پارس ناز پورتال

آیا میزان نیکوتین کم در سیگار لایت حقیقت دارد؟

آیا میزان نیکوتین کم در سیگار لایت حقیقت دارد؟

آیا میزان نیکوتین کم در سیگار لایت حقیقت دارد؟ 

بسیاری در جامعه بر این باور هستند که در سیگارهای لایت میزان نیکوتین کمتری به کار رفته است . بنابراین ضرر کمتری هم برای بدن دارد آیا این عقیده درست است؟ واقعا در سیگار های لایت نیکوتین کمتری نسبت به سیگار های دیگر وجود دارد؟ برای دانستن پاسخ این سوال به ادامه مطلب بروید.

 

تفاوت سیگارهای لایت و معمولی در ابتلا به سرطان
دکتر حسن‌الله صادقی فوق تخصص بیماری‌های ریه گفت: دود سیگار حداقل دارای چهار هزار نوع ماده سمی است. یکی از این مواد به اسم نیکوتین هنگامی‌که وارد ریه و بدن فرد می‌شود بر روی بعضی گیرنده‌ها اثر گذاشته و در فرد احساس شادابی و نشاط را به وجود می‌آورد. همین احساس شادابی باعث وابستگی فرد به سیگار وابسته می‌شود.

 

تعدادی از مواد سمی حاصل از دود سیگار پس از ورود به ریه حل و وارد خون می‌شوند و سرطان‌هایی همچون مثانه و پانکراس را ایجاد می‌کنند. امروزه ارتباط بین مصرف سیگار و ابتلا به سرطان‌هایی همچون حلق و زبان، مثانه و پانکراس، قلب و پستان ثابت‌شده است و بیشتر بیماران مبتلابه این سرطان‌ها، دارای سابقه مصرف سیگار هستند.

 

باید بدانید که یک فرد سیگاری زمینه ابتلا به حداقل ۲۵ نوع سرطان را دارد و افرادی که سیگار‌های بدون فیلتر استفاده می‌کنند بیشتر در معرض ابتلا به سرطان‌های زبان و حنجره قرار می‌گیرند.

 

آیا خطر ابتلا به سرطان در مصرف‌کنندگان سیگار‌های لایت کمتر است؟
نیکوتین موجود در سیگار با تأثیرگذاری بر روی بعضی اعصاب سبب ایجاد نشاط می‌شود، حال اگر مقدار نیکوتین سیگار مصرفی کم شود، فرد برای جبران نیکوتین به کشیدن سیگارهای بیشتری روی می‌آورد، یعنی تعداد سیگارهای مصرفی افزایش می‌یابد؛ پس عملاً تفاوتی بین مصرف سیگار با نیکوتین کم‌تر و سیگارهای معمولی وجود ندارد.

 

باید دانست سیگار یک معضل جامعه بشری است و به‌طور واضح از حدود ۳۰ سال قبل هشدارها درباره عوارض آن شروع شد اما متأسفانه مصرف سیگار هنوز در حال افزایش است و این مسئله در کشور‌های جهان سوم بیشتر به‌ چشم می‌خورد.به‌طورکلی می‌توان گفت موادی که از دود شدن تنباکو وارد ریه می‌شوند سرطان‌زا هستند و فرقی نمی‌کند که این دود ناشی از قلیان باشد یا سیگار.

 

بیش از یک میلیارد نفر در دنیا و حدود ۱۰ میلیون نفر در ایران سیگار مصرف می‌کنند و متأسفانه گرایش به سیگاری شدن به‌سرعت در بین نوجوانان و جوانان در حال افزایش است؛ همچنین نرخ مرگ‌ومیر در میان سیگاری‌ها اصولاً دو برابر کسانی است که تاکنون سیگار نکشیده‌اند و خطر ابتلای به سرطان ریه و حمله قلبی برای آن‌ها بسیار بالاست.

 

به‌طوری‌که طبق آمار هر ۷ ثانیه یک نفر در دنیا و هر ۱۰ دقیقه یک نفر در ایران بر اثر مصرف سیگار می‌میرد و با توجه به روند رو به رشد مصرف سیگار، پیش‌بینی می‌شود در ۱۰ سال آینده این مرگ‌ومیر در کشور به یک نفر در دو و نیم دقیقه برسد.