جوجه‌ها برای شباهت به ژن‌های سوسمار پیش از بوجود آمدن نوك، دكتر آبژانوف توانست مسیر تكاملی جوجه‌ها را تغییر دهد تا به جای نوك با پوزه به دنیا بیایند.
 
جك هورنر، یك دیرینه‌شناس دانشگاه مونتانا در حال انجام كار مشابهی برای ساخت «چیكنوزاروس» با یك دم و دستانی شبیه دایناسورها است.