پارس ناز پورتال

بهترین روش اصلاح موهای زائد بدن برای خانم ها

مجموعه : بهداشت زنان
بهترین روش اصلاح موهای زائد بدن برای خانم ها

بهترین روش اصلاح موهای زائد بدن 

در اینبخش با بهترین روش اصلاح مو هاي زائد بدن آشنا می‌شویم. اصلاح کردن مو هاي بدن یکی از مهم ترین موارد بهداشتی در عصر امروز می‌باشد. اصلاح مو هاي زائد بدن در ابتدا کاری بسیار ساده بنظر می‌آید، اما روشهای رایجی کـه مـا استفاده میکنیم باعث خشکی، آسیب بـه پوست و رشد سریعتر مو هاي زائد می شوند، بنابر این بهتر اسـت با راه و روشهای صحیح آن آشنا شویم. با مجله پارس ناز همراه باشید.

 

استفاده از گوماژ نمک، یک روز قبل از اصلاح

بهترین روش اصلاح موهای زائد بدن برای خانم ها

گوماژ نمک باعث می شود تمام سلول‌هاي مرده از روی پوست برداشته شود. برای این منظور باید نمک رابا مقدار بسیار کمی آب کف دستتان بریزید و دورانی روی پوست ماساژ دهید. از قوزک پا شروع کنید و بالا بیایید. اگر پوست حساسی دارید، میتوانید بجای نمک از لیف‌هاي لایه بردار هم استفاده کنید. کارکرد این دو تقریباً یکسان اسـت.

 

حمام قبل از اصلاح

بهترین روش اصلاح موهای زائد بدن برای خانم ها

خیس شدن پوست و ترکیب آب با چربی روی پوست، عمل تراشیدن مو را تا ۶۰ درصد آسان‌تر میکند. البته شرط موثر بودن خیسی پوست در اصلاح این اسـت کـه فقط ۲ تا ۳ دقیقه روی پوستتان آب بریزد. اگر بعد از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه ماندن در حمام بخواهید مو‌ها رابا تیغ اصلاح کنید، کار بسیار دشوار میشود چون تمام چربی از روی پوست برداشته شده اسـت.

 

استفاده از کف اصلاح

بهترین روش اصلاح موهای زائد بدن برای خانم ها

برخی افراد از صابون برای لیز کردن پوست استفاده میکنند اما صابون‌ می تواند باعث خشکی پوست و تحریک بیشتر آن شود. بهترین کار این اسـت کـه از موس‌هاي مخصوص برای تراشیدن مو‌ها استفاده کنید. ترکیب این موس‌ها بـه نحوی اسـت کـه نه‌تن‌ها بـه اصلاح آسان‌تر کمک میکند بلکه دوام آنرا هم بالا خواهد برد و مو‌ها دیر‌تر از معمول رشد می کنند.

 

انتخاب تیغ مناسب

بهترین روش اصلاح موهای زائد بدن برای خانم ها

انتخاب تیغ مناسب کمک میکند بدون خراشیدگی و التهاب تمام مو‌ها را از ته بزنید. بـه محض آنکه احساس کردید تیغ بـه اندازه کافی تیز نیست، آنرا عوض کنید. مو‌ها در افراد مختلف با سرعت‌هاي متفاوتی رشد میکند اما بیشتر کسانی کـه دیر بـه دیر تیغشان را عوض می کنند و مثلاً ۱۰ بار اصلاح با یک تیغ دارند، اصلاح مطلوبی نخواهند داشت.

 

تراشیدن در جهت مناسب

بهترین روش اصلاح موهای زائد بدن برای خانم ها

در جهتی مو‌ها را بتراشید کـه آسان‌تر هستید. اگر تیغ بـه اندازه کافی تیز اسـت، حتی میتوانید اینکار را خلاف جهت رویش مو‌ها هم انجام دهید. قبل از اصلاح کاملا با موس ناحیه را لیز کنید و بعد بدون آنکه تیغ را محکم روی پوست بکشید، با کمترین فشار و تا جای ممکن طولانی‌تر خط اصلاح را ادامه دهید. از انجام حرکات کوتاه و تکراری روی یک ناحیه از پوست خودداری کنید.

 

نقاط حساس را در آخر بتراشید

بهترین روش اصلاح موهای زائد بدن برای خانم ها

برخی نقاط مثل سر زانو‌ها یا قوزک پا کـه استخوان بـه سطح پوست نزدیک اسـت، نقاط حساسی برای اصلاح محسوب میشوند. اینکار رابه آخرین مرحله موکول کنید.

 

بعد از اصلاح پوستتان را خشک کنید

بهترین روش اصلاح موهای زائد بدن برای خانم ها

بعد از اتمام تراشیدن مو‌ها پوستتان را آب بکشید و آرام خشک کنید. لازم نیست تمام رطوبت پوست را بگیرید. اجازه دهید کمی رطوبت باقی بماند و روی آن از کرم مرطوب‌کننده استفاده کنید.

 

مرطوب‌ کننده‌ اي بدون اسانس بخرید

بهترین روش اصلاح موهای زائد بدن برای خانم ها

بعد از اتمام اصلاح با تیغ، برای چرب کردن پوست از روغن‌هاي گیاهی طبیعی مثل روغن بادام یا روغن نارگیل استفاده کنید تا آبرسانی بـه پوستتان عمقی انجام شود. هر شب قبل از خواب اینکار را تکرار کنید.

 

تیغ را خشک کنید

بهترین روش اصلاح موهای زائد بدن برای خانم ها

بعد از هر بار تراشیدن مو‌ها با تیغ، آنرا کاملا تمیز کنید و آب بکشید و رطوبتش رابا کاغذ بگیرید. تیغ را در محیطی کاملا خشک خارج از محیط حمام قرار دهید. حتی اگر تیغ را خشک کنید ودر حمام قرار دهید، رطوبت باعث کند شدن آن می شود و نمی‌ توانید اصلاح خوبی داشته باشید.

 

تیغ را زود بـه زود عوض کنید

اصلاح کردن با تیغ کند دردناک اسـت و احتمال التهاب و تحریک پوست را افزایش میدهد پس بـه محض این‌کـه حس کردید تیغ شـما بـه تیزی قبل نیست باید آنرا عوض کنید.

بهترین روش اصلاح موهای زائد بدن برای خانم ها

هرچند کیفیت تیغ‌ها و ژیلت‌هاي اصلاح باهم تفاوت دارد و عده اي از تیغ‌ها یکبارمصرف هستند اما در بهترین حالت حداکثر پنج بار می توان از این تیغ‌ها استفاده کرد و پس ازآن باید دور انداخته شوند. فراموش نکنید کـه تیغ‌هاي کهنه نه تنها موها را خوب اصلاح نمی کنند بلکه با استفاده ازآن‌ها احتمال ابتلا بـه عفونت و باکتری هم افزایش مییابد.

 

تیغ را در حمام نگه ندارید

بیشتر افراد عادت دارند تیغ اصلاح خودرا در حمام نگه داری کنند کـه ان کار کاملا اشتباه اسـت چون نگه داری تیغ بـه خصوص تیغ خیس در محیط گرم و مرطوب حمام باعث پوسیدگی فلز آن و رشد باکتری روی آن میشود و عوارض بدی برای پوست شـما خواهد داشت.

بهترین روش اصلاح موهای زائد بدن برای خانم ها

پس از هربار اصلاح بدن تیغ را کاملا بشویید و با خود از حمام بیرون آورید، سشوار را سی ثانیه روی آن بگیرید تا کاملا خشک شود و تا استفاده بعدی در محلی خشک و خنک مثل کابینت دستشویی نگه‌داری کنید.

 


 

و اما اشتباهات رایج در اصلاح موهای زائد بدن

 

بدیهی اسـت بعد از صرف زمان و هزینه ي زیاد برای اینکار آزاردهنده و گاه حتی دردناک، ناراحت کننده اسـت اگر نتوانیم نتیجه ي خوبی ازآن بگیریم. باقی ماندن موها روی بدن بعد از تیغ زدن یا موم انداختن موها و درنهایت قرمز شدن پوست، واقعاً اذيت دهنده اسـت. این مسأله می تواند دلایل مختلفی داشته باشد.

 

روش اشتباهی برای اصلاح موها انتخاب کرده اید

بهترین روش اصلاح موهای زائد بدن برای خانم ها

اینروزها روشهای مختلفی برای موزدایی بدن وجوددارد. اما همه انها برای مـا مناسب نیستند. بهمین دلیل، از هر روشی کـه استفاده می‌کنید باید بـه واکنش پوست تان توجه داشته باشید. بـه علاوه، همیشه بخاطر داشته باشید کـه ممکن اسـت آلرژی داشته باشید، بنابر این همیشه قبل از استفاده از یک روش موزدایی باید آنرا امتحان کنید.

 

نحوۀ امتحان:

مقدار اندکی از کرم موبر، موم یا وکس را روی قسمت کوچکی از پوست تان قرار دهید. ۵ دقیقه صبر کنید. اگر پوست تان دچار خارش یا قرمزی یا تحریک نشد، می توانید ازآن برای بقیه ي قسمت هاي بدنتان هم استفاده کنید.

 

هنگام حمام کردن موهایتان را تیغ میزنید

شاید بنظر منطقی نرسد چون هم دردسری ندارد و هم این‌کـه تعداد زیادی از مـا میدانیم کـه بهتر اسـت وقتی پوست مرطوب اسـت موها را تیغ زد، کـه البته درست هم هست. اما دریک حمام طولانی مدت، پوست بیش از حد در معرض رطوبت قرار می‌گیرد.

بهترین روش اصلاح موهای زائد بدن برای خانم ها

بهمین دلیل، پوست ورم می کند و بخش کمتری از مو در معرض باقی می‌ماند، بنابر این تیغ زدن کامل انها سخت تر می شود. شاید بهمین خاطر باشد کـه نتیجه ي دلخواه تان را نمی‌گیرید و بعد از تیغ زدن، مقداری از موها باقی میماند.

 

راه حل:

پوست تان را بیش از حد در معرض آب نگه ندارید. بـه علاوه می توانید بعد از حمام موهایتان را تیغ بزنید، البته بـه شرط آنکه تا فروکش کردن ورم پوست تان کمی صبر کنید.

 

موها را درست اصلاح نمیکنید

بهترین روش اصلاح موهای زائد بدن برای خانم ها

اگر برای زدن موهایتان از تیغ استفاده میکنید، تنها نکته اي کـه باید بـه آن توجه داشته باشید طول موها و کشیدن تیغ در جهت مخالف رشد موها اسـت. اما در روش موم انداختن جهت بسیار مهم اسـت. بنابر این باید نحوه ي زدن موم بـه پوست و کندن موها رابه درستی یاد بگیرید. برای اینکار باید موم را دقیقاً در جهت رشد موها بـه پوست تان بمالید و خلاف جهت رشد موها، موم را بکنید.

 

پوست تان را اسکراب نمیکنید

قبل از اصلاح مو هاي بدن، بهتر اسـت پوست تان را لایه برداری کنید. اینکار بـه جدا شدن پوست هاي مرده کمک می کند. بعد ازآن، بـه پایه ي مو دسترسی بیشتری پیدا میکنید و مقدار بیشتری از مو را می توانید بزنید.

بهترین روش اصلاح موهای زائد بدن برای خانم ها

می توانید از اسکراب هایي کـه در بازار موجود اسـت استفاده کنید و هم می توانید خودتان با قهوه یا شکر یک اسکراب خانگی درست کنید. اسکراب را روی قسمتی ازبدن قرار دهید کـه قصد تیغ زدن موهایش را دارید و پوست تان رابه آرامی ماساژ دهید. استفاده از یک لیف زبر هم می تواند کارساز باشد.

 

نکته ي مهم:

موها را بلافاصله بعد از اسکراب پوست اصلاح نکنید. کار موزدایی بهتر اسـت یک روزبعد انجام شود. بعد از اسکراب کردن هم حتما پوست خودرا با یک کرم یا لوسیون مرطوب کنید.

 

پوست تان را آماده نمیکنید

اگر قصد استفاده از موم یا وکس دارید، باید ابتدا قسمتی کـه میخواهید موهایش را اصلاح کنید را تمیز کنید. اینکار کمک می کند باکتری هایي کـه روی پوست انباشته شده اند از بین بروند و جلوی تحریک یا عفونت پوست گرفته شود.

بهترین روش اصلاح موهای زائد بدن برای خانم ها

بـه علاوه، اینکار کیفیت موزدایی را بالا می‌برد چون دیگر بین ماده ي موزدایی و پوست، یک لایه سبوم کـه همان چربی طبیعی پوست اسـت قرار ندارد. برای این منظور، می توانید از لوسیون هاي تخصصی یا لوسیون هاي حاوی الکل استفاده کنید. کافی اسـت تکه اي پنبه رابه لوسیون آغشته کنید و با آن پوست قسمتی کـه می‌خواهید موهایش را بزنید را پاک کنید.

 

خیلی زود موها را اصلاح می‌کنید

مو هاي بدن اگر خیلی کوتاه نباشند، اصلاح آنها آسان تر می شود. اگر هرروز مو هاي کوتاه تان را تیغ بزنید، احتمال دارد باعث تحریک شدن پوست تان شوید. طول موها روی کیفیت موزدایی هم تأثیر میگذارد. بنابر این بهتر اسـت اینکار را زمانی انجام دهید کـه طول موها بـه حدود یک چهارم اینچ «حدوداً ۶ میلی‌متر» رسیده باشد.

بهترین روش اصلاح موهای زائد بدن برای خانم ها

در غیر اینصورت، نتیجه ي دلخواه را از کار موزدایی نخواهد گرفت، چون دراین شرایط گرفتن موها سخت می شود. با اینکار، هم پوست را در معرض خطر آسیب دیدگی قرار می‌دهید، هم موها کماکان سر جای خودشان باقی میمانند. اگر می‌خواهید از موم استفاده کنید، می توانید موها را کوتاه تر کنید.

 

نکته ي مهم:

بـه قصد گرفتن بهترین نتیجه، موها را زیاد از حد بلند نکنید. چون اینکار هم تأثیر منفی اي بر کار موزدایی دارد. دراین حالت، ماده ي موزدایی ممکن اسـت بـه تارهای مو گیر کند و روی انها باقی بماند. بنابر این اگر موها بلندتر از انچه کـه باید شدند، بهتر اسـت با قیچی کمی کوتاه شان کنید.

 

بعد از موزدایی، از پوست تان درست مراقبت نمیکنید

پایان کار موزدایی بـه اندازه ي آماده سازی هاي قبل ازآن اهمیت دارد. در وهله ي اول، باید پوست خودرا خوب مرطوب کنید. استفاده از روغن شاید فکر خوبی بنظر برسد، اما در واقع اینطور نیست. بعضی از انواع روغن می‌توانند باعث مسدود شدن منافذ پوست و تحریک بیشتر پوست شوند.

بهترین روش اصلاح موهای زائد بدن برای خانم ها

بنابر این بهتر اسـت بعد از موزدایی از ژل آلوئه ورا یا کرم هاي مخصوص استفاده کنید تا پوست تان تسکین پیدا کند. علاوه بر این، ظرف یک تا دو روزبعد نباید دوش آب داغ بگیرید یا در استخر شنا کنید. دراین مدت از آفتاب گرفتن و استفاده از دئودورانت و دیگر مواد آرایشی هم خودداری کنید. همگی این موارد میتوانند باعث خارش، تحریک یا التهاب پوست شوند.

 

نکته ي مهم:

از خاراندن یا مالیدن قسمت اصلاح شده خودداری کنید چون اینکار می تواند باعث عفونت پوست شود.

 

معضلی بنام موی زیر پوستی

رشد مو هاي زیر پوستی از انجام غلط کار موزدایی حکایت دارد. تارهای مو وقتی ضعیف می شوند، بیرون آمدن از پوست برای انها سخت می شود، در نتیجه فر می‌خورند و بـه داخل پوست رشد می کنند. رشد مو هاي زیر پوستی دلایل زیادی دارد کـه در مورد تعداد زیادی از انها صحبت شد.

بهترین روش اصلاح موهای زائد بدن برای خانم ها

علت این مسأله می تواند استفاده از روغن بعد از اصلاح موها، تیغ زدن موها خلاف جهت رشد موها و اسکراب نکردن پوست قبل از اصلاح موها باشد. علاوه بر این‌ها، موزدایی مکرر، کندی تیغ و کشیدن چندباره ي تیغ بـه یک قسمت هم می تواند باعث رشد مو هاي زیر پوستی شود.

 

راه حل:

بـه همه توصیه هایي کـه پیش تر در مورد اصلاح مو هاي بدن از آنها صحبت شد عمل کنید. بـه علاوه، قبل از تیغ زدن موها، حتما از یک فوم یا ژل استفاده کنید. بـه علاوه، از تیز بودن تیغ مطمئن شوید تا با فقط یک‌بار کشیدن، موها را بزند. همیشه بعد از اصلاح موها، از پوست خود مراقبت کنید و آن قدر آنرا مرطوب کنید تا خشک و زبر نشود. از پوشیدن لباس هایي کـه الیاف مصنوعی دارند یا تنگ هستند خودداری کنید.