پارس ناز پورتال

بهترین فیلم های مستند قرن 21 را بشناسید

بهترین فیلم های مستند قرن 21 را بشناسید

بهترین فیلم های مستند قرن 21 را بشناسید 

فیلمهای مستند زندگی و حیات را در جهان به طور حقیقی نشان میدهند, برخی از این فیلم ها نیز در تاریخ مستندسازی ماندگار شده اند.سینمای غیرداستانی هیچ گاه از ترقی دست برنداشته هست. از واقع نمایی برادران لومیر بگیرید تا مستندهایی که توسط مایکل مور ساخته شده اند, مستندها

 

همه ي وقت اکثر از هر شیوه دیگر فیلمسازی پاسخگوی زمانه خودشان بوده اند. آن ها نه تنها زمانه ما را برایمان پدیدار می‌کنند بلکه به این که چگونه زمانه را ببینیم هم شکل می‌دهند. کارکردشان بخصوص در اوایل قرن بیست و یکم اکثر از قبل مشخص شد که مستندسازان تا چه حد حس پیشگویی درستی نسبت به وضعیت داشته اند. واقعیت همه ي وقت عجیب تر از قصه ها بوده هست و این‌ها فیلم هایي میباشند که به برترین شکل این واقعیت را شرح داده اند.

 

به جز مستندهایی که درمورد شان نوشتیم در رتبه هاي بعدی مستند ‘مردی روی سیم’ جیمز مارش درمورد فیلیپ پتی بندباز فرانسوی, مستند لورا پویتروس درمورد ادوارد اسنودن و مستندی زندگی ایمنی واینهاوس هم در این لیست حضور داشتند.

 

عمل کشتن «جاشوااپنهایمر/ دانمارک/ 2013»

نگاه مخوف و خوفناک جاشوا اپنهایمر به قتل عام سال هاي 1960 در اندونزی پیش چشم تان عکس دهشتناکی می گشاید و در تمام طول فیلم هم یک لحظه عقب نمینشیند یا از قدرت آغاز اش کم نمیشود. فیلمساز زمان فیلمش را به شکنجه هاي بش از یک میلیون نفر از مردم اندونزی که در جریان آن سال ها توسط نیروهای نظامی شکنجه شدند و اذیت دیدند اختصاص داده و با شکنجه گران آن دوره مصاحبه می‌کند.

بهترین فیلم های مستند قرن 21 را بشناسید

انور یکی از آن گنگسترهایی هست که اپنهایمر به سراغش رفته و شخصیت مرکزی مستند هست. به دعوت کارگردان, انور قتل هایي راکه انجام داده صحنه سازی و بازگو میکند و از احساسی که دارد می‌گوید. برخی از رفقا انور معتقدند که قتل ها اشتباه بوده برخی دیگر هم از تاثیر عواقب فیلم بر چهره شان در نگاه عموم احساس نگرانی میکنند. پیتر بردشاو معتقد هست این فیلم شیرجه اي شجاعانه داخل تاریخ هست.

 

عکس سکوت «جاشوا اپنهایمر/ دانمارک/ 2015»

باز هم اپنهایمر سراغ جنایت هایي رفته که در دهه 60 در اندونزی به نام رویارویی با کمونیست با مردم صورت گرفت. عینک ساز دوره گردی برای قصابان سابق و مسئولان امروز اندونزی عینک می سازد و در خلال ملاقات و گفت و گوهایش با آن ها که اکنون پیرمردانی سالخورده اند, از قربانیان شان می پرسند که برادر بزرگش هم یکی از انها بوده هست.

بهترین فیلم های مستند قرن 21 را بشناسید

فرماندهان سابق فجایع با سربلندی خاطرات کشتارهایشان را بازگو میکنند و شرح جزییات وقایع و ولع جلادان در روایت جنایت هایشان شخصیت اصلی مستند و بیننده را به شدت متاثر ساخته و هم زمان از یکی از بزرگ ترین جنایت هاي مسکوت قرن بیستم پرده بر می دارد. فیلم در هفتاد

 

و یکمین جشنواره ونیز به نمایش درآمد و پاداش بزرگ هیات داوران را از آن خودش کرد. گرچه منتقدان میگویند فیلم به نسبت کاری که اپنهایمر در مستند «عمل کشتن» انجام داده بود کمتر شوکه کننده هست.

 

بولینگ برای کلمباین «مایکل مور/ 2002/ ایالات امریکا»

برنده پاداش اسکار برترین مستند که مایکل مور را بعنوان یک فیلمساز شورشی بر سر زبان ها انداخت. ماجرای فیلم مربوط به کشتار در مدرسه کلمباین هست. وقتی دو محصل صبح با اسلحه وارد مدرسه شدند و بقیه بچه ها را به گلوله بستند. مایکل مور در حقیقت این ماجرا را پس اساس قرار می‌دهد تا به قانون حمل اسلحه در ایالات امریکا اعتراض کند.

بهترین فیلم های مستند قرن 21 را بشناسید

قانونی که به عقیده مایکل مور به نفع جمهوری خواهان تمام میشود و به علت مصالح مالی انها لغو نمیشود. نیویورکر نوشت; مایکل مور در مسیری که طی می‌کند و از طریق ارتباطش با اریک هریس, یکی از مسببان تیراندازی در مدرسه کلمباین در حقیقت ترس ها و نفرت هاي خودش

 

را تفسیر می‌کند. فیلم به طرزی قدرتمندانه تاریخ کوتاه خشونت معاصر ما را به عکس میکشد.فیلم فرزند زمانه جورج بوش بود و حمله تروریستی یازده سپتامبر.

 

حکایت هایي که ما میگوییم «سارا پولی/ 2012/ کانادا»

سارا پولی همان بازیگر نقش سارا استنلی هست که با سریال ‘قصه هاي جزیره’ در ایران محبوبیت زیادی پیدا کرد. اکنون منتقدان ایندی وایر مستند اتوبیوگرافیک وی را جزو برترین مستندهای قرن بیست و یکم آورده اند. او با مادرش درمورد دو ازدواجش گفتگو میکند. خاطرات پدرش را جلوی دوربین به عکس می‌کشد و حتی به جای آن اقوامی که درگذشته اند بازیگرانی گذاشته تا خیلی طبیعی نقش آن ها را ایفا کنند.

بهترین فیلم های مستند قرن 21 را بشناسید

پیتر بردشاو درمورد فیلم پولی میگوید; ‘او کار سختی انجام داده هست. سوژه هایي به شدت دردناک را جوری روایت کرده که شیرین و دوست داشتنی بنظر برسند. او قصه نفس گیری برای روایت کردن دارد. این فیلمی فقط درمورد یک خانواده نیست بلکه در ذهن شما سوالاتی درمورد حافظه

 

و خاطرات مطرح میکند. فیلمش هم زمان که صمیمانه هست تاثیر زیادی هم روی مخاطبش میگذارد. پولی جوان پیروز می‌شود تحلیلی بازیگوشانه و در عین حال پیچیده از حافظه ارائه بدهد.’

 

او. جی; تولید کشور آمریکا «ازرا ادلمن/ کشور آمریکا/ 2016»

هفته قبل خبر رسید که ستاره فوتبال آمریکایی بعد از سال ها حبس به جرم آدم ربایی و سرقت سرانجام مورد عفو قرار گرفته و آزاد شده هست. مستند ادلمن قطعا در این ماجرا بی تاثیر نبوده بخصوص که جوایز زیادی از جمله اسکار هم نصیبش شد و نظرها را جلب کرد.

بهترین فیلم های مستند قرن 21 را بشناسید

این مستند از طریق به عکس کشیدن زندگی او. جی. سیمپسون به دو مسئله بحران برانگیز و بااهمیت در کشور آمریکا یعنی نژاد و شهرت میپردازد. این که چگونه مردم کشور آمریکا بعد از موفقیت هاي بحبوحه جی در فوتبال حرفه اي در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی به او علاقه مند شدند و چگونه این علاقه با متهم شدن

 

او به قتل همسرش, افول کرد. منتقدان معتقدند فیلم تصویری متعادل از انچه که رویای آمریکایی خوانده می‌شود ارائه می‌دهد. رویایی که کنار یک تراژدی گذاشته می‌شود و نتیجه فیلمی که با قدرت و مهارت ساخته شده.

 

من کاکا سیاه تو نیستم «رائول پک/ کشور آمریکا/ 2016»

نامزد پاداش اسکار و برنده چندین پاداش معتبر دیگر از جشنواره هاي فیلمهای مستند براساس کتاب خاطرات ناتمام ‘این منزل را به یاد داشته باشید.’ جیمز بالدوین ساخته شده هست. جیمز بالدوین خودش از رهبران فعالیت هاي دستمزد بشر بوده و در خاطراتش از مبارزات رهبرانی چون مالکوم ایکس و مارتین لوترکینگ گفتگو کرده هست به علاوه نظر شخصی خودش را درمورد تاریخ کشور آمریکا و پیشینه نژادپرستی در آن هم بیان کرده هست.

بهترین فیلم های مستند قرن 21 را بشناسید

فیلم از دیدگاه منتقدان دومین اثر برجسته سال 2016 شد. گاردین نوشته که کار این فیلم در روایت لزرش دهنده هست. آن ها با سر هم کردن عکسهای پراکنده و ویدیو هاي تاریخ یکی از برترین فیلم ها درمورد دستمزد بشر را در تاریخ سینما ساخته اند. این مستند کمیابی هست که می‌شود آن را مستندی معنوی نامید. فیلم استادانه مسئله نژادپرستی در ایالات امریکا را مورد حمله قرار میدهد.

 

مرد گریزلی «ورتر هرتسوگ/ 2005/ کشور آمریکا»

مستند زندگینامه اي استاد مسلم سینمای مستند, ورنر هرتسوگ از تیموتی ترودل, فعال محیط زیست, مستندساز و یکی از علاقمندان به خرس هاي گریزلی در طول پنج سال گرفته. ترودل سیزده تابستان در یک پارک وحشی کنار خرس هاي گریزلی زندگی می‌کرد و در نهایت هم یکی از آن خرس هاي سیاه او و نامزدش را خورد.

بهترین فیلم های مستند قرن 21 را بشناسید

منتقد ورایتی درمورد فیلم هرتسوگ می‌نویسد; ‘این فیلم براق, شاعرانه و در نهایت کاملا منحصر به فرد هست. هرتسوگ نه تنها داستانی را روایت میکند که به طرز غیرقابل باوری تلخ هست که تصویری متافیزیکی از جهان طبیعت هم ارائه می‌دهد که از انچه انسانها فکر میکنند فراتر هست.

 

داستانی درمورد مردی که هم شبیه یک قدیس بود و هم یک احمق. مردی که همه ي چیز طبیعت را درک کرده بود به جز مرگ. کار مسحورکننده اي هست.’

 

خروج از مغازه هدیه فروشی; فیلم بنکسی «بنکسی/ 2010/ انگلستان»

بنکسی را حتماً می شناسید. هنرمند گرافیتی کار که آثار عصیانگرش ابتدا در خیابان هاي لندن و بعد خیلی از شهرهای دیگر اورپا به چشم خوردند و اکنون در سر تا سر جهان مقلدانی دارد. بنکسی که هیچ کس هویتش را درست نمی شناسد اکنون همانگونه ناشناس مستندی درمورد یک هنرمند

 

دیگر ساخته; به گزارش پارس ناز تیری گه‌تا مهاجر فرانسوی هست که در لس آنجلس زندگی میکند. او یک مغازه دار و یک فیلمساز آماتور هست که تلاش میکند بنکسی را پیدا و با او رفیق شود. بنکسی دوربین را می چرخاند و وی را به عکس میکشد.

بهترین فیلم های مستند قرن 21 را بشناسید

اینترتینمنت ویکلی میگوید; این فیلم شبیه راهرویی پر از آدینه هست که در آن هنرمندان سوژه اي میباشند که انعکاس داده می‌شوند. طرفداران کسانی میباشند که به هنرمندان تبدیل می‌شوند. مستندی مخرب, برانگیزاننده و غیرمنتظره که هر لحظه اش شگفت زده تان می‌کند. سرگرم کننده و شوخ طبعانهِ هست و شما را به جهان شیفته کننده گرافیتی کارها میبرد.