پارس ناز پورتال

طبیعی‌ ترین روش ها برای مقابله با مشکل کبد چرب

مجموعه : رژیم و تغذیه
طبیعی‌ ترین روش ها برای مقابله با مشکل کبد چرب

مصرف بی اندازه غذا هـای چرب و گنجاندن انواع فست‌فودها و غذا هـای آماده در برنامه و رژیم اعضای خانواده این روز‌ها بـه عنوان یکی از شایع‍‌ترین دلایل ابتلا بـه بیماری‌ کبد چرب گزارش شده که ابتلا بـه آن در میان افراد کم‌تحرک و چاق در مقایسه با دیگر مردم بیشتر است. در این بیماری ذرات درشت و بزرگ چربی در سلول‌هـای کبد رسوب میکنند و بـه این ترتیب موجب بروز اختلال‌هایی در عملکرد کبد و ابتلا بـه بیماری‌هـای مزمن کبد می‌شود که از میان انها می‌توان بـه استعداد ابتلا بـه عفونت‌ها، خونریزی‌هـای دستگاه گوارش و اختلال در سطح هوشیاری اشاره کرد.

از آنجا که بیماری کبدچرب از جمله بیماری‌هـای خاموش و بی نشانه است، پیشگیري از ابتلا بـه آن از جمله اولویت‌ها قرار می‌گیرد، زیرا این بیماری معمولاً زمانی خود را نمایان میکند که ذرات چربی بخش زیادی از سلول‌هـای کبدی را بـه خود درگیر کرده‌اند. کبد چرب پس از درگیر کردن کبد با علائمی مانند ضعف، خستگی و احساس سنگینی و فشار در ناحیه فوقانی و راست شکم بروز می‌کند. خوشبختانه در میان شیوه‌هـای طبیعی درمان در سراسر جهان، راهکارها و تکنیک‌هایی وجود دارد که می‌توان از انها برای پیش گیری از ابتلا بـه کبدچرب اقدام كرد. در اینجا عده ای از کاربردی‌ترین و ساده‌ترین این شیوه‌ها را با هم مرور میکنیم.

 

جلوگیری از تجمع چربی‌ها در کبد
نوشیدن چای سبز یا استفاده از عصاره این گیاه دارویی تاثیر زیادی در جلوگیري از تجمع و رسوب چربی‌ها در اطراف کبد دارد، ضمن آنکه میتواند بـه تسریع روند درمانی کبد چرب نیز کمک کند. افرادی که احتمال و استعداد ابتلا بـه این بیماری در آنها زیاد است مانند افراد چاق و کم‌تحرک می توانند با گنجاندن چای سبز در رژیم غذایی روزانه خود از ابتلا بـه این بیماری جلوگیري کنند، بـه شرط آنکه در کنار نوشیدن چای سبز، رژیم غذایی سرشار از سبزیجات و میوه‌ها را در برنامه غذایی خود بگنجانند. علاوه بر این، درمانگران چینی بر این باورند که نوشیدن این چای گیاهی بـه صورت مستمر میتواند از ابتلا بـه سرطان کبد نیز جلوگیری کند.

 طبیعی‌ ترین روش ها برای مقابله با مشکل کبد چرب

کاهش جذب چربی با خارمریم
گیاه خارمریم یکی دیگر از گیاهان دارویی است که از آن برای درمان و جلوگیري از بیماری‌هـای کبدی استفاده میکنند. این گیاه از آنجا که ترکیبی بـه نام سیلی‌مارین دارد، میتواند در کاهش میزان جذب چربی بـه ویژه چربی بد «LDL»، تری‌گلیسیرید و کاهش جذب کلسترول‌موثر باشد.

بـه همین دلیل بسیاری از درمانگران، این گیاه را از جمله موثرترین‌ گیاهان دارویی برای درمان کبد چرب می‌شناسند و مصرف دمنوش یا خشک این گیاه همراه غذا را در این زمینه موثر می‌دانند. مصرف این گیاه با مشورت متخصص طب سنتی می‌تواند بـه بهبود عملکرد کبد کمک کرده و سرعت تولید دوباره سلول‌هـای کبدی را افزایش دهد.

 طبیعی‌ ترین روش ها برای مقابله با مشکل کبد چرب

با زنجبیل متابولیسم بدن را افزایش دهید
یکی دیگر از شیوه‌هـای کاهش جذب چربی در جریان گردش خون و اندام‌هـای داخلی گنجاندن زنجبیل در برنامه‌غذایی هفتگی است. افرادی که در طول هفته 2 تا 3 بار زنجبیل استفاده میکنند، می‌توانند از خواص درمانی آن در افزایش میزان متابولیسم و سوخت و ساز بدن و کاهش جذب چربی‌ها بهره‌مند شوند. برای این منظور می‌توانید یک تکه زنجبیل را درون یک کاسه ماست رنده كرده و آن را بعد از صرف وعده‌هـای غذایی میل کنید. بـه اعتقاد عده ای از درمانگران شیوه‌هـای طبیعی درمان نوشیدن دمنوش زنجبیل نیز در کنترل بیماری‌هـای کبد بـه ویژه کبد چرب موثر است. نوشیدن این دمنوش میتواند بـه کاهش جذب چربی در اطراف کبد کمک کرده و مانع از ابتلای افراد مستعد بـه این بیماری شود. مصرف دمنوش زنجبیل یا ماست کم‌چرب حاوی زنجبیل بـه ویژه در وعده‌هایی که غذای چرب خورده‌اید بسیار اهمیت دارد.

 طبیعی‌ ترین روش ها برای مقابله با مشکل کبد چرب

سویا را با گوشت قرمز عوض کنید
یکی از مهمترین عواملی که می‌تواند از رسوب چربی‌ها در بافت کبد جلوگیري کند، اصلاح رژیم غذایی است. بـه گفته محققان جایگزین کردن سویا و پروتئین گیاهی بـه جای پروتئین حیوانی بـه ویژه گوشت قرمز میتواند تاثیر زیادی در کاهش جذب چربی و تری‌گلیسیرید در بافت کبد داشته باشد. از این رو، درمانگران بـه افراد مستعد ابتلا بـه کبد چرب و التهاب کبد توصیه میکنند در طول هفته برای تهیه غذا هـای خود از گوشت قرمز و سویا کنار هم استفاده کنند و مصرف گوشت قرمز را بـه حداقل برسانند.

 طبیعی‌ ترین روش ها برای مقابله با مشکل کبد چرب

دور این غذاها را خط بکشید
اگر بـه اضافه وزن مبتلایید، اگر کم‌تحرک‌هستید و احتمال ابتلا بـه کبدچرب را دور نمی بینید بـه شـما پیشنهاد میکنیم از مصرف غذاهایی مانند غذا هـای فریز شده و یخ زده، ترشیجات، ماست پرچرب، سس، نمك زیاد، غذا هـای فست‌فود، انواع شیرینی‌ها، پیتزا، انواع سرخ‌ كردنی ها مانند سیر داغ، پیاز داغ، چیپس، پفک، غذا هـای چرب و نوشابه هـای گازدارپرهیز كرده و تا میتوانید بـه جای آنها از میوه‌هـای تازه، سبزیجات مختلف بـه ویژه کاهو، خیار، هویج و غذا هـای سالم و طبیعی استفاده کنید. رعایت این رژیم در تمامی دوره‌هـای سنی بـه پیشگیري از ابتلا بـه کبد چرب و دیگر بیماری‌هـای کبد کمک میکند.

 طبیعی‌ ترین روش ها برای مقابله با مشکل کبد چرب

آبلیمو را فراموش نکنید
نوشیدن یک لیوان آب که در آن عصاره یک لیموترش تازه وجود دارد در آغاز روز میتواند بهترین دارو برای جلوگیري از ابتلا بـه کبد چرب باشد. از آنجا که لیمو سرشار از ویتامین C است و بـه عنوان یک آنتی‌اکسیدان میتواند نقش موثری در هضم و جذب مواد مفید در بدن داشته باشد، قابلیت زیادی در جلوگیری و درمان کبد چرب دارد.

 طبیعی‌ ترین روش ها برای مقابله با مشکل کبد چرب

از زردچوبه غافل نشوید
بـه تازگی محققان دانشگاه «سنت لوئیس» از تاثیر زردچوبه بر نظارت بیماری کبد چرب در افراد چاقی که بـه این بیماری مبتلا هستند خبر داده‌اند. بر اساس این تحقیقات مشخص شده، افرادی که از زردچوبه بـه عنوان یک چاشنی در برنامه روزانه خود استفاده می‌کنند کبد مقاوم‌تری در برابر ابتلا بـه بیماری کبد چرب دارند و احتمال ذخیره شدن ذرات چربی در کبد آنها کمتر است. از این رو این محققان بـه مردم توصیه میکنند مصرف زردچوبه را بـه عنوان یک ادویه موثر و درمانگر در برنامه هفتگی و حتی روزانه خود بگنجانند.

 طبیعی‌ ترین روش ها برای مقابله با مشکل کبد چرب

عرقیات گیاهی بنوشید
عرق گیاهی شاه‌تره، خارشتر و کاسنی از جمله داروهای گیاهی موثر در نظارت و درمان کبد چرب بـه شمار می‌آیند. این نوشیدنی‌هـای گیاهی از آنجا که طبعی سرد و تر دارند موجب کاهش میزان کلسترول خون میشوند و در عین حال بـه پاکسازی کبد و بدن از سموم و مواد زائد هم کمک میکنند.بـه اعتقاد درمانگران، نوشیدن یك تا 2 لیوان ازیکی از عرقیات شاه‌تره، کاسنی و خارشتر یا ترکیبی از انها میتواند تاثیر زیادی در جلوگیري از ابتلا بـه بیماری‌هـای کبد بـه ویژه کبد چرب و سیروز کبدی داشته باشد و احتمال ابتلا بـه این بیماری‌ها را بـه صفر برساند.

چه افرادی استعداد ابتلا بـه کبد چرب دارند؟
بـه گفته درمانگران، افراد چاق و دچار اضافه وزن که کمترین میزان تحرک را دارند اصلی‌ترین گروه‌ها برای ابتلا بـه بیماری کبد چرب هستند. اما در کنار این گروه، گروه‌هـای دیگری هم وجود دارند که بیشترین آمادگی را برای ابتلا بـه این بیماری دارند.

از طرفی افراد بی تحرک و علاقه‌مند بـه غذا هـای آماده و فست‌ فودها نیز در گروه افراد مستعد ابتلا بـه کبد چرب هستند، بنابراین باید هوشیار باشند و با مشورت پزشک خود آزمایش‌هـای لازم در این زمینه را انجام دهند.بـه گفته عده ای از متخصصان، مصرف بی‌رویه و بی قاعده ویتامین A نیز میتواند یک عامل محرک برای ابتلا بـه بیماری کبد چرب باشد که در نهایت فرد را با خطر رسوب چربی در بافت‌هـای کبد و اختلال در عملکرد این عضو رو بـه رو کند.

 

 

 چه باید خورد که قلبمان مثل ساعت خوب کار کند؟