پارس ناز پورتال

آموزش تهیه خورشت بندری سوراغ خوشمزه

مجموعه : آموزش آشپزی
آموزش تهیه خورشت بندری سوراغ خوشمزه

آموزش تهیه خورشت بندری سوراغ خوشمزه 

خورشت بندری سوراغ با طعم عالی و خوشمزه برای مردم جنوب محبوبیت زیادی دارد و ما هم می خواهیم امروز این خورشت را درست کنیم. سوراغ یک نوع خورشت بندری هاست که قدمت هزار ساله دارد. البته باید آن را نوعی دسر نامید چون برای طعم دادن به غذا از آن استفاده می شود.

 

مواد لازم:

روغن مایع به میزان لازم
پیاز خردكرده 2 عدد
زردچوبه به میزان لازم
ادویه كاری یا فلفل تند 1 قاشق سوپخوری
گوجه‌ فرنگی رنده كرده 1عدد
سوراغ 4 تا 5 قاشق غذاخوری
آب 4 تا 5 پیمانه
میگوی لافتی (میگوی ریز خشك) 250 گرم
ماش نیم پز 1 پیمانه
برنج 3 پیمانه
آموزش تهیه خورشت بندری سوراغ خوشمزهطرز تهیه:
1-در تابه‌ای مقداری روغن بریزید و پیاز را در آن تفت دهید تا طلائی رنگ شود. آن‌گاه زردچوبه، فلفل یا ادویه كاری را بیفزائید و كمی تفت دهید.

 

2-سپس گوجه‌فرنگی را در تابه بریزید و بعد از چند دقیقه میگوها را – كه از یك ساعت قبل خیسانده‌اید – اضافه كنید و تفت دهید. حالا سوراغ را در آب حل كنید و پس از صاف كردن، آن را به میگوها اضافه كنید.

 

3-بعد از آن كه چند جوش زد، ماش نیم‌ پز و برنج را به مخلوط قبلی بیفزائید و حرارت اجاق را زیاد كنید تا آب برنج كشیده شود. آن‌گاه صبر كنید تا برنج دم بكشد. اكنون چكوی میگو را در دیس زیبائی بكشید و مصرف كنید.

 

یادآوری 1: به دلیل شور بودن سوراغ، در این غذا از نمك استفاده نكنید. چنانچه سوراغ در دسترس نبود، می‌توانید آن را حذف نمائید و فقط به مقدار لازم آب به برنج بیفزائید.

 

یادآوری 2: سوراغ، از مخلوط كردن نوعی ماهی به نام «مُمَخ» و نوعی گل سرخ به نام «گِلك» – كه از گیاهان مخصوص جزیره هرمز می‌باشد – همراه با نمك و پوست نارنج به دست می‌آید.

 

4-مخلوط فوق را در حلب می‌ریزند و آن را در مقابل حرارت آفتاب گرم جزیره قرار می‌دهند تا تبدیل به محلول قرمز رنگی شود كه به آن سوراغ می‌گویند.