پارس ناز پورتال

اهمیت و کاربرد کفش کار

اهمیت و کاربرد کفش کار

استفاده از کفش کار در محیط‌های کاری پرخطر برای حفظ ایمنی افراد در حین کار از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در برخی از محیط‌های کاری، پای افراد در اثر سقوط اجسام، برخورد با جسم سخت، برق‌گرفتگی و… دچار آسیب می‌شود.

 

به همین دلیل در این محیط‌ها به‌منظور افزایش امنیت و رعایت نکات ایمنی، باید از ابزارآلات ایمنی مخصوص استفاده شود.کفش کار جزو ابزارآلات ایمنی مهم است که با توجه به نوع کار و محیط کاری، در انواع مختلفی تولید می‌شود.

 

در انتخاب این کفش‌ها باید به نکات مهمی توجه کنید تا بتوانید بهترین نوع کفش را متناسب با محیط کاری خود انتخاب کنید. استفاده از کفش کار نامناسب علاوه‌بر این‌که از پای افراد در برابر حوادث مترقبه محیط کار محافظت نمی‌کند،

 

بلکه در برخی موارد آسیب بیشتری به آن وارد می‌کند به‌عنوان‌مثال، پوشیدن کفش‌های کاری‌ای که از مقاومت خوبی در برابر حرارت برخوردار نیستند، می‌توانند به پای آتش‌نشان‌ها در حین انجام عملیات آسیب جدی برسانند.در ادامۀ این مقاله قصد داریم تا شما را بیشتر با اهمیت و کاربرد کفش کار آشنا کنیم.

اهمیت و کاربرد کفش کار

کاربرد کفش کار چیست؟

 

همان‌طور که قبلاً به آن اشاره کردیم، استفاده از کفش کار در محیط‌های کاری باعث افزایش ایمنی و امنیت پای افراد در حین کار می‌شود. این نوع کفش‌ها کاربردهای بسیار زیادی دارند و استفاده از آن‌ها در برخی از محیط‌های کاری لازم و جزو قوانین آن محیط کاری است. ازجمله کاربردهای کفش کار می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

 

* کارگران و مهندسانی که در حوزۀ ساخت‌وساز کار می‌کنند، برای افزایش ایمنی و محافظت از پای خود در برابر برخورد با مصالح سفت‌وسخت و همچنین سقوط اجسام سنگین، باید از کفش ایمنی مناسب استفاده کنند.

 

* در محیط‌های کاری مانند کارگاه‌های برش‌کاری و جوشکاری که افراد با ابزارها و اجسام تیز سروکار دارند، باید از کفش کار مناسب جهت جلوگیری از بریدگی یا سوختگی پا استفاده شود.

 

* افرادی که با سیم‌کشی و نیروی برق سروکار دارند، برای جلوگیری از برق‌گرفتگی باید از کفش ایمنی مناسب استفاده کنند. معمولاً بیشتر کفش‌های ایمنی موجود در بازار، عایق جریان برق هستند.

 

* در کارخانه‌هایی که افراد با مواد شیمیایی خطرناک مانند اسید سروکار دارند، برای جلوگیری از آسیب‌دیدن پاهای خود از کفش‌های ایمنی مناسب استفاده کنند.

 

* آتش‌نشانی یکی از شغل‌های خطرناک است که در آن جان افراد همواره در خطر است. آتش‌نشان‌ها برای جلوگیری از سوختگی یا شکستگی پای خود، باید از بهترین کفش‌های کار استفاده کنند.

 

* افرادی که در معادن کار می‌کنند، همواره در خطر سقوط سنگ و اجسام سنگین هستند این افراد در حین کار در معدن حتماً باید از کفش کار مناسب استفاده کنند.

 

انواع کفش کار کدام‌اند؟

 

با توجه به اهمیت و کاربرد کفش کار در محیط‌های کار، آن را در انواع مختلفی تولید می‌کنند. شرایط محیط کاری تفاوت زیادی باهم دارند و به همین دلیل برای محافظت از پاها به کفش‌های ایمنی با جنس‌های متفاوتی نیاز است. قبل از خرید کفش کار، بهتر است با انواع آن آشنا شوید تا بتوانید متناسب با محیط و شرایط کاری خود، بهترین نوع آن را خریداری کنید.

 

شایان ذکر است که قیمت کفش‌های کار، بسته به نوع آن متفاوت است. از انواع کفش کار می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

 

* کفش با سرپنجه فولادی؛

* کفش ایمنی با سرپنجه کامپوزیت؛

* کفش کانداکتیو؛

* کفش ایمنی با سرپنجه فولادی با زیره تی‌پی‌یو؛

* کفش ایمنی با زیره لاستیکی.

اهمیت و کاربرد کفش کار

راهنمای خرید کفش کار مناسب

 

انتخاب یک کفش کار مناسب جهت محافظت از پاها اهمیت بسیار زیادی دارد. از آنجایی که کفش‌های ایمنی انواع مختلفی دارند، برای انتخاب یک کفش استاندارد باید به نکات مهمی توجه شود. افرادی که قصد خرید کفش استاندارد، دارند باید به مراکز فروش معتبر مراجعه کنند.

 

با توجه به این‌که کفش‌های استاندارد از قیمت بالایی برخوردار هستند، برخی از تولیدی‌ها اقدام به تولید کفش‌های غیراستاندارد با قیمت پایین کرده‌اند. استفاده از این کفش‌ها موجب آسیب بیشتر به پاها می‌شوند و به همین دلیل استفاده از آن‌ها در محیط‌های کاری توصیه نمی‌شود. برای انتخاب یک کفش استاندارد ایمنی باید به نکات زیر توجه کنید:

 

* توجه به نوع محیط و شرایط کاری

اولین نکتۀ مهمی که در انتخاب کفش کار مناسب باید به آن توجه شود، شرایط و محیط کاری است، زیرا کفش‌های ایمنی با توجه به محیط‌های کاری و شرایط آن‌ها، از مواد مختلفی تولید می‌شوند. هرکدام از کفش‌های ایمنی برای یک محیط کاری مناسب هستند. به همین دلیل توجه به این نکته قبل از انتخاب کفش کاری، از اهمیت زیادی برخوردار است.

 

* سایز کفش ایمنی

یکی دیگر از نکات مهم در انتخاب کفش ایمنی، این است که سایز آن باید دقیقاً اندازه پای شما باشد. از آنجایی که پاها برای مدت طولانی در کفش‌ها هستند، راحت بودن آن‌ها تأثیر زیادی بر سلامتی بدن دارد. کفش‌های استاندارد بسیار راحت بوده و برای استفاده‌های طولانی بسیار مناسب هستند.

 

* وزن کفش کار

کفش‌های ایمنی به دلیل محافظت از پاها، معمولاً دارای وزن بیشتری نسبت به کفش‌های معمولی هستند. یکی از نکات قابل‌توجه وزن آن‌هاست؛ کفش‌هایی که دارای وزن کمتری هستند، از راحتی و کیفیت بهتری برخوردار هستند.

اهمیت و کاربرد کفش کار

* جنس کفش‌های ایمنی

 با توجه به شرایط محیط کار، کفش‌های ایمنی را از جنس مواد مختلفی می‌سازند. معمولاً جنس بیشتر کفش‌های کار از موادی است که در برابر گرما، برق، ضربه و مواد شیمیایی مقاوم هستند و از پاها محافظت می‌کنند. کفش‌های استاندار از جنس و کیفیت بسیار خوبی برخوردار هستند و ساختار آن‌ها به‌گونه‌ای است که در پا بسیار راحت هستند.

 

خلاصه

 

به‌طورکلی می‌توانیم بگوییم که کفش کار یکی از ابزارآلات ایمنی مهم است که از پاها در برابر حوادث مترقبه محیط کار محافظت می‌کند. افرادی که در محیط‌های پرخطر کار می‌کنند، برای افزایش ایمنی و امنیت خود باید از کفش‌های مناسب استفاده کنند. با توجه به اهمیت و کاربرد کفش کار در محیط‌های کار، آن را در انواع مختلفی تولید می‌کنند.

 

هرکدام از کفش‌ها دارای یک‌سری ویژگی هستند به همین دلیل قبل از انتخاب و خرید آن‌ها، باید به نکات مهمی توجه شود. برای انتخاب یک کفش کار مناسب، حتماً باید به شرایط و محیط کاری خود توجه کنید و متناسب با آن، یک کفش ایمنی مناسب خریداری کنید.

 

پادینوس فعال در زمینه ارائه محصولات جامع و کامل ایمنی و ترافیکی وحفاظت فردی و مرجع اطلاعات و آموزش های ایمنی و حفاظت فردی می باشد.

 

منبع : پادینوس | Padinos | www.padinos.com