پارس ناز پورتال

انواع روش های درمانی طب سنتی + معرفی دکتر طب سنتی کرمان و بوشهر

انواع روش های درمانی طب سنتی + معرفی دکتر طب سنتی کرمان و بوشهر

طب سنتی یا تکمیلی در ایران سابقه خیلی طولانی دارد و درحال­ حاضر نیز به­عنوان یک رشته تخصصی در دانشگاه تدریس می­شود و می­توان پزشکان حاذقی را در این زمینه پیدا کرد که شما می­توانید برای استفاده از روش­های درمانی قدیمی به آنها مراجعه کنید.

 

سازمان بهداشت جهانی در تعریف این دانش این­گونه بیان می­کند که طب تکمیلی مجموعه­ای از مهارت­ها، دانسته ­ها و اعمالی است که براساس تجربه ­های بومی و باورهای مربوط به فرهنگ­های مختلف شکل گرفته است.

 

با ما همراه باشید تا اطلاعاتی در این زمینه به شما ارائه دهیم و تعدادی از بهترین پزشکان سنتی در شهرهای کرمان و بوشهر را برای ساکنان این مناطق معرفی کنیم.

 

اصولی که در طب سنتی به آنها پرداخته می­شود

 

یکی از اصول مهمی که در طب باستانی به آن پرداخته می­شود مربوط به پیشگیری از بروز بیماری است و برای این مورد به این صورت عمل می­کند که هر فرد باید مطابق با مزاج خود از غذاهایی استفاده کند که باعث بر هم خوردن تعادل مزاج او نشود.

 

درواقع مزاج­شناسی یکی از مهمترین اصولی است که در طب تکمیلی به آن پرداخته می­شود و تشخیص درست می­تواند در ارائه روش­های درمانی و بهبود بیماری بسیار موثر باشد. برای این منظور اطلاعاتی در خصوص روش تغذیه، حالت­های روحی و روانی افراد، میزان استراحت و دیگر فاکتورهایی که از نظر پزشک مهم به­نظر می­رسد، مورد بررسی قرار می­گیرد.

 

بلغمی، صفراوی، سوداوی و دموی به­عنوان 4 مزاج اصلی یا اخلاط چهارگانه در طب قدیمی ایرانی در نظر گرفته می­شود که تعیین آنها نشان می­دهد افراد باید از غذاهایی با طبع سرد و گرم به­گونه­ای استفاده کنند که بدن آنها در تعادل باشد.

 

انواع بیماری­ها و روش­های تشخیصی در طب سنتی

 

باید در نظر داشته باشید که مطابق با اصول طب تکمیلی عدم هماهنگی میان رژیم غذایی افراد و مزاج آنها می­تواند باعث بروز مشکلاتی در اندام­های داخلی همچون ریه، قلب و سیستم گوارش شود.

 

از طرفی انواع بیماری­هایی که در این زمینه مورد بررسی قرار می­گیرد مربوط به سوء مزاج، سوء ترکیبی و بیماری­های تفرق و اتصال هستند که هر کدام می­تواند دلایل خاص خود را داشته باشد.

 

به­طور کلی طب ایرانی بیشتر به بررسی مزاج چهارگانه می­پردازد و از بین شاخه­های طب سنتی که در سطح جهان شناخته شده هستند می­توان به آیورودا هندی و چینی اشاره کرد.

 

عنبیه ­شناسی، تشخیص مزاج، نبض، زبان­شناسی، پاندول و بررسی ادرار و مدفوع به­عنوان روش­های تشخیصی در طب تکمیلی هستند که باید توسط پزشکی که در این زمینه تخصص دارد، بررسی شود.

انواع روش های درمانی طب سنتی + معرفی دکتر طب سنتی کرمان و بوشهر

روش­های درمانی که در طب سنتی مورد استفاده قرار می­گیرد

 

زمانی که برای معاینه به دکتر طب سنتی مراجعه می­کنید با در نظر گرفتن مشکلاتی که در بدن شما وجود دارد، یکی از روش­های درمانی زیر می­تواند در رفع اختلال­های ایجادشده موثر واقع شود:

 

زالودرمانی: زمانی که فردی مبتلا به بیماری­هایی همچون واریس، سردرد میگرنی، آرتروز و درد مفاصل باشد زالودرمانی می­تواند به کاهش علائم و بهبود او کمک کند. درحال­حاضر 600 گونه مختلف از این جانور شناخته شده است که 15 گونه از آنها برای درمان کاربرد دارد.

 

بادکش: در روش بادکش نقاطی از بدن در نظر گرفته می­شود و با ایجاد حالت مکش به انبساط رگ­های خونی و پراکندگی مواد در بدن کمک می­کند.

 

درمان گیاهی: گونه­های گیاهی فراوانی وجود دارد که می­توان برای مصارف مختلف درمانی از آنها استفاده کرد. البته باید در نظر داشته باشید که درحال­حاضر گونه­های گیاهی به­صورت اشکال دارویی مختلف نیز در آزمایشگاه­های داروسازی تهیه می­شود.

 

ماساژ: برای بهبود جریان خون، رفع مشکلات ناشی از افسردگی، کاهش استرس، بیماری­های عضلانی و استخوانی و مشکلات گوارشی می­توان از حرکات مختلفی به­صورت ماساژدرمانی استفاده کرد.

 

حجامت: یکی از روش­های قدیمی که در این شاخه پزشکی مورد استفاده قرار می­گیرد و درواقع نوعی روش خونگیری است، با عنوان حجامت بیان می­شود.

 

شیاتسو: این روش درمانی که مربوط به کشور ژاپن می­شود، با فشاردادن نقاط حیاتی بدن می­تواند به سلامت افراد کمک کند.

 

فصد: در فصد نیز که به­عنوان یک روش خونگیری در نظر گرفته می­شود، بخشی از جدار رگ را به­منظور کاهش غلظت خون و درمان ناحیه خاصی از بدن، برش می­دهند.

 

یکی از مواردی که در طب تکمیلی بسیار حائز اهمیت خواهد بود مربوط به رعایت رژیم غذایی بوده که به­طور کلی مواد خوراکی را در گروه­های مختلفی قرار می­دهند که شامل موارد زیر است:

 

سرد و خشک

سرد و تر

گرم و خشک

گرم و تر

 

با در نظر گرفتن تمامی روش­های درمانی که در طب تکمیلی یا سنتی مورد استفاده قرار می­گیرد، در طی سال­های گذشته این شاخه پزشکی همچنان مورد استقبال مردم بوده است. اگر ساکن بوشهر یا کرمان هستید در ادامه به معرفی تعدادی از بهترین دکترهای طب تکمیلی یا سنتی می­پردازیم.

 

معرفی دکترهای طب سنتی در کرمان

چندین دکتر طب سنتی کرمان در حال ارائه خدمات درمانی سنتی هستند که متقاضیان می­توانند از مشاوره­های تلفنی یا حضوری آنها برای تشخیص بیماری و پیداکردن بهترین روش استفاده کنند. تعدادی از این پزشکان به همراه آدرس مطب آنها به شرح زیر است:

 

دکتر محمدعلی احمدیان مقدم: یکی از پزشکان طب تکمیلی که شهروندان کرمانی می­توانند برای ویزیت حضوری به آدرس میدان مطهری، کلینیک پزشکی مهر مراجعه کنند، دکتر احمدیان مقدم است.

 

دکتر مهدیه السادات افتخارافضلی: دیگر پزشک متخصص طب تکمیلی یا سنتی که شهروندان کرمانی می­توانند انتخاب کنند دکتر افتخارافضلی بوده که آدرس مطب در خیابان امام جمعه زهره کرمانی غربی، جنب کتابخانه یزدانی واقع شده است.

 

دکتر هاله تاج الدینی: دکتر تاج الدینی امکان دریافت مشاوره تلفنی و حضوری را برای شهروندان کرمانی فراهم کرده است و آدرس مطب در امام جمعه 1، پلاک 10 قرار دارد.

 

معرفی دکتر طب سنتی در بوشهر

اگر ساکن شهر بوشهر هستید، می­توانید به دکتر فاطمه طباطبایی مراجعه کنید. مطب این دکتر طب سنتی بوشهر در چهارراه دادگستری، ساختمان هلال احمر قرار دارد و در زمینه ارائه روش­های درمانی زیر فعالیت می­کند:

 

طب سوزنی برای درمان مشکلات پوستی و ریزش مو

فصد و حجامت

ماساژ درمانی

تعیین مزاج

ارائه رژیم غذایی براساس مزاج و مشکلات دستگاه گوارش

درمان­های گیاهی

انواع روش های درمانی طب سنتی + معرفی دکتر طب سنتی کرمان و بوشهر

جمع ­بندی

 

طب سنتی قدمت زیادی در کشور ما دارد و در این خصوص اصول و باورهای مختلفی مد نظر قرار می­گیرد که یکی از مهمترین موارد به مزاج افراد مربوط است در همین راستا 4 مزاج اصلی شامل دموی، صفراوی، بلغمی و سوداوی هستند که هر کدام از آنها نشانه­ های خاصی دارند.

 

روش­های درمانی نیز شامل فصد، حجامت، ماساژ و برخی موارد دیگر است. اگر ساکن کرمان هستید پزشکانی همچون تاج الدینی، احمدیان و افتخارافضلی در این زمینه تخصص دارند، ساکنان بوشهر نیز می­توانند از خدمات درمانی دکتر طباطبایی استفاده کنند.