پارس ناز پورتال

علامت های اولیه ابتلا به سرطان تخمدان زنان

مجموعه : بهداشت زنان
علامت های اولیه ابتلا به سرطان تخمدان زنان

علامت های اولیه ابتلا به سرطان تخمدان زنان 

سرطان تخمدان زنان یکی از شایع‌ترین مریضی هاي زنانه هست که اگر در ابتدا تشخصیص داده شود برای درمان بهتر میتوان عمل نمود. سرطان تخمدان یکی از خطرناک ترین مریضی هاي زنانه هست. وقتی سلول ها بدون هیچ کنترلی شروع به تقسیم شدن بکنند و این فرمایش به مرحله اي حاد برسد, پزشکتان به شما خواهد گفت که به سرطان مبتلا شده اید. تشخیص به موقع علائم سرطان تاثیر بسزایی در درمان این مریضی دارد.

 

اگر زن هستید و فاصله میان به توالت رفتن شما کم و کمتر از قبل شده هست مراقب باشید که سلول‌هاي سرطانی در تخمدان شما لانه نکرده باشند. یک نظرسنجی نشان میدهد که اکثر زنان انگلیسی علامت هاي متعارف این مریضی, یعنی درد در ناحیه شکم و احساس سیری را تشخیص نمیدهند.

 

به عبارت دقیق تر, تنها یک پنجم از هزار زنی که در این نظر سنجی شرکت کردند نفخ هاي مکرر را علامت سرطان تخمدان می‌دانستند.یکی از جراحان غده شناس و مشاور و متخصص زنان در بیمارستان رویال مارزدن میگوید مشکلی که در علائم و نشانگان سرطان تخمدان وجود دارد این هست که انها غیر اختصاصی میباشند. اما اگر این علائم را به طور مکرر یعنی بیش از 12 مرتبه در ماه دیدن کردید حتماً با دکتر خود مشورت کنید.

 

گرچه مطالعه اي در سال 2009 نشان داده بود از میان هزار زنی که به طور مرتب باید به توالت می رفتند تنها دو یا سه نفر از انها به سرطان تخمدان مبتلا بودند. بر زمینه داده هاي حاصل از مطالعه اي که در مارس 2016 در مورد اطلاع از سرطان تخمدان انجام شد هر ساله حدود 4 هزار و 100 مورد مرگ و میر ناشی از سرطان تخمدان در بریتانیا رخداد میوفتد.

 

با این که سرطان تخمدان پس از سرطان سینه, ریه و روده, چهارمین نوع شایع سرطان در بین زنان هست, معمولا پزشکان عمومی در یک دوره پنج ساله تنها یک مورد از این سرطان را در بیماران دیدن می‌کنند. همین طور به رغم شایع بودن نشانگان این مریضی, بخش اعظم مبتلایان تنها زمانی به تشخیص صحیح می‌رسند که دیگر دیر شده هست.

 

محققان میگویند تنها چهار درصد زنان مطمئن میباشند که انچه تجربه میکنند علامت سرطان تخمدان هست. حتی برخی از مبتلایان چه بسا هیچ علامتی را نیز تجربه نکنند و پس از آنکه تشخیص داده شد سرطان تخمدان دارند بگویند که این علائم را داشته اند.

 

نکته مهم این هست که با وجود افزایش نرخ ابتلا به این سرطان, تأمین اعتبار برای تحقیقات اخیر مربوط به این مریضی به طرز شدیدی در پنج سال قبل کاهش یافته هست. در همین راستا, خیریه «Target Ovarion Cancer» کمپینی سه ساله را تاسیس کرده هست که می کوشد زندگی 25 هزار زنان انگلیسی مبتلا به سرطان تخمدان و افرادی که هنوز این مریضی در آن ها تشخیص داده نشده هست تغییر دهد.

 

در واقع, برخلاف دستاوردهای بزرگی که در مورد دیگر سرطان هاي مربوط به زنان مثل بالا رفتن نرخ بقا از سرطان سینه یا انجام عکس برداری سراسری و برنامه هاي ایمن سازی برای سرطان گردنه رحم انجام شده هست, هیچ ابتکار مشابهی در مورد سرطان تخمدان نداشته ایم; سرطانی که هر ساله زنان بیشتری را در سنجش با دیگر سرطان هاي زنانه از بین می‌برد.