پارس ناز پورتال

بسته حمایتی دولت به چه کسانی تعلق می گیرد؟ | مشمولان بسته حمایتی دولت

بسته حمایتی دولت به چه کسانی تعلق می گیرد؟ | مشمولان بسته حمایتی دولت

بسته حمایتی دولت به چه کسانی تعلق می گیرد؟ | مشمولان بسته حمایتی دولت

 

امروز از 0 تا 100 درباره بسته حمایتی دولت صحبت میکنیم. بسته حمایتی دولت بـه چـه کسانی تعلق می گیرد؟ مشمولان بسته حمایتی دولت چـه کسانی هستند؟ در حقیقت بسته حمایتی دولت برای اقشار کم درآمد اسـت، مبلغ آن هم بین 100 تا 300 هزار تومان می باشد و برای همین رقم هم گزینش هایي وجوددارد. در ادامه بطور کامل درباره این موضوع صحبت می‌کنیم، با پارس ناز همراه باشید.

 

اجرای بسته حمایتی دولت در دو مرحله‌ي «مشمولان کمیته امداد و بهزیستی و مددجویان» و سیاست جبرانی کارکنان دولت «واریز ۲۰۰ هزارتومان بـه حساب حقوق» از روز دوشنبه ۲۱ آبان ماه بـه صورت مرحله‌اي آغاز شده اسـت. شاید برایتان این سوالات پیش آمده باشد کـه بسته حمایتی دولت چیست؟ بـه چـه کسانی تعلق می گیرد؟ آیا شـما مشمول بسته حمایتی دولت هستید؟

بسته حمایتی دولت به چه کسانی تعلق می گیرد؟ | مشمولان بسته حمایتی دولت

در پاسخ باید بگوییم سرپرستان خانوار برای اطلاع از این کـه مشمول دریافت این بسته حمایتی هستند یا نه می توانند کد ملی خود رابه شماره پیامک ۵۰۰۰۴۹۹ ارسال کنند و پس از چند ساعت پاسخ آنرا دریافت کنند. اما در پاسخ بـه این کـه بسته حمایتی دولت چیست، محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی چنین توضیح داده:

 

برای کمک بـه وضعیت التیام معیشت و دست مزد خانوارها در سه مرحله و متناسب با وضعیت خانوار بسته هاي حمایتی بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان در دولت تعیین شده کـه بـه گروه هاي هدف پرداخت خواهد شد. بسته هاي حمایتی ویژه ابتدا بـه عزیزان تحت پوشش کمیته امداد، سازمان بهزیستی و یا افرادی کـه در نوبت پیوستن بـه این سازمانها هستند تعلق خواهد گرفت.

بسته حمایتی دولت به چه کسانی تعلق می گیرد؟ | مشمولان بسته حمایتی دولت

گویا قرار اسـت یک سبد کالایی متنوع با اختیار خرید کالاهای مختلف در اختیار افراد مشمول قرار بگیرد. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم چنین مدعی شده برای کارکنان دولت نیز یک سیاست جبرانی اتخاذ شده کـه بطور متوسط مبلغ ۲۰۰ هزار تومان بـه کسانی کـه حقوقشان زیر ۳ میلیون تومان اسـت اعم از شاغلین و بازنشستگان تعلق میگیرد. هم چنین، بسته حمایتی دیگری نیز برای افرادی مانند:

 

کارگران ساختمانی، رانندگان، زنبورداران، صیادان و … کـه دراین دو گروه نبودند پیشبینی شده اسـت کـه با همان شرط در آمد زیر ۳ میلیون تومان در اختیار انها قرار میگیرد. وزیر تعاون افزود: بسته حمایتی دیگری نیز برای دیگر بیمه شدگان و افرادی کـه دراین گروه ها نبودند، پیشبینی شده کـه با همان شرط درآمد زیر ۳ میلیون تومان در اختیار انها قرار می گیرد.

 

مرحله اول بسته حمایتی دولت شامل چه کسانی می‌شود؟

مرحله اول این طرح شامل مددجویان و مشمولین کمیته امداد امام خمینی «ره» و سازمان بهزیستی کشور اسـت؛ دراین طرح بـه ازای هر خانوار و بر حسب بعد خانوار از ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان، کارت یارانه سرپرست خانوار شارژ خواهد شد. این خانوار‌ها میتوانند با مراجعه بـه فروشگاه‌هاي طرف قرارداد طرح، اقدام بـه خرید اقلام متنوع مواد غذایی مورد نیاز خود نمایند.

 

کالا‌های بسته حمایتی دولت شامل چه اقلامی است؟

کالا‌هاي هدف این طرح شامل مواد غذایی نظیر گوشت، مرغ، برنج، حبوبات، روغن و سایر مواد خوراکی موردنیاز خانوار‌ها ست کـه سرپرستان خانوار با مراجعه بـه فروشگاه‌هاي طرف قرارداد طرح، میتوانند بـه خرید این کالا‌ها اقدام کنند.

 

چه فروشگاه‌ هایی طرف قرارداد طرح بسته حمایتی هستند؟

لیست فروشگاه‌هاي طرف قرارداد طرح شامل موارد زیر اسـت:

= فروشگاه رفاه

= فروشگاه اتکا

= فروشگاه افق کوروش

= فروشگاه هفت

= فروشگاه امکان

= فروشگاه اسکاد

= فروشگاه فرهنگیان

= فروشگاه جانبو

= تعاونی مصرف محلی

= تعاونی روستایی کشور

= بسته حمایتی دولت

 

واریز 200 هزار تومان برای بازنشستگان به صورت نقدی

در روز یکشنبه ۲۷ آبان ماه، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری اظهار کرد: براساس تصمیم دولت برای پرداخت بسته حمایتی بـه ارزش ۲۰۰ هزار تومان برای بازنشستگانی کـه زیر ۳ میلیون تومان حقوق دریافت میکنند، این بسته حمایت نقدی نیز پنجشنبه ۲۴ آبان ماه بـه حساب بازنشستگان واجد شرایط واریز شده اسـت.

 

سردرگمی ها و سوالات متعدد مردم

بعد از خاطرجمعی دادن بـه تمام افراد جامعه درباره سامانه پیامکی مورد نظر، از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اطلاعیه اي صادر شد کـه در آن ذکر شده بود شماره پیامک ۵۰۰۰۴۹۹ هیچ ارتباطی بـه طرح حمایتی دولت برای اقشار کم درآمد ندارد و هم وطنان هر گونه اطلاع رسانی را فقط از طریق این مرکز یا پیامکVEZART-REFAH دنبال کنند.

بسته حمایتی دولت به چه کسانی تعلق می گیرد؟ | مشمولان بسته حمایتی دولت

با این وجود، دوشنبه ۲۸ آبان ماه انوشیروان محسنی بند پی سرپرست جدید تامین اجتماعی شماره پیامک اعلام شده را بار دیگر تایید کرد! در آخر گفتنی اسـت، بسته حمایتی دولت در مرحله اول بـه خانواده هاي تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی تعلق می گیرد. این موضوع با شماره گیری کد #۴*۴* و ارسال کد ملی سرپرست خانوار قابل استعلام اسـت.

بسته حمایتی دولت به چه کسانی تعلق می گیرد؟ | مشمولان بسته حمایتی دولت

بنابراین توصیه مـا این اسـت کـه اگر تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی و بازنشسته نیستید، اما حقوق سرپرست خانوار شـما کمتر از ۳ میلیون تومان اسـت، باید منتظر اعلام مراحل بعدی توزیع بسته حمایتی دولت باشید. دقت کنید کـه بـه هیچ عنوان لازم نیست کـه شماره کارت و رمز دوم کارت خودرا پیامک کنید.

بسته حمایتی دولت به چه کسانی تعلق می گیرد؟ | مشمولان بسته حمایتی دولت

در آخر هم بگوییم، در تاریخ دوم آبان ماه سال جاری هیأت دولت بسته حمایتی از خانوار‌هاي کم درآمد را تصویب کرد. این تصمیم از سوی دولت زمانی آغاز شد کـه نرخ ارز در ماه‌هاي پایانی سال ۹۶ شروع بـه رشد کرد و بـه تبع آن قیمت کالا‌ها و خدمات مصرفی خانوار با رشد قیمتی محسوسی روبرو شد.

 


 

ودر ادامه مشمولان بسته حمایتی دولت کدامند؟ / از قلم‌افتاده‌ها بـه بهزیستی و کمیته امداد بروند

 

سرپرست وزارت رفاه گفت: بسته حمایتی دولت یک بسته اجتماعی و غیرنقدی اسـت بـه این صورت کـه در کارت بانکی سرپرست خانوارها واریز می شود اما بـه صورت نقدی قابل برداشت نیست.

 

مشمولان بسته حمایتی دولت کدامند؟

انوشیروان محسنی بندپی در مصاحبه با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، در رابطه با آخرین وضعیت بسته حمایت اجتماعی دولت کـه امروز نهایی و اعلام می شود، گفت: یکی از مسائلی کـه باعث بـه تأخیر افتادن این برنامه شده افزایش ضریب خاطرجمعی مـا از افرادی اسـت کـه تحت حمایت قرار خواهند گرفت.

 

کارگرانی فصلی و حقوق‌ بگیران یک میلیون و 100 هزار تومانی

وی ادامه داد: کسانی در جامعه کار میکنند کـه ممکن اسـت درآمد و معیشت خوبی نداشته باشند برخی‌ها فصلی کار میکنند و کارگرانی داریم کـه حداقل حقوق و دستمزدشان یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان اسـت.

 

مستمری بگیران تأمین اجتماعی با حقوق یک میلیون و 600 هزار تومانی

محسنی گفت: خانوارهایی با درآمد کمتر از ۳ میلیون مشمول این طرح هستند، 3 میلیون و 200 هزار نفر مستمری‌بگیر تأمین اجتماعی هستند کـه میانگین حقوقشان یک میلیون و 600 هزار تومان اسـت باید این افراد تحت حمایت اجتماعی دولت قرار بگیرند.

 

بُعد خانوار 1.8 بسته حمایتی میگیرند

وی در پاسخ بـه این کـه آیا این کمک‌ها فقط بـه سرپرست خانوار داده می شود یا مشمول زوجین هم می شود، گفت: تعداد افرادی کـه هم زن و هم مرد در گروه حداقل‌بگیرها باشند یا هردو بازنشسته باشند کم اسـت، مـا برای ارائه این بسته‌ها بُعد خانوار کـه 1.8 اسـت را درنظر گرفته‌ایم و درآمد خانوار را ملاک قرار داده‌ایم.

بسته حمایتی دولت به چه کسانی تعلق می گیرد؟ | مشمولان بسته حمایتی دولت

سرپرست وزارت رفاه گفت: بـه دنبال تکمیل «پایگاه اطلاعات ایرانیان» هستیم ودر حال حاضر معاونت رفاهی این وزارتخانه بـه دنبال اطلاعات و آمار دقیقی اسـت وضعیت مستمری‌بگیران صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر، تأمین اجتماعی، بازنشستگان کشوری، بنیاد شهید و کمیته امداد اسـت تا بر اساس آن مشمولان دریافت بسته حمایتی مشخص شوند.

 

از قلم افتاده‌ ها به بهزیستی و کمیته امداد بروند

محسنی با تأکید بر این کـه مشمولان معرفی شده با ضریب خاطرجمعی بالایی شناسایی شده‌اند، گفت: بندی در آیین‌نامه بسته حمایتی دولت آمده کـه هر فردی کـه گمان می کند نیازمند اسـت اما در گروه‌هاي معرفی شده قرار ندارد و از قلم افتاده می تواند بـه سازمان بهزیستی و کمیته امداد خودرا معرفی کند. وی گفت:

بسته حمایتی دولت به چه کسانی تعلق می گیرد؟ | مشمولان بسته حمایتی دولت

افرادی داریم کـه بیمه نیستند و شاید هنوز درآمدشان از مستمری کـه مـا در امداد و بهزیستی پرداخت میکنیم هم کمتر باشد، فرصت برای این افراد نیز وجوددارد کـه بـه این نهادها مراجعه کنند. وی در پاسخ بـه این کـه آیا این کمک‌ها بـه حساب یارانه‌شان واریز می شود یا نه، گفت:

بسته حمایتی دولت به چه کسانی تعلق می گیرد؟ | مشمولان بسته حمایتی دولت

بسته حمایتی دولت یک بسته اجتماعی و غیرنقدی اسـت بـه این صورت کـه در کارت بانکی سرپرستان خانوار در قالب حمایت اجتماعی واریز می شود کـه بـه صورت نقدی قابل برداشت نیست و تنها برای تأمین اقلام اساسی سبد کالایی قابل هزینه اسـت.

 

آمار بالای خانوارهای تک‌ نفره که بسته حمایتی می‌گیرند

سرپرست وزارت رفاه هم چنین در پاسخ بـه این کـه آیا تعداد جمعیت مشمولان قابل تخمین اسـت یا خیر، گفت: هنوز نمیتوانیم دقیق بگوییم چرا کـه بُعد خانوارها متفاوت اسـت، بعنوان مثال در بهزیستی کـه 800 هزار نفر مستمری‌بگیر کـه شامل 74 درصد می شود تک‌نفره هستند یا در کمیته امداد با مستمری‌بگیران یک میلیون و 800 هزار نفر حدود 43 درصد تک نفره اسـت.

 

تخصیص ۱۳.۵میلیارد بابت خرید ۲۵ کالای اساسی

محسنی گفت: امروز شماره و رقم دقیق تعداد خانوارها و میزان مبلغ و دفعات شارژ اعتبار کارت‌هاي بانکی کـه از طریق آن می‌توان کالاهای درنظر گرفته شده را تا پایان سال خریداری کرد، مشخص و نهایی می شود اما پیشبینی مـا این اسـت تمام کسانی کـه درآمد ماهانه آن ها زیر ۳ میلیون تومان باشد از این حمایت اجتماعی برخوردار شوند. سرپرست وزارت رفاه گفت:

بسته حمایتی دولت به چه کسانی تعلق می گیرد؟ | مشمولان بسته حمایتی دولت

دولت ۱۳.۵ میلیارد دلار برای تامین ۲۵ قلم کالای اساسی کـه شامل برنج، مرغ، گوشت، روغن، لبنیات و… میشود، صرف کرده و حمایت هاي اجتماعی را دنبال میکند تا حداقل فشار بـه مردم وارد شود. وی افزود: بسته حمایت اجتماعی دولت بـه صورت مشترک و ضربتی توسط بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه، وزارت صمت، جهاد کشاورزی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اجرایی میشود.

 


 

و در ادامه سردرگمی مردم برای دریافت بسته حمایتی دولت

 

اعلام شماره سامانه پیامکی بسته حمایتی دولت موجب سردرگمی مردم شده ودر این میان، مسئولین سازمان بهزیستی و وزارت رفاه اقدامی جهت شفاف سازی انجام نداده اند. سردرگمی مردم برای دریافت بسته حمایتی دولت، اواسط مهرماه بود کـه مجلسی ها از اجرای طرحی بعنوان بسته هاي حمایتی دولت بـه اقشار کم برخوردار خبر دادند.

بسته حمایتی دولت به چه کسانی تعلق می گیرد؟ | مشمولان بسته حمایتی دولت

کـه بعد از طی کردن چندین مرحله جلسه هئیت دولت و وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی مشخص شد کـه این بسته ها بـه افرادی کـه کمتر از ۳ میلیون تومان حقوق می گیرند و هم چنین بـه افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد تعلق گیرد. بـه گفته انوشیروان محسنی بندپی سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وقت، این بسته حمایتی بطور متوسط ۲۰۰ هزار تومان اسـت.

 

کـه طی سه مرحله بـه حساب سرپرستان خانوار واریز می شود. مقرر شد در قالب این بسته حمایتی در مجموع ۶۰۰ هزار تومان بـه اقشار کم درآمد پرداخت شود؛ هم چنین گفته شد این مبلغ قابل برداشت نیست و خانوارها باید این مبلغ را در فروشگاه هاي زنجیره اي مشخص شده بـه صورت کالا خریداری کنند.

 

واریز برای بازنشستگان به صورت نقدی

در روز یکشنبه ۲۷ آبان ماه، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری اظهار کرد: براساس تصمیم دولت برای پرداخت بسته حمایتی بـه ارزش ۲۰۰ هزار تومان برای بازنشستگانی کـه زیر ۳ میلیون تومان حقوق دریافت میکنند، این بسته حمایت نقدی نیز پنجشنبه ۲۴ آبان ماه بـه حساب بازنشستگان واجد شرایط واریز شده اسـت.

 

دراین شرایط بود کـه روز یکشنبه ۲۷ آبان ماه سازمان بهزیستی کشور شماره سامانه پیامکی را اعلام کرد تا افرادی کـه هنوز بسته هاي حمایتی خودرا دریافت نکرده اند بتوانند با این شماره پیامک، نحوه دریافت بسته خودرا پیگیری کنند. هم چنین بعد از چند ساعت از اعلام شماره پیامک از سوی سازمان بهزیستی، نیروی انتظامی این شماره پیامک را تایید کرد و اعلام کرد کـه:

بسته حمایتی دولت به چه کسانی تعلق می گیرد؟ | مشمولان بسته حمایتی دولت

تمام افرادی کـه بسته هاي خودرا دریافت نکرده اند می توانند با استفاده از این شماره پیامک مطالبات خودرا پیگیری کنند. اما از ارسال مشخصات کارت بانکی و رمز دوم کارت خود بـه سامانه پیامکی اعلام شده خودداری کنند. چون برخی سودجویان با اعلام شماره پیامک مشابه، خواهان ارسال شماره کارت و رمز دوم هموطنان هستند تا از این طریق موجودی حساب بانکی انها را سرقت کنند.

 

آغاز سردرگمی ها و سوالات متعدد مردم

بعد از خاطرجمعی دادن بـه تمام افراد جامعه درباره سامانه پیامکی مورد نظر، از سوی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی اطلاعیه اي صادر شد کـه در آن ذکر شده بود شماره پیامک ۵۰۰۰۴۹۹ هیچ ارتباطی بـه طرح حمایتی دولت برای اقشار کم درآمد ندارد و هموطنان هر گونه اطلاع رسانی را فقط از طریق این مرکز یا پیامکVEZART-REFAH دنبال کنند.

بسته حمایتی دولت به چه کسانی تعلق می گیرد؟ | مشمولان بسته حمایتی دولت

با این وجود، روز گذشته «دوشنبه ۲۸ آبان ماه» انوشیروان محسنی بند پی سرپرست جدید تامین اجتماعی شماره پیامک اعلام شده را بار دیگر تایید کرد! پس از اعلام این مطلب از زبان سرپرست جدید تامین اجتماعی، خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی؛ از روابط عمومی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواستار ارائه توضیحات و شفاف سازی درباره این تایید و تکذیب ها شد.

 

اما اینبار هم مسئولان این وزارتخانه«کـه بتازگی وزیر آن تغییر کرده» قول اعلام یک اطلاعیه جدید را داد کـه هنوز منتشر نشده اسـت. هم چنین مسئولان و روابط عمومی سازمان بهزیستی نیز دراین زمینه پاسخگو نبودند. این نخستین بار نیست کـه نا هماهنگی و بی تدبیری در زمینه توزیع مایحتاج عمومی مردم دیده می شود.

بسته حمایتی دولت به چه کسانی تعلق می گیرد؟ | مشمولان بسته حمایتی دولت

همگان بـه یاد دارند کـه ناهماهنگی هاي فراوان در توزیع سبد کالا درسال 1392، موجب تشکیل صفهای بسیار بلند و زد و خورد بین هموطنان شد و رسانه هاي خارجی ازآن عکسهای سوء استفاده کرده و ایران رابه کشوری قحطی زده تشبیه کردند. با این کـه محسنی بندپی بتازگی سرپرست سازمان تامین اجتماعی شده اسـت و همان‌ گونه مدیریت بهزیستی را هم بر عهده دارد.

 

و تمامی این نهاد ها و سازمان ها زیر مجموعه ي وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هستند، اما ظاهراً هیچگونه هماهنگی بین این سازمان ها وجود ندارد و مـا همان‌ گونه شاهد بی برنامگی این وزارت خانه هستیم. گویا شریعتمداری سکان دار جدید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هنوز نتوانسته اسـت سازمان ها و نهادهای وابسته بـه وزارت رفاه رابه خوبی مدیریت کند.

 

در شرایط فعلی مردم باید چکار کنند؟

پیگیری هاي خبرنگار مـا نشان داد کـه بسته حمایتی دولت در مرحله اول بـه خانواده هاي تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی تعلق می گیرد. این موضوع با شماره گیری کد #۴*۴* و ارسال کد ملی سرپرست خانوار قابل استعلام اسـت. بـه این نکته مهم دقت کنید کـه بـه هیچ عنوان لازم نیست کـه شماره کارت و رمز دوم کارت خودرا پیامک کنید.

 


 

و در آخر نیز: 20 هزار خانوار روستایی و عشایر مشمول سبد حمایتی دولت شدند

 

بـه گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، واعظ مهدوی گفت: با پیگیریهای لازم ۲۰ هزار خانوار از مستمری بگیران صندوق بیمه روستائیان، عشایر و کشاورزان مشمول دریافت بسته هاي حمایتی درنظر گرفته شده از سوی دولت شدند. وی با اشاره بـه نظام لایه بندی تامین اجتماعی،وظیفه صندوق را در حوزه بیمه اي دانست و مساعدت اجتماعی را جزو وظایف سازمان هـای حمایتی مانند کمیته امداد حضرت امام«ره» و بهزیستی عنوان کرد.

بسته حمایتی دولت به چه کسانی تعلق می گیرد؟ | مشمولان بسته حمایتی دولت

واعظ مهدوی اضافه کرد: تعادل در بین منابع و مصارف صندوق جزء وظایف ذاتی صندوق اسـت کـه با برنامه ریزی در جهت پوشش جوانان دراین صندوق میتوانیم همسو با این وظیفه مهم حرکت نماییم. مدیر عامل صندوق با اشاره بـه اهمیت ایجاد ضریب امنیت حداقلی برای طبقات پایین اجتماعی افزود: 20 هزار خانوار از مستمری بگیران صندوق در طرح جدید حمایتی دولت قرار می گیرند.