پارس ناز پورتال

ماشین مرسدس‌ بنز F125 و کاهش اضطراب راننده + عکس

ماشین مرسدس‌ بنز F125 و کاهش اضطراب راننده + عکس
نمونه هیبریدی F125 مرسدس‌بنز از هیدروژن برای تأمین سوخت مورد نیاز خود استفاده خواهد کرد. درهای خودرو با ضربه باز می‌شوند و خودرو به سیستمی برای کاهش استرس راننده مجهز است! پیش‌بینی تازه‌های خودرو طی 25 سال آینده و فناوری‌های جدیدی که به کار گرفته خواهند شد، چندان ساده نیست.
 
با این حال می‌دانیم که ربع قرن آینده نیز دایملر، خودروهای لوکسی تولید خواهد کرد که هنوز هم خریداران معدودی دارند و احتمالا بنزین دیگر در این زمان سوخت پایه خودروها نخواهد بود و توسط سوخت‌های پاک و ارزان‌تری مانند هیدروژن جایگزین خواهد شد. نمونه مفهومی F125 که همین روزها در نمایشگاه خودروی فرانکفورت رونمایی خواهد شد، می‌تواند آغازگر این مسیر باشد.
 

برای این نمونه مفهومی 4 پیشرانه الکتریکی پیش‌بینی شده که نیروی مورد نیاز آنها توسط باتری‌های لیتیوم‌گوگرد و سلول‌های سوختی هیدروژنی تأمین خواهد شد.به گزارش پارس ناز توان نهایی این 4 پیشرانه در مجموع 231 اسب‌بخار است که میان تمامی چرخ‌های خودرو توزیع خواهد شد. به کمک این نیرو صفر تا 100 خودرو به زمانی معادل 4.9 ثانیه نیاز خواهد داشت و حداکثر سرعت آن 220 کیلومتربرساعت خواهد بود.
 
 
استفاده از پلاستیک تقویت‌شده، فیبرکربن، آلومینیوم و فولاد با مقاومت بالا در ساخت این خودرو باعث شده وزن آن به حداقل برسد. به همین دلیل بهره‌ وری سوخت و مسافتی که می‌تواند طی کند، حداکثر خواهد بود. این خودرو می‌تواند با اتکا به توان باتری لیتیوم‌گوگرد، مسافتی حدود 50 کیلومتر را طی کند. به کمک مخزن هیدروژن تعبیه‌شده و سلول‌های سوختی هیدروژنی F125 حدود 940 کیلومتر دیگر نیز پیش از نیاز به سوختگیری مجدد حرکت خواهد کرد.

بخش هدایت و کنترل این خودرو تعاملی است و مبتنی بر ارتباط میان راننده و خودرو به صورت لمسی، گفتاری و حتی استفاده از اشارات گوناگون عمل خواهد کرد. به عبارت دیگر در این خودرو دیگر خبری از دکمه‌ها و دستگیره‌ها نیست و درهای خودرو نیز با ضرباتی که سرنشینان به آنها می‌زنند، باز خواهند شد. مرسدس‌ بنز F125 به دستیار راننده پیشرفته مجهز است و می‌تواند فعالیت‌های نیمه‌خودکاری انجام دهد که از استرس راننده بکاهند.
 

مطابق اعلام شرکت دایملر آ.گ، نام F125 از ترکیب 125 که به گذشت 125 سال از تولید اولین اتومبیل بنزین‌سوز توسط کارل بنز اشاره می‌کند و F که نشان دهنده استفاده از سلول‌های سوختی است، تشکیل شده است. شاید F125 هرگز به مرحله تولید نرسد اما این شرکت تصمیم دارد از سال 2015 تولید خودروهایی با سوخت هیدروژنی را آغاز کند و یکبار دیگر تحولی بزرگ را در صنعت خودرو رقم بزند.