پارس ناز پورتال

چرا برخی از دعاها دیر مستجاب می شوند؟

مجموعه : مذهبی
چرا برخی از دعاها دیر مستجاب می شوند؟

چرا برخی از دعاها دیر مستجاب می شوند؟ 

برخی اوقات بندگان هرچه دعا می‌کنند یا دیر مستجاب می شود یا اصلا مورد اجابت خداوند قرار نمی‌گیرد. همه ي ما این فرمایش با به حکمت الهی نسبت می‌دهیم.خداوند نسبت به بندگانش مهربان هست و خیر و خوشبختی مؤمنان را میخواهد، از این جهت اگر خواسته آنان به ضررشان هست، اما آنان به جهت عدم آگاهی از باطن امور از خداوند آن را می خواهند، اجابت نمیکند. در ادامه این مقاله را به نقل شهرسوال بخوانید.

 

علت تأخیر یا عدم استجابت نیایش چیست؟
چند نکته مهم که دانستن آن، باعث تأمّل در أندیشه‌ها و قوّت روحی میشود:

 

۱. نکتۀ أول:
خدای متعال با بندگانش خصومت ندارد و مسلما اراده‌ي او بر کمال بندگانش میباشد. تمام دستورات دین گواه بر این مقاله می‌باشند که خدای متعال به هر وسیله‌اي به دنبال کمال انسان هست.

 

۲. نکتۀ دوم:
تأخیر و عدم اجابت نیایش، نشان کم لطفی و کم محبتی خدا نیست، بلکه گاهی بر تصویر، هرچه بیشتر تأخیر شود، علت بر بیشتر دوست داشتن خدا هست. در کلام معصومین «ع» داریم: «وقتی که مؤمنی نیایش می کند، خداوند به ملائکه می‌فرماید: دعایش را مستجاب نمودم، ولی آن را نگه دارید و عطا نکنید

 

که من دوست دارم صدای این بندة مؤمن را بشنوم. بنده‌اي هم هست که نیایش میکند و خداوند می‌فرماید: زود حاجتش را بدهید که آوازش را دوست ندارم».در روایت نیز آمده هست که: «ان الله اذا احبَّ عبداً غطَّهُ فی البلاء غطّاً؛ «۱» خداوند وقتی بنده‌اي را دوست بدارد، وی را با سختی‌ها و دشواری های مواجه می‌سازد». پیامبران و اولیای الهی بیش از دیگران در زندگی خود با دشواری های روبرو بوده اند.

 

۳. نکتۀ سوم:
اگر به دلیل مشکلاتی، حس ناامیدی در شما به وجود آمده، دشواری های زندگی امتحان الهی هست، باید با صبر و تحمّل از امتحان پیروز به در آیید؛ به ظاهر قضیه نگاه نکنید. به نتایج معنوی و آثار اخروی رویدادهای زندگی دقت داشته باشید. زندگی همه ي وقت با رنج و دشواری های آمیخته هست. برخی به ظاهر خوشبخت به نظر میرسند. امّا در واقع زندگی شان سراسر پوچ و بی معنا هست و هیچ نتیجه و حقوق اخروی ندارند.

 

خداوند منان با طول دادن اجابت ما را بیش‌تر به حالت انابه و تضرع در درگاهش نگه مى‏دارد. این لطف بزرگى هست که به این وسیله رابطه عبد با معبود حفظ مى‏ گردد. در پى آن الطاف بى‏ تعداد دیگرى نصیبش مى‏ شود.

 

۴. نکتۀ چهارم:
سختی و دشواری های زندگی اساس ترقّي و رشد معنوی هست. باید شاد باشید که خداوند شما را شایسته این مقام دانسته هست. از فضای پیش آمده نهایت بهره گیری را کرده و در آغوش پر مهر پروردگار، دشواری های تان را حل کنید. قدر دان این لحظات ناب باشید. دشواری های در زندگی پل پیروزی و نردبان پیشرفت انسان هست.

 

کمالات در برخورد با دشواری های و غلبه بر آن‌ها ظهور و بروز میکند. جوهره انسان در میدان‌هاي مبارزه با سختی‌ها جلوه می یابد. این از سنت‌هاي الهی هست. باید از خداوند، مقاومت و صبر و استواری طلب نماییم. از او بخواهیم ما را در آزمایش‌هاي سخت و مشکل زندگی پیروز و پیروز سازد.

 

۵. نکتۀ پنجم:
به ابعاد مثبت زندگی خود نیز دقت داشته باشید؛ اگرچه دچار مشکلاتی هستید که شما را رنج می دهد و از این لحاظ اوضاع خود نامطلوب‌تر از دیگران میبینید، امّا جنبه‌هاي مثبتی نیز در زندگی شما وجود دارد که دیگران بی بهره از آن میباشند، امثال نعمت سلامتی و …

 

۶. نکتۀ ششم:
همه ي وقت به خداوند توکل داشته باشید؛ نقش توکل در زندگی بسیار راه گشا هست. انسان اگر واقعاً به خدا توکل نماید، خداوند دشواری های زندگی وی را برطرف می کند. خداوند در قرآن می‌فرماید: «وَ مَنْ يَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ؛ «۲» هر کس بر خدا توکل کند، خدا وی را کفایت میکند.»

 

نکته پایانی:
دقت و دقت به مضمون این آیه روحیه امید را در انسان تقویت می کند: «فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً، إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً؛ «۳» پس حتما با سختی آسانی هست، حتما با سختی آسانی و گشایشی هست»؛ و روزی میرسد که بیشتر ما پی خواهیم برد که عدم اجابت برخی از دعاهایمان خود یک نعمت بزرگ و با ارزش بوده و از خداوند بابت تاکید و بی قراری‌ها و گله گذاری هایمان پوزش خواهی خواهیم کرد.

 

اگر به اوصاف الهی دقت کنیم و به صفات پروردگار ایمان بیاوریم و بدانیم خداوند بخشنده و مهربان هست، در می یابیم که اگر خواسته‌هاي انسان بر آورده نمیشود، دلیلش بخل نیست. خداوند با دقت به کمال و خوشبختی و مصلحت انسان خواسته‌هاي وی را اجابت می کند.

 

پس تأخیر اجابت نیایش، نشان کم لطفی و کم محبتی خدا نیست، بلکه گاهی بر تصویر، هرچه بیشتر تأخیر شود، علت بر بیشتر دوست داشتن خدا هست.