پارس ناز پورتال

نکات کاربردی درباره بازی والدین با کودکان در خانه

نکات کاربردی درباره بازی والدین با کودکان در خانه

نکات کاربردی درباره بازی والدین با کودکان در خانه 

همه ي والدین با کودکان خود در منزل از دوران نوزادی تا نوجوانی بازی می کنند، برایتان درمورد این بازی ها نکات بسیار مهمی داریم. دوست‌دارید در منزل به خودتان و فرزندتان اکثر خوش بگذرد؟ می خواهید هیجانش را مشاهده نمایید و بشنوید و لذت ببرید؟ کمی خلاق باشید و فعالیت‌هایي این‌چنین را وارد برنامه زندگی خود کنید.

 

اتاق متفاوت کودک
خیلی از والدین وقتی میخواهند برای فرزندشان اتاقی آماده کنند، یک اتاق مثل بقیه منزل در نظر می گیرند، فقط وسایلش کمی کوچک‌تر و رنگی‌تر هست و عروسک و اسباب‌بازی هم در آن هست. اما اتاق کودکان جایی هست که میتواند خیلی هیجان‌انگیزتر از این حرف‌ها باشد. فرزندتان میتواند

 

در اتاقش توی چادر بخوابد، به سقف کره‌هاي منظومه شمسی را با سفینه‌ها و شهاب‌سنگ‌ها و غیره آویزان کند یا ممکن هست یک حوضچه کوچولوی پر آب، تاب یا یک ننوی ساده داشته باشد، هر چه متفاوت‌تر و خلوت‌تر باشد، جا برای خلاقیت و هیجان و بازی اکثر خواهد بود. در طراحی چنین فضایی، حتما علاقه و استعداد فرزندتان را در نظر بگیرید، نه آرزوهای قدیمی کودکی خودتان را، چون قرار هست اتاق او باشد نه شما!

 

برنامه عکاسی متفاوت
به‌احتمال‌چندان تابه‌حال تصویر‌هاي زیبایی که بعضی والدین در سراسر دنیا از فرزندانشان گرفته‌اند را دیده و تحسین کرده‌اید. لازم نیست حتما عکاس حرفه‌اي باشید تا بتوانید تصویر‌هاي متفاوت بگیرید، شما تصمیم بگیرید و اجازه بدهید فرزندانتان با شور و هیجان، در تصویر‌هایتان نقش ایفا کنند. می توانید تصویر‌هاي زیادی مشاهده نمایید و از آن‌ها ایده بگیرید. شما فقط از هیجان کودکتان لذت ببرید و تصویر بگیرید، بگذارید همه ي‌چیز را امتحان کند. چند نکته را حتما رعایت کنید:

 

• لازم هست که اول فرزندتان را به اینکار علاقه‌مند کنید، نه این‌که وادارش کنید.

 

• هدف نشان دادن تصویر‌ها به دوست و آشنا نیست، تجربه‌اي متفاوت و پرهیجان و لذت ایجاد کردن هست. دائم به خودتان یادآوری کنید اگر لازم هست!

 

• نه نیاورید و هر پیشنهادی فرزندتان می دهد، رد نکنید. بگذارید خلاقیتش حسابی دست‌به‌کار شود. شاید اولش اصلا تصویر‌هاي خوبی از آب درنیاید، اما کم‌کم او به این موضوع فکر میکند، با دقت بیشتری محیطش را میبیند، به تصویر‌ها دقت می کند، ذهنش را به فعالیت وامی‌دارد و به ایده‌هاي خوشگل‌تری میرسد.

 

بنابراین، صبور باشید و همراه خوبی برایش باشید. هم خلاقیتش شکوفا می شود، هم ارتباط دوست‌داشتنی بی‌نظیری بین شما ایجاد میشود، هم یاد میگیرد پشتکار داشتن به نتیجه‌هاي بهتر منجر میشود و هم اعتمادبه‌نفسش بالا میرود.

 

بازی‌هاي مجازی- واقعیت مجازی
بخش زیادی از زندگی فرزندان امروزی را رایانه، تلفن همراه هوشمند، انواع کنسول بازی و غیره پرکرده هست. حالا هم که دیگر با عینک‌هاي واقعیت مجازی و مثل آن، دنیای بازی‌هاي رایانه‌اي کاملا در حال تغییر کردن هست. نمیتوانیم چشم‌مان را روی آن ببندیم، برترین راه این هست که خود ما برترین‌ها را برای فرزندمان گزینه کنیم.

 

برخلاف باور بسیاری، بازی‌هاي رایانه‌اي همگی خشن یا برای وقت تلف‌کردن نیستند. تعداد زیادی از این بازی‌ها برای تقویت قدرت مغزی انسان طراحی‌شده‌اند و مهارت‌هایي مثل حل‌ مسئله، حفظ تعادل، دقت به جزییات، تمرکز، بازرسی واکنش‌هاي تکانه‌اي، قدرت تصمیم‌گیری و غیره را تقویت می کنند.

 

به‌علاوه، در منزل‌هاي آپارتمانی کوچک مگر چقدر جا برای خیال‌پردازی و بازی‌هاي قدیمی هست؟ بازی‌هاي مجازی دنیای تازه‌اي را به دنیای معمول بچه‌ها اضافه میکنند. در این مورد چند نکته را با حساسیت ویژه در نظر داشته باشید:

 

• زمان بازی رایانه‌اي باید محدود باشد. حداکثر دو سه ساعت در روز تعطیل و کمتر در روزهای مدرسه

 

• بازی باید با سن فرزندتان متناسب باشد. تعداد زیادی از بازی‌ها برای بزرگسالان طراحی‌شده‌اند و صحنه‌هاي مناسبی برای کودکان ندارند.

• بازی‌هاي خشن میتواند رفتار پرخاشگرانه را به دنبال داشته باشد پس جدا از آن‌ها پرهیز کنید.

 

• هر بازی که میخواهید گزینه کنید اول فواید آن را بررسی کنید، نظرات دیگر کاربران را بخوانید، بعد خودتان آن‌را امتحان کنید و بعد بگذارید فرزندتان با آن بازی کند. اگر بلد نیستید بازی رایانه‌اي بازی کنید، وقتش رسیده یاد بگیرید. فرزندتان هم شاد خواهد شد!

 

ماجراجویی‌هاي خواندنی- کتاب‌خوانی دسته‌جمعی
لازم نیست همۀ‌چیز را با چشم تجربه کنیم. تجربه تخیل داستان کتاب در ذهن میتواند دنیای تازه‌اي را جلوی پای ما بگذارد. با فرزندتان برنامه دورهم کتاب خواندن بگذارید. هرکسی نقش خودش را داشته باشد. اگر میشود، فضا را به فضای کتاب نزدیک کنید، مثلا اگر قرار هست شب تاریک جنگل باشد،

 

چراغ‌ها را خاموش‌کنید و شمع روشن کنید. اگر قرار هست فرزندتان نقش مسافری را داشته باشد که در چادرش روی مریخ منتظر سفینه هست، یک پارچه روی میز بکشید و بگذارید او جلوی چادرش بنشیند و بقیه ماجرا را بخواند.

نکات کاربردی درباره بازی والدین با کودکان در خانه