پارس ناز پورتال

بلوغ فرزند دختر و صحبت های والدین با فرزند

بلوغ فرزند دختر و صحبت های والدین با فرزند

بلوغ فرزند دختر و صحبت های والدین با فرزند 

بلوغ تغییر بیولوژیکی بدن در سنی خاص هست که در این زمان باید والدین با فرزند خود در این باره صحبت کنند و اطلاعات لازم را به وی بدهند. تقریبا همه ي می دانیم بلوغ به چه معناست؛ حداقل تجاربی در این اساس داشته‌ایم. بلوغ مرحله‌اي طبیعی از رشد هر انسانی هست که در دوره­ زمانی قابل پیش ­بینی اتفاق می‌افتد.

 

با این‌حال، همین که بچه‌ها به دوره­ بلوغ نزدیک میشوند، خیلی‌ها دست و پایشان را گم می کنند، طوری با این پدیده رفتار می کنند انگار بلایی هست که دارد بر سر خودشان و فرزند دلبندشان نازل می شود و قرار هست همه ي چیز را به هم بریزد. بعضی دیگر فوری سرشان را زیر برف فرو می برند، ‌خودشان را به نشنیدن، ندیدن و ندانستن میزنند.

 

اتفاقاتی راکه درست دارد جلوی چشمشان می‌افتد، انکار میکنند یا میگذارند که فرزندشان خودش این مرحله را طی کند. استدلال هم می‌آورند که مگر کسی در مورد این چیز‌ها با ما حرف زد؟! خود ما فهمیدیم و خود ما با آن کنار آمدیم. میباشند والدینی هم که شورش را درمی‌آورند، روی همه ي چیز حساس میشوند،

 

‌همه ي چیز را به بلوغ نسبت میدهند و خلاصه از هر ده جمله‌اي که با فرزندشان حرف می‌‌زنند، ‌هشت مورد به علائم بلوغ و رفتارهای نوجوان در این دوران و مثل آن مربوط میشود. گرچه، ‌بلوغ برای نوجوان اول از همه ي و بعد اطرافیان او، ‌دوران حساسی هست. به خصوص دختران که چون زود‌تر از پسران علائم بلوغ را تجربه میکنند

 

و بعضی از این علائم خیلی متفاوت از عادت‌هاي معمول زندگیشان هست، در معرض آسیب بیشتری هم میباشند. چه طور باید با بلوغ کنار آمد؟! چه طور باید با دختر‌ها در مورد بلوغ حرف زد؟! چه کسی و در چه زمانی، ‌چه میزانی از اطلاعات را باید به دختر بدهد؟!

 

خودتان آماده باشید
شما بعنوان والدین،‌ چه بخواهید و چه نخواهید، ‌خیلی زود با بلوغ فرزندتان مواجه خواهید شد. گذشته از هر چیز، خودتان باید آرام باشید و اطلاعات مناسبی در این اساس داشته باشید. فقط استرس داشتن یا بسنده کردن به تجربیات شخصی یا حرف‌هاي این و آن، از شما یک راهنمای مناسب برای فرزندتان نمی‌سازد.

 

استرس و دستپاچه شدن هم کمکی به فرزندتان نمیکند و فقط این احساس را به او منتقل می کنید که از عهده این موضوع برنمی‌­آیید و در نتیجه او از شما فاصله می گیرد. پس، چه بعنوان مادر و چه بعنوان پدر، اگر دختری دارید که طی چند سال آینده، وارد سن بلوغ «معمولا ۱۰ تا ۱۴ سال» می شود، از هم اکنون اقدامات زیر را انجام دهید:

 

در مورد بلوغ مطالعه کنید. حواستان باشد از منابع معتبر بهره ببرید. بلوغ غیر از جوش صورت و علامت­هاي جسمانی و بداخلاقی، نشانه‌هاي دیگری هم دارد که با شناخت آن‌ها می توانید به فرزندتان به خوبی کمک کنید.از یاد نبرید که آدم‌ها متفاوت­ اند. شاید فرزند شما در‌‌ همان سنی که شما بالغ شدید یا با‌‌ همان مدلی که شما بلوغ را تجربه کردید، وارد این دوران نشود. مطالعه و کسب اطلاعات موثق، برای همین ضروری میباشند.

 

آرامش خود را حفظ کنید. بله، ‌فرزند دلبند شما قرار هست از کودکی بامزه و بازیگوش به یک فرد بزرگسال تبدیل شود. شما نمی توانید جلوی این فرایند را بگیرید، ‌ بلکه باید با بعد تازه‌اي از والد بودن مواجه شده و لذت‌هاي این دوران را تجربه کنید.
در رفتار خود تجدید نظر کنید. همان­طور که انتظار ندارید از فرزند ۱۵ ساله خود رفتارهای ۶ سالگی‌اش را مشاهده نمایید، ‌

 

شما هم نباید با او همان­طور رفتار کنید که وقتی ۶ ساله بود، رفتار می کردید. لازم هست مهارت‌هاي رفتاری و تربیتی تازه‌اي را بیاموزید. بهتر هست گذشته از این­که دچار مشکلی شوید، به آن فکر کرده باشید.

 

مادرانه دخترانه
گفته می شود که بهتر هست مادران با دختران خود در مورد بلوغ صحبت کنند. بلوغ، برای دختران پر هست از تغییرات جسمانی و روانی که اغلب آن‌ها، به حریم بسیار بسیار خصوصی دختر مربوط میشوند. از تغییرات جسمانی در اندام‌ها گرفته تا بالا و پایین شدن خلق و احساسات ناگهانی و عادت ماهانه، همه ي و همۀ بسیار زنانه میباشند و در نتیجه بهتر هست مادر، در مورد آن‌ها با دخترش صحبت کند. اما چه طور و از چه زمانی؟!

 

گوش به زنگ باشید
حواستان به نشانه‌ها باشد، ‌ به خصوص در رفتار‌ها و صحبت‌ها. ممکن هست فرزند شما خیلی گذشته‌تر از آن‌که شما پیش بینی کنید، ‌در بیرون از منزل، یا در مدرسه یا توسط تلویزیون و اینترنت، با اطلاعاتی مواجه شود که علامت سوال‌هایي در ذهن او ایجاد کند. در هر سنی که هست، ‌ متناسب با سنی که دارد در مورد موضوع با او صحبت کنید.

 

فکر نکنید همین که بگویید «این حرف‌ها برای تو زوده»، یا «بدو برو بخواب نشنوم دیگه از این حرف‌ها بزنی»، یا «باشه به موقعش خودت می‌فهمی»، ‌ او دیگر در مورد این موضوع فکر یا کنجکاوی نخواهد کرد، ‌بلکه فقط شما را در جریان نخواهد گذاشت.

 

راستش را بگویید
هرگز در مورد هیچ یک از موارد مربوط به بلوغ، به فرزندتان دروغ نگویید. لازم نیست همه ي چیز را از‌‌ همان اول با همۀ جزییات بگویید، اما به او دروغ هم نگویید. مثلا اگر در مورد خونریزی ماهانه زنان شنیده و فکر می کنید تا ۴-۵ سال دیگر برای خودش اتفاق نخواهد افتاد، ‌نگویید «نه چنین چیزی نیست، حتما خواهر دوستت مشکل دیگه‌اي داره که به تو نگفته».

 

با اینکار، ‌ اگر برای خودش گذشته از این­که شما توضیح دیگری بدهید، اتفاق بیافتد، ‌ حسابی نگران خواهد شد. به علاوه با توضیحات تکمیلی، می‌فهمد که به او دروغ گفته‌اید و ‌اعتمادش را به حرف‌هاي شما از دست خواهد داد.

 

عادت ماهانه، ‌ چالش دخترانه
از سخت‌ترین قسمت‌هایي که باید برای دختران توضیح بدهید، ‌بدون این­که نگران شود و بترسد یا احساس بدی به او دست بدهد، عادت ماهانه هست. اما سختی آن نباید باعث شود که از آن فرار کنید. فکر کنید فرزندتان گذشته از این­که با او حرف بزنید، از طریق دوستانش اطلاعات غلطی در این باره بگیرد یا این­که برای خودش اتفاق بیافتد. چه حالی خواهد داشت؟! پس، تدریجی وی را آماده کنید.

 

در مورد واقعیت‌ها حرف بزنید
در مورد ساختمان بدن یک زن، با او حرف بزنید. بگویید که او هم مثل شما روزی مادر میشود و بدنش از حالا که دارد بالغ می شود، خودش را برای آن زمان آماده می کند؛ مثل یک جور تمرین ماهیانه، ‌تا وقتی که واقعا مادر شود. بسته به سنی که دارد و میزان اطلاعاتی که دارد، میتوانید این توضیح را مفصل‌تر ارائه دهید.

 

حاشیه عادت ماهانه را فراموش نکنید
خیلی وقت‌ها درد‌ها، ‌اعصاب‌خردی‌هاي بی‌علت و نشانه‌هایي مثل تورم قسمت‌هایي از بدن از خود عادت ماهانه ناراحتی بیشتری به همراه می‌آورند. در مورد این موارد با فرزندتان صحبت کنید تا اگر اتفاق افتاد، بداند که طبیعی هست و نگران نشود.

 

وی را آماده نگه دارید
اگر خیلی نزدیک به بلوغ هست یا به تازگی عادت ماهانه را تجربه کرده، ‌ وی را راهنمایی کنید که همه ي وقت ‌لباس زیر تمیز و غذایی‌هایي که وی را آرام می کنند، ‌مثل شیرینی یا مسکن ملایم همراه داشته باشد تا خیالش راحت باشد.

 

آموزش را فراموش نکنید
یادتان باشد شما به عادت ماهانه عادت دارید و همه ي چیز برایتان واضح هست. اما دخترتان در مورد کوچک‌ترین مورد هم آموزش لازم دارد.

 

تجربه‌هایتان را با او در بین بگذارید
اجازه بدهید فرزندتان بداند که شما در این دوران چه مسائلی دارید. این یک موضوع دخترانه-زنانه هست و میتوانید در این مورد درددل کنید.

 

موضوع را محرمانه یا شرم‌آور نشان ندهید
درست هست که مرد‌ها عادت ماهانه ندارند، ‌اما همسر شما در این مورد میداند. پس لازم نیست قایم موشک بازی دربیاورید. پدر هم محرم دختر شما هست و می تواند در مواقعی کمک‌کننده باشد، ‌مثلا وقتی دخترتان کلافه و عصبی میشود به او محبت بیشتری کند یا این­که اگر شما نباشید و به مراقبت یا اقدام درمانی نیاز داشته باشد، از او حمایت کند.

 

به علاوه، دخترتان قرار هست یاد بگیرد با پدیده‌اي طبیعی مواجه هست که نشانه سلامت بدن او هست، نه این­که خجالت بکشد و دائم معذب باشد که کسی متوجه نشود.

 

نقش پدر‌ها در بلوغ دختر‌ها
چه در خانواده‌هاي تک والد که ‍پدر تنها سرپرست خانواده هست و چه در خانواده‌هایي که مادر هم حضور دارد، نقش ‍پدر در بلوغ دختران جدی ست.

 

اگر تک والد هستید
درخانواده‌هاي تک‌ والدی که پدر به تنهایی باید دختر خود را بزرگ کند چه؟! در این موارد، ‌گرچه برای پدر، توضیح بلوغ سخت خواهد بود. حتی اگر پدر از عهده اینکار هم بربیاید، شاید دختر نتواند در مورد همۀ جزییات با او صحبت کند یا درد دل کند و راهنمایی بخواهد. برترین حالت این هست که از گذشته، ‌دختر با یکی از زنان نزدیک،

 

ارتباط خوبی برقرار کرده باشد، مثلا با مادربزرگ، ‌خاله، ‌عمه یا همسر یکی از دوستان نزدیک پدرش، ‌که در زمان لازم بتواند از راهنمایی‌هاي او بهره گیری کند. پس، ‌از الان به فکر یک ارتباط صمیمی و نزدیک، بین دخترتان و یکی از خانم‌هاي اطراف که حسابی به او اعتماد دارید، باشید و مقدمات آن را ایجاد کنید.

 

از دخترتان تعریف کنید
 به گزارش پارس ناز همه ي این صحبت‌ها بدان معنا نیست که پدر‌ها در دوران بلوغ دخترشان سهمی ندارند و قرار هست عرصه را برای مادر و دختر خالی کنند. وقتی قرار هست دختر به بلوغ برسد، ‌ اتفاقا پدر‌ها سهمی مهم دارند که کسی نمیتواند به جای آن‌ها انجام بدهد. دختران در این سن بسیار نیازمند دقت میباشند. آن‌ها در مورد ظاهر خود حساس می شوند و مدام نگران­ اند که زشت و غیرجذاب باشند. لازم هست که پدران از دختر خود تعریف کنند و نشان بدهند

 

که به او افتخار می کنند. اشتباه بعضی والدین این هست که فکر میکنند اگر وارد چنین مقولاتی شوند، ‌روی دخترشان باز می شود یا مثلا به بیراهه می رود، ‌در صورتی که برعکس، ‌دختری که با تعریف‌هاي پدری که به او اعتماد دارد، سیراب هست و احساس ارزشمندی میکند، ‌جای دیگری به دنبال فراهم سازی نیاز خود به تعریف و تمجید نمیگردد

 

و آن‌قدر برای خودش ارزش قایل میشود که از خودش به خوبی مراقبت کند. چنین دخترانی که از طرف پدر، احساس غرور و اعتماد دریافت می کنند، ‌ با او درددل می کنند و خیلی از مسائلی راکه می تواند بالقوه خطرساز باشد، با راهنمایی درست پدر به موقع از سر می‌گذرانند.