پارس ناز پورتال

13 دانشگاه برتر جهان در سال 2014 میلادی

13 دانشگاه برتر جهان در سال 2014 میلادی

13 دانشگاه برتر جهان در سال 2014 میلادی,دانشگاه هایی که چند سال درس خواندن در آنها، برای رزومه هر فردی کافی به نظر می رسد و البته به این سادگی ها به هیچ فردی مدرک نمی دهند.

 

دانشگاه هایی که هر سال میزبان تعداد بسیار زیادی از دانشجویان کشورهای مختلف دنیا می شوند.

 

«بودجه نداریم». بچه های علاقه مند به کارهای تحقیقاتی در دانشگاه های ایران، احتمالا بارها و بارها توالی تلخ این دو کلمه را از مدیران بالادستی شان شنیده اند

 

و شاید به این فکر افتاده اند که خودشان را به بهترین دانشکاه های جهان برسانند و فرصت تحصیل در آنها، مطالعه در کتاب خانه های بی نظیرشان و استفاده از آزمایشگاه های باورنکردنی این دانشگاه را به دست بیاورند.

 

دانشگاه هایی که چند سال درس خواندن در آنها، برای رزومه هر فردی کافی به نظر می رسد و البته به این سادگی ها به هیچ فردی مدرک نمی دهند. دانشگاه هایی که هر سال میزبان تعداد بسیار زیادی از دانشجویان کشورهای مختلف دنیا می شوند.

 

هاروارد
13 دانشگاه برتر جهان در سال 2014 میلادیهاروارد، قدیمی ترین موسسه آموزشی در کشور آمریکا به شمار می رود.

 

این دانشگاه در سال 1636 تاسیس شده است. مهم ترین افتخار دانشگاه قدیمی آمریکایی، تعداد افرادی است که بعد از تحصیل در این دانشگاه موفق به دریافت جایزه نوبل در رشته های مختلف شده اند.

 

هاروارد سابقه آموزش دادن به 40 برنده نوبل را دارد و از این حیث در بین همه دانشگاه های جهان رده دوم را در اختیار دارد. این دانشگاه شامل 10 دانشکده مختلف در مساحتی 212 هکتاری است.

 

نام هاروارد از نام خانوادگی جان هاروارد گرفته شده است. او اولین و مهم ترین فرد خیری بود که به ساخته شدن این دانشگاه درجه یک کمک کرد.

 

ام آی تی
13 دانشگاه برتر جهان در سال 2014 میلادیدر طول 150 سال، 70 نفر از افراد تحصیلکرده دانشگاه تکنولوژی ماساچوست یا همان ام آی تی، موفق به دریافت جایزه نوبل شده اند که 8 نفر از آنها هنوز هم در مدیریت و تدریس این دانشگاه حضور فعالی دارند تا ام آی تی، توسط نوبل گرفته ها اداره شود.

 

اگرچه همه ام آی تی را با دپارتمان فوق العاده تکنولوژی اش می شناسند، این دانشگاه رشته های مختلف دیگری مثل هنر، علوم اجتماعی، ارتباطات، مدیریت و سلامت را نیز در برنامه خود جای داده است.

 

ام آی تی 10 هزار دانشجو دارد که در محوطه 168 هزار هکتاری آن مشغول به تحصیل هستند. چند نفر از اعضای کابینه دکتر حسن روحانی نیز در ام آی تی تحصیل کرده اند.

 

استنفورد
13 دانشگاه برتر جهان در سال 2014 میلادیلیلند استنفورد بعد از مرگ تراژیک پسرش در 16 سالگی، تصمیم گرفت تا به یاد او، در پروسه ساخت یک دانشگاه، مشارکتی جدی داشته باشد.

 

او که همواره آروزی تماشای پسرش در روزهای دانشجویی را داشت، به این آرزویش نرسید اما توانست نام خانوادگی اش را روی دانشگاهی بگذارد که حالا میزبان 11 هزار دانشجو از نقاط مختلف دنیا است. استنفورد، سومین دانشگاه ثروتمند کره زمین به شمار می شود.

 

این دانشگاه که در سال 1891 تاسیس شده، به لحاظ سختگیری، یکی از جدی ترین دانشگاه های دنیاست. براساس آمار، آنها در هر دوره تنها به 7 درصد دانشجوها مدرک قبولی داده اند.

 

کمبریج
13 دانشگاه برتر جهان در سال 2014 میلادیدر سال 1209، دانشجویانی که از آکسفورد خارج شده بودند، تصمیم گرفتند دانشگاه تازه ای را در لندن بنا کنند. آنها که با مدیران دانشگاه آکسفورد اختلافاتی بسیار جدی داشتند،

 

دانشگاه تازه را براساس ایده آل های خودشان شکل دادند و کاری کردند که مدتی بعد، کمبریج تبدیل به بهترین دانشگاه کشور انگلستان شد.

 

این دانشگاه که در شرایط فعی 18300 دانشجو را در خود جای می دهد، همواره به عنوان یکی از دانشگاه های متحول کننده جهان نام برده می شود.

 

آکسفورد
13 دانشگاه برتر جهان در سال 2014 میلادی26 تا از وزرای کابینه های مختلف دولت انگلستان و حداقل 30 رهبر در کشورهای مختلف جهان، سابقه تحصیل در این دانشگاه را دارند. آکسفورد به ویژه در قرن سیزدهم میلادی، سرعت چشمگیری به رشد علم در جهان بخشید.

 

سومین دانشگاه قدیمی دنیا، امکان تحصیل در 38 بخش مختلف را برای شاگردانی که قصد دارند در آکسفورد درس بخوانند مهیا می کند. تعداد دانشجوهای آکسفورد در حال حاضر به 12 هزار نفر می رسد.

 

کالیفرنیا
13 دانشگاه برتر جهان در سال 2014 میلادیدر توصیف دانشگاه کالیفرنیا شاید همین کافی باشد که ویتامین ای (E) در این دانشگاه کشف شده است. کالیفرنیا که به لحاظ سطح علمی یکی از خیره کننده ترین دانشگاه های دنیاست، میزبان اولین تحقیقات در مورد ویروس آنفولانزا نیز بوده است.

 

این دانشگاه در سال 1868 شکل گرفته و در همه این سال ها به کمک آزمایشگاه های درجه یکش، کمک زیادی به محققان مختلفی که درسشان را همین جا تمام کرده اند، رسانده است.

 

20 نفر از محصلان کلمبیا سابقه دریافت جایزه نوبل را دارند. نکته جالب در مورد  کالیفرنیا، تعداد بالای دانشجوهایی است که بدون ثبت نام رسمی، به صورت مشارکتی با این دانشگاه همکاری می کنند. کالیفرنیا درمجموع از حضور 38 هزار دانشجو یا همیار دانشجویی بهره می برد.

 

پرینستون
13 دانشگاه برتر جهان در سال 2014 میلادیاز سال 1746 تا به امروز، یکی از شاهرگ های تحصیلی در کشور آمریکا بوده است. پرینستون، وسعت چندانی ندارد اما تا به امروز توانسته 30 نفر را برای تصاحب جایزه نوبل تربیت کند.

 

تعداد دانشجوهای محصول در این دانشگاه 5 هزار نفر است که در قیاس با دانشگاه های فیلادلفیا، کیفتی از اهمیت به مراتب بیشتری نسبت به کمیت برخوردار است و با کم تر شدن تعداد دانشجوها، شرایط آموزشی آنها در وضعیت به مراتب بهتری قرار می گیرد.

 

ییل
13 دانشگاه برتر جهان در سال 2014 میلادیسومین دانشگاه قدیمی آمریکا، 5 تا از روسای جمهور این کشور را به عنوان دانشجو آموزش داده است تا به لحاظ اعتبار فرهنگی و سیاسی، در سطح فوق العاده بالایی قرار داشته باشد. 17 قاضی سرشناس آمریکایی نیز محصول آموزش های دانشگاه ییل هستند.

 

دانشگاهی با 24 کتابخانه و 12 میلیون نسخه کتاب که هر سال فقط به 2 هزار نفر مدرک اهدا می کند.

 

کالتک
13 دانشگاه برتر جهان در سال 2014 میلادیدانشگاه تکنولوژی کالیفرنیا در منطقه پادسانا، هرسال تعداد زیادی از غول های رشته های مهندس در جهان را تربیت می کند. این دانشگاه که فقط 2 هزار و 300 دانشجو را به صورت همزمان تحت آموزش قرار می دهد، تا به امروز دوران تحصیلی 31 برنده نوبل را رقم زده است.

 

کالتک به لحاظ تحقیقاتی، یکی از بهترین دانشگاه های همه تاریخ محسوب می شود.

 

درواقع وقتی که شما در کالتک به عنوان دانشجو پذیرفته می شوید، حفظ کردن درس ها و نکات تئوری از کمترین میزان اعتبار برخوردارند و تا زمانی که کارهای تحقیقاتی و عملی در بهترین وضعیت ممکن نباشند، هیچ دانشجویی نمی تواند از کالتک مدرک دریافت کند.

 

دانشگاه توکیو
13 دانشگاه برتر جهان در سال 2014 میلادیدانشگاه ملی کشور ژاپن که در سال 1877 تاسیس شده، حالا با عنوان بهترین دانشگاه آسیایی، به غربی ها شناسانده می شوند.

 

این دانشگاه در سال های اخیر پیشرفت چشمگیری داشته و توانسته در محتوای درس ها، ارتباط برقرار کردن با بازار کار و البته امکانات سخت افزاری، شرایط بسیار ایده آلی را برای دانشجویانش فراهم کند.

 

تقریبا همه رشته های این دانشگاه، علاوه بر زبان ژاپنی، به زبان انگلیسی نیز تدریس می شوند تا دانشجوهای خارجی مشکلی برای حضور در دانشگاه توکیو نداشته باشند.

 

این دانشگاه از سال 2000، همکاری جدی با برخی از بهترین دانشگاه های کشور انگلیس و آمریکا را آغاز کرده و حالا بالاخره توانسته به هدفگذاری های اولیه اش برسد.

 

کلمبیا
13 دانشگاه برتر جهان در سال 2014 میلادیبرای ایرانی ها، این دانشگاه یادآور سخنرانی معروف محمود احمدی نژاد است و برای آمریکایی ها، یادآور دوران تحصیل باراک اوباما!

 

این دانشگاه زیبا در سال 1754 و البته با نام دیگری تاسیس شده است. دانشگاه کلمبیا در شهر نیویورک قرار گرفته و 8 هزار دانشجو نیز در حال حاضر مشغول تحصیل در آن هستند.

 

این دانشگاه روزنامه اختصاصی خودش را دارد که اتفاقا کم تیراژ هم نیست. کلمبیا در 31 رشته ورزشی مختلف نیز تیم داری می کند از این حیث یکی از موفق ترین دانشگاه های  جهان محسوب می شود. دستاوردهای دانشگاه کلمبیا موجب شده این دانشگاه یک بار جایزه پولیتزر را از آن خود کند.

 

امپریال لندن
13 دانشگاه برتر جهان در سال 2014 میلادی4 سالن بدنسازی، دو استخر و دو سالن ورزشی، تنها بخشی از امکانات دانشگاهی هستند که اتفاقا رشته های مرتبط با ورزش ندارد و در زمینه های پزشکی، علوم طبیعی، مهندسی و اقتصاد دانشجو قبول می کند.

 

در دانشگاه امپریال لندن، 6 اتاق مختص تمرین موسیقی وجود دارد و دو کافه تریای ویژه که البته تنها بخشی از دانشجوها اجازه حضور در آن را پیدا می کنند. این دانشگاه در سال 1907، تاسیس شده و دقیقه 100 سالن بعد، تبدیل به یک دانشگاه خصوصی شده است.

 

این دانشگاه 14 هزار دانشجو را در 8 دانشکده جای داده است.

 

شیکاگو
13 دانشگاه برتر جهان در سال 2014 میلادیبا پشتوانه مالی 7 و نیم میلیارد دلاری، دانشگاه شیکاگو سال های سال بدون کوچک ترین مشکلی روند این روزهایش را تداوم خواهدبخشید. این دانشگاه خصوصی، اولین دانشجوهای تاریخ اش را در سال 1890 پذیرفت.

 

آنها تا به امروز میزبان 17 برنده جایزه نوبل بوده اند و حالانیز از 14 هزار دانشجو برخوردار هستند. یکی از ویژه ترین نکات در مورد دانشگاه شیکاگو، خوابگاه های درجه یک این دانشگاه است که زندگی و تحصیل را تبدیل به یکی از ساده ترین کارهای ممکن برای دانشجوهایش می کند.

 

در پایان سال 2013، دانشگاه شیکاگو به صورت رسمی اعلام کرد که تا آن روز، حدود 135 هزار دانشجو داشته است که 51 درصد آنها مرد بودند. این دانشگاه در کنار موسسه های تحقیقاتی اش، هرسال چند فستیوال هنری نیز برگزار می کند.

 

 

منبع:روزنامه آسیا