پارس ناز پورتال

ملکه‌ های قدرتمند در کاخ‌ های وحشت + عکس

مجموعه : مجله خبری روز
ملکه‌ های قدرتمند در کاخ‌ های وحشت + عکس
دیکتاتورهای عربی کلکسیونی از تمام نمادهای فساد در قدرت هستند، تمام وابستگان آنها از جمله فرزندان، دوستان، فرماندهان نظامی، رفقای سیاسی، شرکای اقتصادی و حتی همسرانشان نیز در این فساد فراگیر گرفتارند؛ فسادی که فقر و سرخوردگی آن سرتاسر جهان عرب را فراگرفته است.
 
*فساد حکومت های عربی عامل فقر و مشکلات مردم در کشورها
 
آنچه که امروز باعث شده تا بیش از ۲۰ میلیون مصری در فقر زندگی کنند، یا اینکه ۴۰ درصد مردم یمن زیر خط فقر مطلق باشند؛ از نتایج همین فساد در ساختار حکومت‌های عربی است، حکومت‌هایی که در ابتدا با دخالت استعمار تشکیل شدند و پس از آن با کودتاهای نظامی به نمادهای تمام قد دیکتاتوری های وابسته در جهان بدل شدند.
یکی از جلوه‌های فساد حکومت‌های عربی همسران رهبران این کشورها هستند، زنانی که بعد از به قدرت رسیدن همسرانشان با خونریزی های پنهانی بی هیچ ابایی ثروت‌های مردم عرب را برای ولخرجی های خود در فروشگاه های لوکس لندن، پاریس و نیویورک هزینه کردند.
این زنان از یکسو با ولخرجی‌های خود بر خزانه های حکومتی فشار می‌آورند و از سوی دیگر اقوام خود را وارد دستگاه‌های حکومتی می‌کنند و از این طریق برای خود در درون نظام باندهای مخفی و آشکار سیاسی تشکیل می‌دهند.
 
 
*لیلا طرابلسی از آرایشگری تا نفوذ در دستگاه‌های امنیتی
 
یکی از نمونه‌های بارز همسران جاه طلب و ولخرج رهبران عربی "لیلا طرابلسی" زن زین العابدین بن علی است، وی در سال ۱۹۵۷ در یک خانواده متوسط که پدرش میوه فروش بود، متولد شد و در سن ۱۸ سالگی با یک تاجر ازدواج کرد و بعد از سه سال از وی طلاق گرفت.
وی که پیش تر یک آرایشگر بود بعد از ازدواج با زین العابدین بن علی بانوی اول تونس شد، طرابلسی اکثر اقوام خود را در سمت‌های حساس و کلیدی به ویژه نهادهای امنیتی و گارد ریاست جمهوری گمارد تا از این طریق اطراف رئیس جمهور را با وفاداران به خود احاطه کند، لیلا طرابلسی بی‌شک یکی از زنان قدرتمند در جهان عرب بود.
وی علاوه بر سمت‌های امنیتی حساسی چون گارد ریاست جمهوری به سیستم اقتصادی تونس نیز تسلط داشت به طوری که بسیاری از نزدیکان لیلا طرابلسی مسئولیت‌های اقتصادی در تونس داشته و بسیاری از شرکت‌ها از جمله شرکت تلفن همراه، بانک‌ها را در اختیار داشتند.
با خودسوزی جوان میوه فروش تونسی دوران خوش گذرانی‌ها و خرید مارک‌های ایتالیایی و فرانسوی نیز برای طرابلسی به پایان رسید و او اکنون در تبعید با همسرش در عربستان زندگی می‌کند.
آخرین اخبار حاکی از آن است که با بن علی به شدت اختلاف دارد و حتی اکنون به دبی سفر کرده حتی اخباری از خودکشی طرابلسی به گوش می‌رسد و انقلابیون را تهدید کرده در صورتی که برادرش ـ عماد الطرابلسی ـ را آزاد نکنند "تمامی تونس و آنچه در آن است را به آتش خواهد کشید."
 
*از رشوه تا تهدید به رسوا کردن رهبران فاسد عرب
 
"سوزان تابت مبارک" همسر حسنی مبارک رئیس مخلوع مصر هرچند مانند همتای تونسی‌اش در کارهای امنیتی و قدرت افزونی توانمند نبود ولی در کارهای اقتصادی و به دست آوردن پول از راه های مختلف موفق بود.
تنها در یک مورد سوزان تابت برای اینکه کار یک شرکت انگلیسی در اسکندریه مصر را راه بیندازد، عددی بالغ بر ۲.۵ پوند رشوه دریافت کرده است.
بنابر گزارش رسانه‌ها میزان دارایی‌های خانواده مبارک تا ۴۰ میلیون دلار برآورد شده و سوزان درحال حاضر به اتهام دست داشتن در ثروت اندوزی غیر قانونی و رشوه در حال بازجویی است.
سوزان مبارک در پاسخ به محاکمه‌ خودش تهدید کرده در صورت محاکمه شدن فیلم‌هایی از رسوایی های اخلاقی شاهان عرب به ویژه پادشاهان حاشیه خلیج فارس در مصر را منتشر خواهد کرد تا نشان دهد برای نجات خود به هر حربه متوسل خواهد شد.
 
ملکه‌ های قدرتمند در کاخ‌ های وحشت + عکس
 
*همسر عبدالله صالح سریع از مهلکه یمن گریخت
 
علی عبدالله صالح دیکتاتور یمن همانند دیگر همتایان خود در جهان عرب در فساد مالی و سیاسی سابقه ای قابل اشاره دارد.
نکته جالب درباره عبدالله صالح این است که حتی در داخل یمن کمتر کسی نام همسر وی را می‌داند و شاید دلیل این مسئله فرهنگ خاص یمنی‌ها نسبت به زنان باشد؛ هرچند این فرهنگ پس از بیداری در این کشور و حضور بی سابقه زنان به عنوان یکی از ارکان قیام‌ خاموش نشدنی در یمن مطرح شدند.
بسیاری از عکس‌هایی که پس از جستجو تصویر "زوجة عبدالله صالح" در سایت گوگل می‌آید تصاویری از همسر رهبر پیشین یمن است و تنها اخبار منتشر شده درباره خانواده عبدالله صالح می توان به فرار همسر و دخترش "بلقیس صالح" در ماه‌ها ابتدایی اعتراضات اشاره کرد که سریع خود را از مهلکه یمن خارج کردند و مکانی نامعلوم پنهانده شدند.

 
*همسر قذافی، زنی با ثروت افسانه‌ای
 
همسر معمر قذافی نیز در چشم هم چشمی با زنان دیگر رهبران عرب سعی می‌کرد عقب نماند به ویژه که شوهرش خود را امیر الامرای عربی می‌دانست.
"صفیه فرکاش" همسر دوم قذافی است که پیش از ازدواج با معمر در یکی از بیمارستان های لیبی پرستار بود و با سقوط رژیم حاکم مجبور شد به همراه دخترش عایشه و پسرانش محمد و هانیبال به الجزایر فرار کند.
معمر قذافی که در سال ۱۹۷۱ با فرکاش ازدواج کرد، وی ابتدا مانند عبدالله صالح علاقه به معرفی همسرش نداشت اما از سال ۲۰۰۵ همزمان با افزایش نفوذ سیف الاسلام در حکومت و گسترش تفکرات غربگرایانه در حکومت؛ فرکاش نیز در مهمانی‌های سیاسی حضور یافت و توانست به لطف دلارهای‌های قذافی در آفریقا نایب رئیس سازمان زنان آفریقا شود.
صفیه فرکاش با در اختیار داشتند یک شرکت بزرگ هواپیمایی با عنوان "طیران البراق" ثروتمندترین زن لیبی و یکی از ثروتمندترین زنان عرب شناخته می‌شد.
وی علاقه داشت ثروت خود را بیش تر به شکل ذخایر طلا در اختیار داشته باشد و این ثروت به حدی بود که در ویکی لیکس هم به آن اشاره شده بود ولی تاکنونی رقم دقیقی از سرمایه منقول و غیرمنقول وی منتشر نشده است.
در سال ۱۹۹۲ زمانی که لیبی گرفتار پرونده لاکربی بود و دارایی های خانواده قذافی مصادره شده بود، ثروتی که به نام صفیه فرکاش بلوکه شده بود عددی بالغ بر ۳۰ میلیون دلار بود.
صفیه فرکاش بنا بر گزارش رسانه های غربی با لیلا طرابلسی دوستی صمیمی بود و البته رقابت زنانه پنهانی نیز بین آنها در فخرفروشی در جریان بود.
فرکاش پس از کشته شدن معمر قذافی گفت: افتخار می‌کنم که همسر مبارزم و فرزندانم در برابر حملات مزدوران ۴۰ کشور ایستادند و از نظر من آنها شهید شدند.
 
ملکه‌ های قدرتمند در کاخ‌ های وحشت + عکس
 
*همسر پادشاهی که در خرج کردن دارایی یک ملت دست‌ودلباز است
 
"حصه شعلان" همسر ملک عبدالله پادشاه عربستان نیز در میان زنان عرب بیش از هرچیز به ولخرجی‌ معروف است، برای مثال یک سفر یک هفته ای وی به ترکیه بیش از یک میلون دلار برای خزانه کشور هزینه برجای گذاشت.
شعلان با یک هواپیمای اختصاصی به ترکیه رفت و در این سفر ۲۶ خودرو گران قیمت وی را همراهی می کردند و او حتی در هتل‌های گران قیمت و ۵ ستاره حاضر نشد بلکه یک قصر گران قیمت تاریخی در ترکیه را برای خود و هیئت همراهش اجاره کرد.
البته شعلان تنها یکی از زنان حرمسرای ملک عبدالله است و اخبار معدودی درباره خانواده ملک عبدالله منتشر می‌شود چراکه سعودی‌ها نیز برپایه تفکرات قبیله‌ای و وهابی علاقه ای ندارند زنانشان در مجامع عمومی حضور یابند.
 
*ملکه‌‌های قطر و اردن نمادهای دگراندیشی و حقوق زنان در جهان عرب
 
از طنزهای سیاست این است که دیکتاتور ترین و غیر مردمی ترین حکومت‌های خاورمیانه خود را حامی چیزهای معرفی می‌کنند که هرگز در کشورشان وجود نداشته است.
در میان همسران دیکتاتورهای عربی نام دو نفر از آنها بیش از دیگران شناخته شده تر است، اولی "رانیا عبدالله" همسر دوم عبدالله شاه اردن است که جانشین "هند حریری" همسر اول شاه اردن شده، هند که روابط پنهانی با محافظ شاه اردن داشت و سرانجام با وی به فرانسه فرار کرد؛ هرچند بخاطر اینکه خواهر سعد حریری نخست وزیر لبنان بود به قتل نرسید ولی لکه ننگی برای خانواده حریری و خانواده سلطنتی اردن شد.
رانیا فلسطینی الاصل است و در ژنو درس خوانده است، وی در زمینه فعالیت‌های دفاع از حقوق زنان و مسائل دموکراتیک فعال است؛ هرچند کشوری که وی در آنجا ملکه است یکی از نمادهای نقض حقوق بشر و حقوق زنان است.
دومین زن سرشناس عرب در مجامع بین المللی " موزه بنت ناصر " همسر امیر قطر است که همیشه تلاش دارد خود را به عنوان یک زن مدرن و خوش لباس نشان دهد و اغلب اوقات در کنار همسر خود حضور دارد.
موزه بنت ناصر همسر دوم از میان سه همسر امیر قطر است و خود را به عنوان نمادی از نسل جدید بانوان اول کشورهای عربی خود را مطرح کرده، وی اولین زن از خاندان سلطنتی است که مناصب حکومتی دارد.
در پایان باید گفت که زنان رهبران کشورهای عربی نیز همانند دیگر بخش‌های این حکومت‌های دچار فسادند و حتی در روشنفکری و حمایت از حقوق زنان نیز اعتدال را رعایت نمی کنند و رفتاری خارج از عرف مردم کشور خود دارند و در سوی دیگر همچنان با ولخرجی و سرگرم کردن خود با بازارهای غربی سرمایه های ملی را خرج خود می‌کنند.