پارس ناز پورتال

بررسی روانشناسی دلایل دعواهای همسران

بررسی روانشناسی دلایل دعواهای همسران

بررسی روانشناسی دلایل دعواهای همسران 

دعوا بین همسران امری همیشگی هست،کسانی که با یکدیگر دعوا میکنند حتما برای آن دلایلی دارند که ما در این مقاله به بررسی آنها می پردازیم.تقریبا در هر رابطه اي چه خونی و چه غیرخونی اختلاف نظرهایی و در بعضی مواقع مشاجراتی به وجود می‌آید. نحوه برخورد هر فردی با شرایط بوجود آمده با دیگری تفاوت هایي دارد که عوامل گوناگونی در این امر نقش دارند.

 

خصوصیات شخصیتی، ژنتیک افراد، شرایط اجتماعی و اقتصادی و بسیاری دیگر از عوامل می‌توانند برخوردهای گوناگونی را رقم بزنند.با این حال هر دعوایی از بی اهمیت ترین تا آزار دهنده ترین آنها میتواند نکاتی را به همراه داشته باشد که هر کدام درس هایي برای آینده آن فرد به شمار میرود. هر دعوایی که رخ می‌دهد نکته نهفته اي را در مورد شخصیت طرفین آشکار می سازد که در ادامه به بعضی از آنها خواهیم پرداخت:

 

دعوای شما مدام بر سر یک موضوع هست

پزشک «مارنی آمسلم» از رونشناسان ساکن نیویورک می‌گوید در زندگی زناشویی مواردی وجود دارند که زوج ها دائم بر سر آنها با هم مشاجره میکنند و آن موارد می‌توانند، پر شدن ظرف هاي نشسته در داخل سینک طرفشویی تا دورهمی هاي دیروقت با دوستان باشند.

 

پزشک آمسلم بر این باور هست که اهمیتی ندارد که آن موضوع تکرار شونده چیست اما این تکرارهای مداوم نشانه عدم احترام به فرد مقابل هست. در چنین مواقعی خواسته هاي یک فرد مورد غفلت قرار می‌گیرد که میتواند دلیلی برای عدم احترام به او تلقی شود.

 

دعوای شدیدتان بر سر موضوعی بی اهمیت هست

گاهی امکان دارد که باقی ماندن ظرف ماست و آن هم با سر باز بر روی یکی از کابینت هاي آشپزخانه به دعوایی جدی میان زوجین منجر شود. پزشک «سامنتا بُردمن» در این باره بر آن باورست که استرس، خستگی و گرسنگی عمدتا از عواملی میباشند که به چنین نزاع هایي می انجامند. وی می‌گوید مشاهده سر خمیردندان رها شده به حال خود توسط همسرتان و پس از سپری کردن یک روز سخت کاری و دو ساعت در ترافیک بودن بسیار آزار دهنده تر از مواقع دیگرست.

 

چنین شرایطی می‌تواند سبب شود که آن فرد، از همسرش انتقاد بیشتری کرده، او را تحت نظارت گرفته، او را سرزنش و یا به وی بی توجهی کند. پزشک بُردمن تاکید می‌کند که در چنین مواردی تلاش کنید که مهربانی همیشگی خود با اعضای خانواده تان را حفظ کنید.

 

مشاجرات شدید در قبل، سلامتی تان را به خطر انداخته

مسائل مالی و جنسی دو عامل اصلی، مشاجرات زوج ها به شمار میروند. پزشک بُردمن تفاوت هاي سلیقه اي در تربیت فرزندان، خانواده همسر و یا مسائل کوچکی چون غذاخوردن و مثل این‌ها را از سایر دلایل مشاجرات زناشویی می‌داند.

 

پزشک امسلم نیز عادات بد رانندگی و بهره گیری بیش از اندازه از تکنولوژی در هنگام صرف وعده هاي خوراکی را به این لیست می افزاید. صرفنظر از آنکه دلیل مشاجره بین شما و همسرتان چه باشد، خصوصا در زمان بالا گرفتن مشاجره مراقب نوع برخورد خود باشید چرا که برخورد نامناسب می‌تواند به قلب شما آسیب هایي را وارد آورد.

 

در پژوهشی که در دانشگاه هاي کالیفرنیا و نورث وسترن انجام پذیرفت نشان داد زوج هایي که مشاجرات فراوان و جر و بحث هاي شدیدی با هم دارند، در آینده اکثر در معرض بالارفتن فشار خون و مشکلات مرتبط با قلب و عروق شان میباشند.

 

از طرف دیگر نشان داده شد که زمان هایي که در جریان دعوا خود را کنار می‌کشید و چیزی نمی‌گویید و از نگاه کردن به فرد مقابل خود پرهیز میکنید، اکثر در معرض گرفتگی هاي گردن، کمر درد و در کل تنش هاي عضلانی هستید.

 

بیش از اندازه جدی هستید

احتمالا شنیده اید که گفته می‌شود بیش از اندازه هم جدی نباشید. در هنگام مشاجره نیز این جریان صادق هست. پزشک امسلم اشاره میکند در زمان هایي که از موضوعی ناراحت هستید بد نیست که آن را با مزاح مطرح کنید.بعنوان مثال اگر به منزل آمده اید و انبوهی از ظرف هاي نشسته در داخل سینک ظرفشویی وجود دارد،

 

می‌توانید با گفتن جمله اي طنز جریان را با همسرتان مطرح کنید. پزشک بُردمن نیز اندکی شوخی در چنین مواقعی را راهکار مناسب تری برای کنار آمدن با آن می‌داند. ایجاد لحظات شادتر در زندگی میتواند شما و همسرتان را به هم نزدیک تر کند.وی بر نقش موثر شوخی در اجتناب از مشاجره اشاره می‌کند و بر این باور هست که این نوع برخورد می‌تواند شک و تردیدهای احتمالی اي که میان زوجین وجود دارد را از بین ببرد.

 

تنها به همان روز مشاجره تمرکز میکنید

مطالعات و پژوهش هاي انجام شده بر مشاجرات و دعواهای زوجین نشان داده نگاه به آینده رابطه میتواند نقش موثری در آن رابطه داشته باشد. اگر در هنگام مشاجره به آینده این رابطه نیز بیاندیشند، می‌توانند یکدیگر را بخشیده و عملکرد بهتری داشته باشند.

 

اگر در هنگام مشاجره از خود بپرسید که اگر به یک سال دیگر و همین موضوعی اي در حال مشاجره بر سر آن هستید، باندیشید و در نظر بگیرید که این موضوع کاملا برطرف شده و آن را با افکار مثبتی جایگزین کنید و تمامی افکار منفی خود را کنار بگذارید قادر خواهید بود که عملکرد بهتری را در زمان مشاجره از خود نشان دهید.

 

داد و فریاد می‌کنید

اگر شما و همسرتان در هنگام مشاجره داد و بیداد میکنید این احتمال وجود دارد که در آینده از هم جدا شوید. به این رفتار در هنگام مشاجره، برخورد «ویرانگر» گفته می‌شود و دیدنی هست که بدانیم در بین زنان رواج بیشتری دارد.پزشک بُردمن پیشنهاد میکند که اگر اندکی شوخی در برخوردتان وجود داشته باشد میتواند

 

یک برخورد «ویرانگر» را به «جنگی بهتر» تبدیل کند. گرچه پزشک امسلم تاکید میکند که این شوخی نباید به گونه اي باشد که طرف مقابل احساس کند که مورد تمسخر یا بی توجهی قرار گرفته هست.

 

یکی از شما آرام هست و دیگری هم خودش را کنار می‌کشد

اگر یکی از دو طرف با آرامش در صدد حل مشکل برآید، طرف مقابل هم خودش را کنار بکشد، این برخورد دو طرف به حل مشکل منجر نخواهد شد. این نوع برخورد نه تنها منجر به احساس ناراحتی و عصبانیت طولانی مدت خواهد شد بلکه بر زمینه یافته هاي محققان دانشگاه میشیگان، به کار گرفتن چنین روشی سبب افزایش مشکلات احتمالی دیگری در روابط زوج ها خواهد شد.

 

هر دوی شما شادی هاي قبل خود را از یاد برده اید

 به گزارش پارس ناز به جای آنکه بر سر ظرف هاي نشسته، عادات یکدیگر و روابط جنسی تان دائم با همسرتان دعوا و مرافعه کنید، روزهای اولیه عشق ورزیدن به یکدیگر را به خاطر بیاورید. از همسرتان تعریف کنید، برایش یک فنجان چای یا قهوه درست کنید، با او شوخی هاي عاشقانه کنید، برایش پیامکی بفرستید و به نکته جالبی در مورد نخستین قرارتان با هم اشاره کنید.

 

اتفاقات خوشحال و عاشقانه با کارهای روزمره اي چون غذا دادن به فرزندان تان، پرداخت قبوض و پس گرفتن لباس از خشکشویی رفته رفته به دست فراموشی سپرده میشوند. اگر تلاش کنید که در پایان روز و با تمام شدن این مشغله ها، همچون روزهای اولیه زندگی مشترک تان عمل کنید، هرگز برای آن عشق و زندگی مشترک پایانی وجود نخواهد داشت.