پارس ناز پورتال

چگونه یک لپ‌ تاپ خوب و مناسب بخریم؟

چگونه یک لپ‌ تاپ خوب و مناسب بخریم؟
 

سال 1995 لپ‌تاپ‌ها نه تنها بزرگ و سنگین بودند، بلكه از لحاظ ظاهری نیز آنچنان كه باید زیبا نبودند. در حقیقت نمونه‌ای از لپ‌تاپ‌های آن زمان به شكل صفحه نمایش‌هایی در اندازه 3/4 اینچ، دارای صفحه كلید‌های بسیار بزرگ و سخت‌افزار‌هایی بودند كه در اندازه چند گیگا بایت بیشتر ظرفیت نداشتند. خوشبختانه این نكات منفی دیگر در طراحی‌های جدید مشاهده نمی‌شود، به طور مثال سبك‌تر، كم حجم‌تر و حتی ارزان‌تر از لپ‌تاپ‌هایی هستند كه در گذشته ساخته و وارد بازار شده‌اند. طبق آمار به‌دست آمده اوایل سال 2010 میلادی چیزی حدود 50 میلیون تبلت كه خود به نوعی لپ‌تاپ محسوب می‌شوند، در اقصی نقاط جهان فروخته شد.

البته با زیاد شدن كارخانه‌های سازنده و تنوع در زمینه سخت‌افزار‌ی انتخاب برای كاربرانی كه علاقه زیادی برای خرید چنین وسیله‌هایی دارند سخت‌تر شده است؛ زیرا هم‌اكنون برخی لپ‌تاپ‌ها به‌عنوان جانشینی برای رایانه‌های خانگی به‌شمار می‌آیند Ultra light ها، سیستم‌های با فناوری بالای مخصوص بازی و تبلت‌های ارزان قیمت همگی جزو گروه لپ‌تاپ‌ها محسوب می‌‌شوند.

اولین قدم برای پیدا كردن لپ‌ تاپ مناسب در میان انواع ساخته شده، آنالیز نوع كاربرد آن برای شماست. مسلما همه ما خواسته‌های مشابهی از یك لپ‌تاپ نداریم، به همین دلیل تنوع در برنامه‌هایی كه مورد استفاده قرار می‌دهیم و استفاده بیشتر از برنامه‌ای در طول روز، می‌تواند در انتخاب ما تعیین‌كننده باشد. پیش از هر چیز در نظر بگیرید چرا می‌خواهید لپ‌تاپ بخرید؟ آیا تنها قصد درست كردن پرزینتیشن، یادداشت برداری و انجام یكسری از كارهای اینچنینی را با لپ‌تاپ دارید یا این‌كه تماشای فیلم‌های HD، انجام بازی و ویدئو چت مناسب سلیقه‌تان است؟

در مرحله بعد دقیقا مشخص كنید چه مقدار پول می‌خواهید صرف خرید چنین وسیله‌ای كنید؛ بنابراین بهترین سیستمی را كه می‌توانید در آن محدوده مالی و با دانستن نیاز‌هایتان بخرید بررسی كنید. پس از آن گزینه بسیار مهمی كه حتما باید به آن توجه كنید این است كه می‌خواهید لپ‌تاپ‌تان محصول چه كارخانه‌ای باشد؟

یكی از مهم‌ترین دلایلی كه افراد مختلف ترجیح می‌دهند لپ‌تاپ خریداری كنند، قابلیت حمل و جابه‌جا كردن آن است. به همین دلیل عمر باتری یكی از مهم‌ترین مشخصه‌های انتخاب این وسیله است. چنانچه هدف‌تان از خرید لپ‌تاپ انتخاب جایگزینی برای رایانه خانگی‌تان است و چندان اهمیتی به جابه‌جا كردن این وسیله نمی‌دهید، بهتر است توجه زیادی به طول عمر باتری لپ‌تاپ‌تان نشان ندهید و وقت‌تان را صرف پیدا كردن لپ‌تاپی با طول عمر بالا نكنید.

هر چند بیشتر لپ‌تاپ‌ها بسیار باریك‌تر و سبك‌تر از نسل‌های قبلی خود طراحی می‌شوند، به همین دلیل باتری ساخته شده برای بسیاری از این گجت‌ها از این وسیله جدا نشده و در قسمت پشت آن قرار دارد. مشكل این قبیل از لپ‌تاپ‌ها در این است كه هیچ باتری جانبی نمی‌توان برای آنها خریداری كرد تا در صورت مصرف باتری اولیه، دومین باتری را جایگزین آن كنید. این را هم به خاطر داشته باشید عمر مفیدی را كه سازندگان لپ‌تاپ‌ها برای باتری‌هایشان مطرح می‌كنند، چندان به واقعیت نزدیك نیست و به مدت زمان استفاده با نور بسیار كم بستگی دارد. به همین دلیل برای به‌دست آوردن عمر دقیق كاركرد هر لپ‌تاپ بدون شارژ دوباره، بهتر است یك تا دو ساعت از زمان مطرح شده كمتر تصور كنید، شاید هم كمتر چون انجام بازی‌ها به انرژی بیشتری در مقایسه با انجام كارهای معمولی نیاز دارد.

یكی دیگر از مشخصات بارز لپ‌تاپ‌ها اندازه و وزن آنهاست. چنانچه لپ‌تاپ شما سنگین باشد مسلما چندان علاقه‌ای به جا به جا كردن آن نخواهید داشت. اولین بار در سال 2011 كمپانی Intel توانست با ساخت لپ‌تاپ‌هایی با وزن 3/1 كیلوگرم ركورد ساخت سبك‌ترین لپ‌تاپ‌ها را از آن خود كند، از دیگر قابلیت‌های این لپ‌تاپ‌ها می‌توان به درایو، CPU و عمر باتری بسیار طولانی آنها اشاره كرد. هر چند بسیاری از كاربران از میزان انرژی چنین لپ‌تاپ‌هایی راضی نبودند، اما تمام كمپانی‌های سازنده از آن به بعد در تلاش بودند تا بتوانند لپ‌تاپ‌هایی سبك‌تر و كوچك‌تر تولید كنند.

هر چند وزن به‌صورت تصاعدی زیاد می‌شود، به طور مثال یك لپ‌تاپ 15 اینچی در حدود 3/2 كیلوگرم وزن دارد، این وسیله با این وزن را می‌توان به آسانی طی روز جابه‌جا كرد. این در حالی است كه برخی لپ‌تاپ‌ها بین 2/3 تا 6/3 كیلوگرم وزن دارند، به همین خاطر جا به جا كردن چنین وسیله‌هایی آنچنان كه باید منطقی به نظر نمی‌رسد. البته بسیاری از سازندگان كم كردن وزن را جزو اولویت‌های اول خود قرار داده‌اند، به‌طور مثال كمپانی وایو سونی جزو آن دسته از شركت‌‌‌هایی است كه اولویت اول ساخت هر لپ‌تاپ برایش كم كردن وزن این محصولات است. هر چند این باعث شده این لپ‌تاپ‌ها از لحاظ قیمت بیشتر از دیگر لپ‌تاپ‌های مشابه باشند.

از دیگر نكته‌های بسیار مهم در زمان خریداری لپ‌تاپ توجه به مشخصاتی چون اندازه صفحه نمایش و رزولوشن آن است. به طور كلی می‌توان گفت سه سایز مختلف برای صفحه نمایش وجود دارد كه شامل 13، 15 و 17 اینچ است. سایز 13 اینچ تمامی لپ‌تاپ‌ها دارای وزن بسیار كم آنها در مقایسه با دیگر سایزهاست، این در حالی است كه بسیاری از چنین لپ‌تاپ‌هایی درایو دی.وی.دی ندارند.

لپ‌تاپ‌های 15 و 17 اینچی دارای صفحه نمایش بسیار بزرگی هستند، به همین دلیل می‌توانید از آنها به‌منظور تماشای فیلم استفاده كنید. رزولوشن نیز همانند سایز صفحه نمایش از دیگر مشخصه‌های بسیار مهم در خریدن یك لپ‌تاپ است. به‌طور كلی بسیاری از كمپانی‌های سازنده در تلاشند تا بتوانند با انتخاب رزولوشن نه چندان زیاد، هزینه‌های ساخت لپ‌تاپ را پایین بیاورند. عموماً رزولوشن هر صفحه نمایش مقداری است معادل 1366 تا 1920 كه با بیشتر بودن این مقدار شما می‌توانید تصویر با كیفیت‌تری را مشاهده كنید.