پارس ناز پورتال

کودک خود را راحت و آسوده بخوابانید

کودک خود را راحت و آسوده بخوابانید

کودک خود را راحت و آسوده بخوابانید 

برخی از کودکان با مشکل خوابیدن مواجه هستند و گریه های شبانه ان ها و شب بیدار ماندن هایشان موجب نگرانی مادر و پدر می شود. آیا کودک شما اغلب شب ها از خواب بیدار شده و به سختی دوباره به خواب می رود؟ آیا شما متعجب می شوید که چرا نمی توانید به کودک خود در به خواب رفتن کامل کمک کنید؟

 

چگونه می توانید مطمئن شوید که کودکتان در زمان مناسبی می خوابد؟ اگر این سوال ها ذهن شما را به عنوان یک پدر ومادر درگیر خود کرده است، خواندن این مطالب برای شما ضروری می باشد.نوزادان نشانه ها و نکات ظریفی از خود به شما نشان می دهند، تا به شما بفهمانند که نیاز به استراحت و خواب دارند.

 

با این حال، اکثر مادران از این نشانه ها بی اطلاع هستند. خواندن مطالب مربوط به این موضوع و پیدا کردن نشانه هایی که می تواند به شما کمک کند تا زمان مناسب خواب فرزند خود را به دست آورید، برای شما به عنوان یک مادر بسیار موثر خواهد بود.

کودک خود را راحت و آسوده بخوابانید

نوزاد شما ممکن است راه آسان به خواب رفتن را به خصوص در طول شب و یا حتی در طول ساعات روز پیدا نماید. چرت زدن کوتاه مدت برای خود راه ها و روش هایی دارد. اندازه ی خواب کودک شما با توجه به سن، وزن و عوامل دیگر وابسته به هر کودک متفاوت خواهد بود.

 

همچنین، مهم است به یاد داشته باشید که تمام نوزادان الگوهای مختلفی برای خواب دارند. به هیچ وجه الگوی خواب نوزاد خود را با الگوی خواب دیگر نوزادان مقایسه نکنید. در عوض، به نشانه هایی که نوزاد خود به شما می دهد خوب دقت کرده و خواب او را برای زمان های مناسب برنامه ریزی کنید.

 

در این مقاله لیست برخی از رایج ترین نشانه های خواب خوب در نوزادان به شما معرفی خواهد شد، که عبارتند از:

 

1. اخم کردن نوزاد خواب آلود:

اخم کردن نوزاد یکی از اولین نشانه هایی است که نوزاد با احساس خواب آلودگی شروع به نشان دادن آن می کند. نوزاد با اخم کردن، تمایل خود را برای خوابیدن نمایان می کند.نوزاد شما ممکن است مفهوم خواب را درک نکند، حتی اگر بسیار خسته هم باشد . اخم کردن در نوزاد نشان می دهد

 

که او در مورد چیزی ناراحت شده است، اما شما باید مطمئن شوید که آیا این اخم کردن فرزند شما علامتی برای نشان دادن زمان خواب اوست یا نه. به یاد داشته باشید که نوزاد شما ممکن است خستگی خود را با خارش چشم ها، و یا ناراحتی کلی مثل گریه کردن بروز دهد. اما او از درک آنچه که به آن نیاز دارد عاجز است، و ممکن است در نهایت با اخم کردن احساس خود را بیان کند.

 

2. توجه به صداهایی که نوزاد خواب آلود از خود بروز می دهد:

شما ممکن است فکر کنید که نوزادتان در تلاش است تا شما را سرکار بگذارد و یا صداهایی را که در طول روز شنیده است را تقلید کند. اما در واقع، فرزند شما می خواهد نشانه هایی از خواب آلودگی خود را به پدر و مادرش نشان دهد.

 

نوزاد شما ممکن است صداهایی که بیشتر شبیه خر خر کردن است از خود در بیاورد، و یا در برخی موارد، این صداها شبیه غر غرکردن برای یک چیز ناخوشایند می باشد. لازم است بدانید که کودک شما در برخی موارد، این صداها را بیشتر در حالی که مشغول فعالیت های دیگر مانند بازی کردن است، از خود در می آورد.

کودک خود را راحت و آسوده بخوابانید

3. نوزاد خواب آلود و شروع ناله و شکایت با گریه های آرام:

اگر نوزاد شما به نقطه ای برسد که به شدت ناراحت یا خسته شود، شروع به گریه یا ناله کردن خواهد نمود.اگر نوزاد شروع به گریه کردن آرام نماید، و در آن زمان مادر در آن جا حضور نداشته باشد، می تواند گریه کردن را با شدت بیشتری ادامه دهد، که در این حال فرزند شما شروع به گریه کردن واقعی خواهد کرد.

 

4. مالش دادن چشم ها توسط نوزاد در هنگام نیاز به خواب:

هنگامی که نوزاد شما احساس خواب آلودگی و یا خستگی می کند، تا به خواب رفتن کامل مالش چشم هایش را ادامه خواهد داد. از بین رفتن خارش چشم فقط با خوابیدن نوزاد امکان پذیر می باشد.نوزاد شما حتی ممکن است چشم هایش را با مشت های دست خود مالش داده، و سعی کند با به هم زدن پلک های چشمانش

 

و مالیدن آن ها با انگشتان دست، احساس خواب آلودگی خود را به مادر نشان دهد. در هر صورت، بهتر است بدانید که او سعی خواهد کرد احساس “ناراحتی” را که در چشم هایش از خواب آلودگی وجود آمده است، از بین ببرد.

 

5. خمیازه کشیدن و نشانه خواب آلودگی کودک:

نوزاد شما ممکن است بعضی وقت ها شروع به خمیازه کشیدن نماید، و از آن به عنوان یک حرکت بسیار کوچک برای نشان دادن نشانه های خواب آلودگی خود به مادرش استفاده کند.خمیازه کشیدن یکی از بارزترین نشانه های خواب در یک کودک نوپا است، که خسته شده و بلافاصله نیاز به خوابیدن در تخت خود دارد.

 

لازم است بدانید که اگر در آغاز، هیچ نشانه ای در نوزاد خواب آلوده شما وجود ندارد، به زودی کودک خود را که با صدای بلند تقریبا مانند یک فرد بزرگسال خمیازه می کشد، خواهید دید. گاهی اوقات هم به طور غیر ارادی با صدای خیلی بلند این کار را انجام می دهد.

 

6. انجام دادن حرکات تشنجی در نوزاد خواب آلود:

هنگامی که نوزاد شما احساس می کند خیلی خواب آلود و خسته است، اندام های حرکتی خود را در اطراف بدنش با حرکات تشنجی به شدت حرکت می دهد.شما ممکن است این خصوصیت را به عنوان اسلحه ای برای نشان دادن حالت خواب آلودگی در نوزاد خود باور نداشته باشید.

 

نوزاد شما برای فهماندن احساس خواب آلودگی خود به پدر و مادرش ممکن است تلاش زیادی کرده باشد، اما شما متوجه نشده اید و در نهایت از اسلحه ی تشنج برای نمایاندن احساس خود استفاده کرده است. متناوبا، امکان دارد متوجه یک کاهش ناگهانی، درست بعد از انجام عمل وحشیانه تشنج در بالا و پایین پریدن دست ها و پاهای نوزاد خود شوید، که نشان دهنده ی نیاز او به خواب می باشد.

 

7. مالش دادن یا خاراندن گوش ها توسط نوزاد خواب آلود:

مالیدن گوش ها هم درست مثل مالش دادن چشم ها، می تواند نشانه ی دیگری از احساس نیاز نوزاد شما به خواب باشد.نوزاد شما ممکن است به شدت با مشت های دست خود گوش هایش را مالش دهد. همچنین ممکن است نوزاد با ناخون های خود خراش هایی درگوش های خود ایجاد نماید،

 

که اغلب علائم این خراش ها در اطراف گوش نوزاد شدید بوده و خونریزی هم مشاهده می شود، که نتیجه ی مراقبت نکردن درست از نوزاد وکوتاه نکردن به موقع ناخون های او می باشد.

 

8. خاراندن سر توسط نوزاد برای بیان کردن خود به خواب:

کودک شما ممکن است با شروع به خاراندن سر خود و ایجاد خراش هایی در آن، یک بار دیگر مانند خاراندن گوش هایش نیاز خود را به خواب نشان دهد. این حالت زمانی رخ می دهد که نوزاد شما با حالت نق زدن و با ناآرامی نتواند احساس خود را به شما بیان کند. اگر کودک شما بیش از حد خواب آلود باشد، انجام هرکار دیگری مانند شیر خوردن و یا بازی کردن را متوقف کرده و تنها در خاراندن سرش تمرکز می کنید.

 

با این که این علائم نشانه ای از خواب آلودگی نوزادان است، ولی در چنین شرایطی مطمئن شوید که کودکانتان از هیچ گونه عفونتی رنج نمی برند. به طور مداوم سر نوزادتان را برای اینکه هیچ نشانه ای از شپش در سر او نباشد، بررسی کنید. خاراندن سر در نوزاد شاید نشانه ای از وجود عفونت در اندام های موجود در سر او باشد، و شما به راحتی نتوانید فرق آن را از نشانه های خواب در نوزادتان تشخیص دهید.

کودک خود را راحت و آسوده بخوابانید

9. چسبیدن نوزاد به مادر و جدا نشدن آن:

هنگامی که نوزاد شما نمی خواهد او را تنها بگذارید و همواره می خواهد در آغوش شما باشد، این حالت نشان دهنده ی خواب بسیار زیاد در نوزادتان است. او ممکن است شروع به چسبیدن بیش از حد به مادر خود بکند و زمانی که شما سعی می کنید او را پایین بیاورید، با داد و بیداد، اعتراض خود را بیان کند. کودک شما ممکن است نخواهید توسط هیچ کس به غیر از مادر و یا پرستار خود آرامش گرفته و بخوابد.

 

10.نوزاد خواب آلود و خواستن شیر بیشتر از مادر:

ممکن است با اینکه کودکتان را تغذیه ی کامل نموده اید، دوباره شروع به درخواست کردن شیر از شما بکند تا به این وسیله در آغوش شما آرام گرفته و بخوابد. هر دو نوع تغذیه هم با شیر مادر و هم شیشه شیر، منبع راحتی برای خواباندن نوزادان هست. تغذیه با شیر کمک می کند تا نوزادتان با استراحت کردن

 

و آرامش گرفتن در آغوشتان به خواب رود. نوزاد شما با خواستن شیر، از آن به عنوان نشانه ای از خواب آلودگی خود استفاده می کنند.

 

راهنمایی هایی برای کمک به خواب بهتر در نوزاد:

یک خواب خوب شبانه درکودکان برای رهایی آن ها از خستگی های روزمره به سن و اندازه ی تحرک آن ها، و نگهداری با یک برنامه ریزی سازمان دهی شده از او بستگی دارد.در حالی که شما فکر می کنید کودکتان همیشه نشانه هایی از زمان خستگی یا خواب آلودگی خود را به شما نشان خواهند داد، در این میان برخی از نوزادان نیز شناخته شده آن، که به آن ها کودکان خوشحال گفته می شود.

 

اینگونه کودکان با اینکه احساس خستگی یا خواب آلودگی می کنند، اما ممکن است هیچ نشانه آشکاری برای شما از خستگی خود نشان ندهند.این حالت می تواند مشکلی بزرگ برای درک شما از زمانی که نوزاد نیاز به رفتن در رختخواب و استراحت کردن دارد، به وجود آورد.

 

در چنین وضعیتی، سعی کنید از یک الگوی ثابت شبانه روزی کمک بگیرید تا کودکتان عادت به استراحت و خواب در ساعات مشخص شده نماید و شما هم با دنبال کردن این روال هرگز سردرگم و نگران نخواهید شد.همانطور که شما شروع به توجه کردن به نشانه های خواب آلودگی در نوزاد خود نموده ا ید، می توانید بفهمید

 

که چه هنگامی کودکتان به احتمال زیاد احساس خستگی و خواب آلودگی می کند. سعی کنید با مراقبت از نوزاد خود قبل از اینکه نشانه ها بیش از حد تشدید شده باشد، نوزاد را بخوابانید. این کار به کودک شما کمک خواهد نمود تا آرامش خود را قبل از خسته شدن و تندخویی بیش از حد به دست آورد

 

گاهی اوقات، یک فعالیت خاص یا تحرک و بازی و یا در جمع بودن بیش از حد نوزاد، می تواند احساس ضعف و یا خواب آلودگی در او را تشدید کند. در این حالت کودک خود را به مکان بی سر و صدایی، انتقال داده و او را آرام کنید تا از هرگونه نشانه های پریشانی وتندخویی که ممکن است در او به وجود آید، جلوگیری نمایید.