پارس ناز پورتال

آموزش نوشتن یک رزومه کاری خوب

آموزش نوشتن یک رزومه کاری خوب

آموزش نوشتن یک رزومه کاری خوب 

رزومه شما نشان دهنده شخصیت کامل شما برای مدیرانی است که قصد استخدام نیرو دارند و شما باید قلم خود را به کار گیرید. اما مهم ترین نکته ای که در این زمینه باید به آن توجه داشته باشید این است که رزومه درست و دقیقی را آن هم به دور از هرگونه حاشیه نویسی تهیه کنید. اما یک رزومه خوب حاوی چه اطلاعاتی است؟ با ما همراه شوید تا خصوصیات یک رزومه کاری حرفه ای را بدانید.

 

رزومه کاری تان را با این نکات حرفه ای و بدون نقص بنویسید

پیش از آن که یک مدیر، یک کارآفرین، یک برنامه‌نویس یا حتی یک کارمند موفق شوید، ضروری است با یکسری مهارت‌های فردی آشنایی پیدا کنید. مهارت‌هایی که نه تنها در زندگی کاری، بلکه در زندگی شخصی نیز به یاری شما خواهند آمد و به شما کمک خواهند کرد. آماده‌سازی یک رزومه همواره یک چالش بزرگ است. به طوری که بسیاری از کاربران این سوال را مطرح می کنند که چه محتوایی باید درون یک رزومه قرار گیرد.

 

اولین سوالی که ذهن بسیاری از افراد متخصص را معطوف به خود می‌سازد این است که چگونه باید یک رزومه موفق را برای کارفرمایان آماده کنیم. اولین دغدغه دانشجویان بعد از از فارغ التحصیلی پیدا کردن شغلی است که متناسب با رشته تحصیلی‌شان باشد. برای حل این مشکل باید فرم های مخصوص جویندگان کار پر شوند.

 

اما مهم ترین نکته ای که در این زمینه باید به آن توجه داشته باشید این است که رزومه درست و دقیقی را آن هم به دور از هرگونه حاشیه نویسی تهیه کنید. اما یک رزومه خوب حاوی چه اطلاعاتی است؟ زمانی که اسکات بیکن در بخش جذب نیروی انسانی گوگل مشغول به کار بود بیش از سه میلیون رزومه شغلی را دریافت کرده بود.

 

این رزومه ها از سوی گروه های مختلفی از افراد جامعه برای او ارسال شده بودند. از حرفه‌ای‌ترین کارشناسان دنیای نرم‌افزار تا افرادی که حتی قادر نبودند یک جمله را به رشته تحریر درآورند، برای گوگل ارسال شده بودند. اما کارمندان کارگزینی گوگل سعی می‌کنند با هر نکته منفی که در رزومه شما مشاهده می‌کنند به شما پاسخ منفی دهند. این قاعده کم و بیش در بسیاری از شرکت ها حاکم است.

 

مراقب باشید در رزومه کاری تان اطلاعات تماس اشتباهی وارد نکرده باشید

پیتر فوگت، نویسنده ارشد سایت Monster در این ارتباط گفته است: «یک مرتبه با دانش‌جویی کار می‌کردم که رزومه به نظر فوق‌ العاده‌ای را آماده کرده بود، اما از سوی هیچ کارفرمایی با او تماس گرفته نمی‌شد. در نتیجه یک روز به شوخی از او سوال کردم، آیا اطمینان داری، شماره تلفنی که در رزومه خود نوشته‌ای درست است؟

 

در کمال تعجب مشاهده کرد اطلاعات تماس او به درستی وارد نشده است. بعد از تصحیح این اطلاعات ورق برگشت و او تماسی را که در انتظارش بود به دست آورد. رزومه خود را حداقل دوبار بررسی کنید. حتی اگر زمان زیادی از شما بگیرد. جزییات را به دقت مورد بررسی قرار دهید و عجله نکنید رزومه خود را سریع ارسال کنید.»

 

رزومه کاری با قالب‌ بندی اشتباه

شاید این نکته در نگاه اول کمی خنده‌دار به نظر برسد، اما یک رزومه با قالب‌بندی ضعیف به ویژه زمانی‌که در نظر دارید شغلی را انتخاب کنید که جنبه‌های بصری رزومه شما هیچ گونه ارتباطی با آن ندارند، باعث خواهد شد تا مسئول استخدام رزومه شما را رد کند.

 

لیدا دیشمن از fast company در این ارتباط گفته است: «فرمت‌ بندی بیش از آن‌ چه تصور می‌کنید، با اهمیت است. به دلیل اینکه در بیشتر موارد مدیران تنها یک نگاه سطحی به رزومه شما دارند و این نگاه در اغلب موارد حتا شش ثانیه به طول نمی‌انجامد. در نتیجه ارائه سابقه کار در قالبی که بتواند نگاه افراد را به خود جذب کند، اهمیت بسیار بالایی دارد.»

 

در مصاحبه کاری تان یک گفت‌ و‌ گوی گرم با مسئول استخدامی داشته باشید

به گزارش پارس ناز شاید شما ( به عنوان مسئول استخدامی ) نیز با افرادی برخورد کرده باشید که در مصاحبه‌ها بسیار جدی هستند. به گونه‌ای که در بعضی موارد مجبور می‌شوید به آن‌ها بگویید راحت باشید. همواره به این نکته توجه داشته باشید، شرکتی که برای استخدام به آن مراجعه کرده‌اید

 

توسط افرادی مثل شما مدیریت می‌شوند. (حداقل در مقطع فعلی که خبری از روبات‌ها نیست!) اما در کمال ناباوری بسیاری از کاربران این نکته را نادیده گرفته و یک ارتباط بدون احساس را با مسئول مربوطه برقرار می‌کنند. دیشمن در این ارتباط گفته است: «اگر قبل از مراجعه به شرکتی از مسئول استخدامی شرکت درخواست کنید

 

در این زمینه به شما کمک کند تا بتوانید شغل موردنظر خود را در شرکت به دست آورید، بیشتر آن‌ها در این زمینه کمک‌های لازم را ارائه خواهند کرد. اینکار باعث می‌شود شانس شما برای استخدام در شرکت افزایش پیدا کند.»

 

به کارگیری اصطلاحات کلیشه‌ای در رزومه کاری

دو لغت که تقریبا بدون هیچ‌گونه علتی در رزومه‌ها مورد استفاده قرار گرفته و باعث می‌شوند رزومه  افراد به فراموشی سپرده شود، دو واژه هم‌افزایی (synergy) و پویایی (dynamic) است. به کارگیری این چنین واژگانی؛ این دیدگاه را به وجود می‌آورد که شما فردی هستید که اهل مبالغه است.

 

به کارگیری این واژگان عمومی زمانی مناسب هستند که در نظر داشته باشید نوعی هماهنگی میان شغلی که در نظر دارید آن‌را به دست آورید با مهارت‌های فردی به وجود آوردید.»

 

توجه داشته باشید هدف کارفرما در اولویت قرار دارد

در بیشتر موارد جویندگان کار در رزومه خود به بیان دیدگاه‌ها و موضوعاتی می‌پردازند که در نظر دارند به آن‌ها برسند. اما به این نکته توجه داشته باشید در رزومه خود موضوعاتی را تشریح کنید که کارفرمایان به دنبال دستیابی به آن‌ها هستند. توضیح اهداف شخصی تنها باعث می‌شود

 

تا وقت کارفرمایان را هدر دهید. اگر رزومه ای تنها به بیان اطلاعات و علایق شخصی شما اشاره دارند، این دیدگاه را به وجود می‌آورند که شما عقب تر از زمان خود حرکت می کنید.

 

متفاوت بودن رزومه کاری با موقعیت شغلی

سعی کنید در رزومه خود به تمامی موقعیت‌های شغلی که تا پیش از این متصدی آن‌ها بوده‌اید اشاره نکنید. به طور مثال اگر بیش از ده سال از کاری که قبلا انجام داده‌اید، زمان سپری شده است، بهتر است از آن صرفنظر کنید. اما اگر احساس می‌کنید آن موقعیت شغلی واقعا با ارزش بوده است،

 

سعی کنید تنها به نام شرکت، عنوان شغلی و تاریخ آن اشاره کنید و از توضیحات بیشتر اجتناب کنید. اما به عنوان یک اصل کلی سعی کنید تنها به بیان مشاغلی در رزومه خود بپردازید که متناسب با شغل جدید بوده و با آن هماهنگ باشند.

 

تاکید بیش از اندازه روی یک شغل

تمرکز بیش از اندازه روی یک شغل یک اصل چالشی است. اگر مخاطب شما یک شرکت کوچک و محدود است، این دیدگاه نشان می‌دهد که شما در انجام کار خود مصمم و منطقی به نظر می‌رسد، اما اگر مخاطب شما شرکتی است که در آن هزاران موقعیت شغلی وجود دارد،

 

تمرکز بیش از اندازه روی یک موقعیت شغلی شما را محدود کرده و باعث می‌شود، مسئول استخدامی اگر فرصت‌های شغلی دیگری برایتان وجود داشته باشد از آن‌ها صرفنظر کند.

 

بیان مسئولیت‌ها با دستاوردها همراه است

بسیاری از افراد در رزومه خود تنها به بیان مسئولیت‌هایی که در شغل قبلی داشته‌اند، اکتفا می‌کنند و در بیشتر موارد به دستاوردهای حاصل شده در موقعیت قبلی خود هیچ‌گونه اشاره‌ای نمی‌کنند. اگر یک خط درباره موقعیت شغلی خود می‌نویسید، بهتر است دو خط هم در ارتباط با دستاوردهایی که در این زمینه داشته‌اید، اشاره کنید.

 

ساخت یک رزومه کاری و کپی های بی شمار از روی آن

بدترین اشتباهی که جویندگان کار با آن روبرو هستند، این است که یک رزومه را آماده کرده و به دفعات آن‌را مورد استفاده قرار می‌دهند. به‌ طوری که برای آن‌ها فرقی نمی‌کند مخاطب آن‌ها چه شرکتی است، آن‌ها رزومه یکسانی را به سمت هر شرکتی گسیل می‌کنند.

 

به دلیل اینکه این تکنیک سهل الوصول ترین کاری است که می‌توانند انجام دهند، اما شاید تعجب کنید به همان اندازه که ارسال ایمیل همگانی ساده است، استخدام نشدن نیز به همان سادگی است. پیشنهاد ما این است که برای هر شرکت رزومه خاص آن شرکت را آماده کنید و همواره سعی کنید در هر رزومه یک موقعیت شغلی جداگانه را مشخص کنید.

 

اجتناب از معرفی شرکت‌های قبلی در رزومه کاری

بسیاری از کاربران زمانی‌ که تصمیم می‌گیرند موقعیت شغلی جدیدی را به دست آورند از ذکر نام معرف قبلی که آن‌ها را به شرکت پیشین معرفی کرده است طفره می‌روند. اما به یاد داشته باشید، افراد شاغل در کارگزینی شرکت‌ها به دقت رزومه افراد را مورد بررسی قرار داده و با شرکت هایی که افراد در گذشته در آن جا مشغول کار بوده‌اند گفتگو می‌کنند.

 

آن‌ها به راحتی قادر هستند، شرکت‌هایی که در آن ها کار کرده‌اید، اما به دلایلی اسم آن‌ها را در رزومه خود قرار نداده‌اید را پیدا کرده و با آن‌ها تماس حاصل کنند. یک رزومه  ناقص و مبهم این ذهنیت را به وجود می‌آورد که شما در حال پنهان کردن مطلبی هستید.

 

اشاره به مهارت‌های آفیس خوب است، اما در حد مطلوب

تنها سه ماه دیگر به پایان سال 2016 میلادی زمان باقی است و کمتر کاربری را پیدا می‌کنید که قادر نباشد با آفیس کار کند. این بسته اداری به اندازه‌ای فراگیر شده است که همه کاربران می‌توانند بسیاری از کارها را بر مبنای این نرم‌افزار مدیریت کنند. تمرکز بیش از اندازه روی آفیس می‌تواند

 

این ذهنیت را به وجود آورد که شما در نرم افزارهای تخصصی فاقد دانش و مهارت لازم هستید و در نتیجه این ذهنیت به وجود می‌آید که دانش شما ممکن است کمی قدیمی باشد.