پارس ناز پورتال

برای دندان درد بچه چی خوبه؟

برای دندان درد بچه چی خوبه؟

دندان درد در بچه‌ها یک تجربه ناراحت کننده و ناخوشایند است. برای کمک به تسکین درد دندان در کودکان، باید به دنبال راه‌حل‌های مناسب برای آنها باشیم. انتخاب بهترین روش برای درمان دندان درد بچه‌ها می‌تواند یک چالش باشد، زیرا باید در نظر داشت که کودکان ممکن است به نحوی متفاوت از بزرگسالان به درد و درمان آن واکنش نشان دهند.

 

از طرفی، باید به دنبال روش‌هایی باشیم که علاوه بر اثربخشی، برای کودکان ایمن و مطمئن باشند. بنابراین، بحث در مورد انتخاب مناسب‌ترین روش برای درمان دندان درد بچه‌ها بسیار اهمیت دارد.

 

در این مطلب به کمک راهنمایی های دکتر آلاله طلوعی از بهترین متخصص های دندانپزشکی کودکان در تهران، به بررسی راهکارهایی جهت درمان فوری دندان درد در کودکان می پردازیم.

 

بررسی دندانهای کودک و تشخیص محل دقیق دندان درد

 

ابتدایی ترین گام برای شروع درمان دندان درد در کودکان تشخیص دقیق محل درد دندان است. در صورتی که کودک توانایی تشخیص دارد، از او بخواهید تا محل درد را به شما نشان دهد.

 

در مواردی که کودک هنوز قادر به تشخیص دقیق محل درد نیست، والدین می‌توانند با باز کردن دهان کودک و بررسی دقیق لثه‌ها، گونه‌ها و دندان‌ها، نشانه‌های مرتبط با درد را تشخیص دهند. علائمی همچون قرمزی، ورم، پوسیدگی یا شکستگی می‌توانند نشانگر مشکلات در این ناحیه باشند.

 

چرا کودکان دچار درد دندان می‌شوند؟

 

درد دندان در کودکان می‌تواند به عنوان یکی از مسائل شائع در دوران کودکی مطرح شود و این موضوع می‌تواند ناشی عوامل مختلفی باشد. قبل از ارائه راهکارهایی جهت درمان دندان درد در اطفال، بهتر است به بررسی علت های ایجاد آن بپردازیم.

 

1- رشد دندان‌ها: رشد دندان‌های جدید یکی از معمول ترین علل درد دندان در دوران کودکی است.

 

2- پوسیدگی دندان‌ها: مراقبت ناکافی از دندان‌های کودک می‌تواند منجر به پوسیدگی شود. پوسیدگی دندان‌ها علاوه بر ایجاد درد، می‌تواند به مشکلات جدی‌تری نظیر التهاب لثه‌ها و عفونت‌های دهانی منجر شود.

 

برای جلوگیری از پوسیدگی دندان ها یکی از راه های متداول مسواک زدن است و برای انتخاب خمیر دندان برای کودک جلد خمیر دندان را چک کنید که استاندارد و تأییدیه‌ی (fdi) داشته باشد همچنین میزان فلوراید خمیر دندان نباید کم باشد. باید خمیردندان حدود (۱۰۰۰ppm تا ۱۱۰۰ppm فلوراید) داشته باشد تا بتواند خواص درمانی‌اش را اعمال کند. اطلاعات بیشتر در خصوص خمیر دندان کودک

 

3- ترک خوردگی یا شکستگی دندان: آسیب‌های فیزیکی به دندان‌ها نظیر ترک خوردگی یا شکستگی می‌تواند درد و ناراحتی دندان در بچه ها ایجاد کند.

 

4- آبسه دندان: چنانچه پوسیدگی دندان شدید باشد ممکن است تبدیل به آبسه شده و درد دندان شدید و نبض دار را به همراه داشته باشد.

 

5- التهاب و بیماری‌های لثه: التهاب و بیماری‌های لثه می‌توانند یکی از عوامل اصلی دندان درد کودکان باشند. عفونت‌ و التهاب معمولاً با نشانه‌هایی همچون تورم، قرمزی و درد همراه هستند.

 

6- تحلیل و عقب نشینی لثه: تحلیل و عقب نشینی لثه و به دنبال آن آشکار شدن بخش های حساس ریشه دندان، می تواند باعث دندان درد شدید در کودکان شود.

 

7- مشکلات سینوسی: مشکلات سینوسی یکی از علل اصلی دندان درد در کودکان است. این مشکلات ممکن است به دلیل عفونت‌های سینوس‌های صورت و سر، فشار یا التهاب موجود در این ناحیه ایجاد شود که بر روی دندان‌ها نیز تاثیر می‌گذارد.

 

علائم مشترک این مشکلات شامل درد و تورم در ناحیه گونه‌ها و ناحیه بینی، سرفه، تب، خستگی و سردرد می‌باشد. اگر علت دندان درد کودک مشکلات سینوسی باشد روش های خانگی برای درمان آن موثر نیست و این مشکل حتما باید توسط پزشک برطرف شود.

 

8- گیر کردن غذا در بین دندان ها: در برخی موارد، گیر کردن غذا بین دو دندان به دندانها فشار وارد کرده و باعث ایجاد دندان درد در بچه ها می شود.

 

9- ترس یا استرس: در برخی کودکان داشتن استرس ممکن است باعث ایجاد دندان درد شود.

 

10- دندان قروچه یا گریه برای مدت طولانی: عادت دندان قروچه در کودکان و یا گریه برای مدت زمان طولانی ممکن است باعث افزایش فشار روی دندان‌ها شود و در نتیجه به درد دندان منجر گردد.

چگونه دندان درد شبانه کودکان را فوری درمان کنیم؟

چگونه دندان درد شبانه کودکان را فوری درمان کنیم؟

 

بهترین راه حل برای کاهش دندان درد کودکان، مراجعه به یک متخصص دندانپزشک کودک است. اما در صورت درد شبانه و تا زمان مراجعه به دندانپزشک برای تسکین فوری درد دندان کودک می توان از روش های خانگی زیر استفاده کرد:

 

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن دندان

استفاده از مسواک و نخ دندان یکی از روش‌های مؤثر در کاهش درد دندان است. این عمل با تمیز کردن فضای بین دندان‌ها و از بین بردن ذرات غذایی، می‌تواند به تسکین درد کودک کمک کند.

 

استفاده از محلول آب گرم و نمک

برای تسکین درد دندان کودکتان، مقداری محلول آب گرم و نمک درست کرده و از کودک بخواهید آن را در دهانش نگه دارد. این کار می‌تواند به کاهش التهابات و حساسیت لثه‌ها کمک کند.

 

استفاده از کمپرس سرد برای کاهش دندان درد بچه ها

 

قرار دادن کمپرس سرد در ناحیه دردآور دندان می‌تواند التهابات را کاهش داده و درد را تسکین دهد. کمپرس یخ را هر 20 دقیقه یکبار به مدت 15 دقیقه بر روی فک کودک قرار دهید.

 

استفاده از داروهای مسکن بدون نسخه

چنانچه دندان درد در کودکتان بسیار شدید بود می توانید از مسکن های بدون نسخه مانند استامینوفن و ایبوپروفن استفاده کنید. برای استفاده از این داروها، بسیار مهم است که دوز مصرفی توصیه شده برای کودکان را نیز درنظر بگیرید.

 

استفاده از سیر یا روغن سیر برای دندان درد کودکان

 

استفاده از سیر به عنوان یک ضد التهاب طبیعی می‌تواند برای درد دندان ناشی از عفونت در کودکان مفید باشد. برای استفاده از این روش، یک با دو حبه سیر را رنده کرده و با نمک مخلوط کنید. سپس آن را بر روی دندان آسیب دیده بگذارید. همچنین می توانید از روغن سیر برای کاهش درد استفاده کنید.

 

سرکه سیب

یک قاشق چایخوری سرکه سیب با یک لیوان آب مخلوط کرده و از کودکتان بخواهید آن را در دهان خود بچرخاند. این محلول می تواند به عنوان یک دهانشویه طبیعی باعث کم شدن درد دندان شود.

 

چای نعنا برای کاهش دندان درد کودکان

مقداری نعنای خشک شده را در آب در حال جوش ریخته و به مدت 20 دقیقه بگذارید دم بکشد. نگه داشتن چای دندان در دهان، باعث بی حس شدن دندان و کم شدن درد آن می شود.

 

عصاره وانیل

وانیل به دلیل خواص ضد التهابی یک راه حل مناسب برای کم کردن دندان درد بچه هاست. مقداری از عصاری وانیل را به حالت توپی درآورده و آن را روی دندان آسیب دیده بگذارید.

 

آویشن

آویشن به دلیل خواص آنتی باکتریال خود یک ماده ضدعفونی کننده و ضد التهابی است که استفاده از محلول آن بر روی دندان آسیب دیده می تواند باعث کاهش درد آن شود.

 

سیب زمینی

برای کاهش فوری دندان درد شبانه کودکان می توانید یک سیب زمینی را رنده کرده و با نمک بر روی دندان پوسیده بگذارید. این کار باعث تسکین درد دندان می شود.

 

شربت و قطره موثر برای تسکین دندان درد کودکان

 

در مواجهه با دندان درد کودکان، شربت‌ها و قطره‌های مسکن می‌توانند به عنوان داروهای کمکی مؤثر باشند. این محصولات، که اکثراً حاوی ایبوپروفن یا استامینوفن هستند، به تسکین درد و کاهش التهاب دندان کمک می‌کنند.

 

از جمله گزینه‌های موجود می‌توان به قطره موترین (MOTRIN) نوزادان و قطره سوسپانسیون خوراکی تیلنول کودکان اشاره کرد.استفاده از قطره ها باید با مشورت پزشک یا دندانپزشک کودکان، با توجه به سن و شرایط کودک صورت گیرد.

روش‌های خانگی ممنوع برای دندان درد کودکان

روش‌های خانگی ممنوع برای دندان درد کودکان

 

اگر تجربه دندان درد داشته ایم که قطعا همه ما این تجربه را داشته ایم برای درد دندان کودکانمان نیز خیلی سریع می خواهیم روش ها و داروهایی که از دیگران شنیده ایم را سریع تجربه کنیم یا اگر ازآنتی بیوتیک برای درمان دندان درد خودمان استفاده کرده ایم آن را برای کودک خود نیز به کار ببریم.

 

یک کار قطعا اشتباه که می تواند صدمات جدی برای کودک شما به همراه داشته باشد.شما بایستی حتما با دندانپزشک متخصص کودک برای تسکین دندان درد کودک خود مشورت بگیرید.برخی از این درمان های خود تجویزی نیز در ادامه اشاره شده است که بسیار خطرناک و مضر می تواند باشد و از این روش ها اجتناب کنید.

 

روغن میخک

مصرف روغن میخک برای درمان دندان درد کودکان توصیه نمی‌شود. این ماده ممکن است برای افراد بزرگسال موثر باشد، اما برای کودکان در صورت خورده شدن به صورت تصادفی، خطرات زیادی دارد و می‌تواند عوارض جانبی جدی از جمله تشنج و آسیب کبدی ایجاد کند.

 

هیدروژن پراکسید

استفاده از هیدروژن پراکسید به‌عنوان راه حل فوری برای درد دندان کودکان توصیه نمی‌شود؛ زیرا بلعیده شدن آن ممکن است خطرناک باشد. با رعایت شرایط ایمنی می‌توان از محلول رقیق‌شده هیدروژن پراکسید استفاده کرد.

 

استفاده از آسپرین روی لثه

استفاده از آسپرین یا سایر مسکن‌ها به‌طور مستقیم روی دندان و به‌خصوص لثه‌های دردناک کودکان ممکن است بافت‌های نرم دهان را آسیب بزند و درد را شدیدتر کند.

 

بی‌حس‌کننده‌های خوراکی

معمولا بی‌حس‌کننده‌های خوراکی بدون نسخه به‌عنوان درمان فوری برای دندان درد شبانه کودکان توصیه می‌شوند. اما این داروها معمولاً بنزوکائین (Benzocaine) دارند و ممکن است برای کودکان خطرناک باشند. در هر صورت، قبل از استفاده از این داروها باید با پزشک یا دندانپزشک مشورت کنید.

 

استفاده از عصاره نعنا (جوهر نعنا)

همانطور که گفتیم استفاده از چای نعنا روشی مناسب جهت تسکین درد دندان کودکان است. اما عصاره نعنا برای درمان دندان درد کودکان به هیچ عنوان مناسب نیست. این ماده قوی ممکن است عوارض جانبی ناخوشایندی داشته باشد. همچنین به دلیل الکل بالا، ممکن است باعث تحریک یا تشنج در کودکان حساس به الکل شود.

 

چه موقع برای دندان درد کودکمان به متخصص دندانپزشک اطفال مراجعه کنیم؟

 

در این مطلب به بررسی روش های خانگی موثر برای کاهش درد دندان کودکان پرداختیم . امیدواریم این روش ها بتوانند درد دندان کودکان شما را تسکین دهند. با این وجود بهترین و اصولی ترین روش درمان دندان درد، مراجعه به دکتر دندانپزشک کودکان است.

 

زمانی که کودک شما دچار دندان درد شدید، ورم صورت، علائم آبسه مانند تورم لثه و یا شکستی دندان شد، توصیه می کنیم حتما به دندانپزشک مراجعه کنید. متخصص دندانپزشک اطفال با بررسی دقیق سلامت دهان و دندان کودکان، با برطرف کردن مشکل اصلی به صورت علمی و ریشه ای ، دندان درد کودک را برطرف خواهد کرد.

 

دکتر آلاله طلوعی، به عنوان دندانپزشک اطفال در تهران، یکی از برترین گزینه ها برای درمان دندان درد کودک شماست. ایشان با چندین سال تجربه در حوزه دندانپزشکی کودکان می توانند با ارائه خدمات مختلفی از جمله عصب کشی دندان شیری کودک در تهران و جرم‌ گیری و برساژ دندان در تهران به کودک شما کمک کنند که دندان های سالم و زیبایی داشته باشد.

 

سوالات متداول

علت دندان درد در کودکان چیست؟

 

علت دندان درد کودکان ممکن است به عوامل مختلفی از جمله پوسیدگی، التهاب لثه، رویش دندان‌های جدید ،آسیب‌های فیزیکی یا مشکلات سینوسی برگردد.

 

برای دندان درد بچه چی خوبه؟

 

برای کاهش دندان درد بچه، از روش‌های خانگی مانند محلول آب گرم نمک، چای نعنا، سیر و استفاده از کمپرس سرد می‌توانید استفاده کنید.

 

برای درمان دندان درد کودکان از روش هایی نباید استفاده کرد؟

 

از روغن میخک، هیدروژن پراکسید، اعمال آسپرین یا هرمسکن دیگر روی لثه، بی‌حس‌کننده‌های خوراکی حاوی بنزوکائین و عصاره نعنا به دلیل عوارض جانبی به هیچ عنوان نباید برای تسکین درد دندان های کودکان استفاده کرد.

 

آیا استفاده از شربت و قطره‌های مسکن برای کاهش دندان درد کودکان مطمئن است؟

 

استفاده از شربت و قطره‌های مسکن یکی از روش های تسکین درد دندان در کودکان است. اما قبل از استفاده از آن ها باید با پزشک مشورت کرده و نوع قطره و مقدار مناسب را بر اساس سن کودک انتخاب کرد.