پارس ناز پورتال

ساده ترین روش ها برای از بین بردن بوی بد کفش و پاها

ساده ترین روش ها برای از بین بردن بوی بد کفش و پاها

ساده ترین روش ها برای از بین بردن بوی بد کفش و پاها

 

در اینبخش با ساده‌ترین روشها برای از بین بردن بوی بد کفش و پاها آشنا می‌شویم. در اویل فصول گرم هستیم و تا فرارسیدن تابستان داغ چیزی نمانده، یکی از چیزهای اذيت دهنده در مورد تابستان بوی بد عرق و کفش و پا اسـت، بوی کفش و پاها چیزی غیرطبیعی نیست اما در برخی افراد بیشتر اسـت، در ادامه روش هایي خانگی برای التیام این مشکل اذيت دهنده را مرور میکنیم. با پارس ناز همراه باشید.

 

برگ‌ های اسطوخودوس

ساده ترین روش ها برای از بین بردن بوی بد کفش و پاها

برگ اسطوخودوس بدلیل خاصیت ضد باکتریایی و بوی معطری کـه دارد بـه رفع بوی بد کفش کمک می کند. شش شماره ساقه اسطوخودوس را در مقابل نور خورشید قرار دهید تا خشک شوند، ساقه‌هاي خشک شده رابه نسبت مساوی شب‌ها قبل از خواب در کفش‌ها قرار دهید و اجازه دهید تا صبح در کفش‌ها بماند. انجام اینکار هر شب قبل از خواب برای رفع بوی بد کفش موثر اسـت.

 

بابونه

بابونه اگر چـه بـه اندازه اسطوخودوس خوشبو نیست، اما جاذب رطوبت اسـت، رطوبت بیش از حد کفش را جذب میکند و مانع رشد باکتری‌ها می شود.

ساده ترین روش ها برای از بین بردن بوی بد کفش و پاها

برای از بین بردن بوی بد کفش با گل‌هاي بابونه بـه چند کیسه پارچه‌اي کوچک نیاز دارید. ۵۰ گرم گل بابونه خشک شده را داخل هر یک از این این کیسه‌ها بریزید ودر کیسه‌ها تعدادی سوراخ ایجاد کنید. شب قبل از خواب این کیسه‌ها را داخل کفش‌ها قرار دهید و اجازه دهید تا صبح باقی بمانند.

 

نشاسته ذرت و روغن درخت چای

ساده ترین روش ها برای از بین بردن بوی بد کفش و پاها

نشاسته ذرت جاذب رطوبت اسـت و با جذب رطوبت مانع رشد باکتری‌ها و قارچ‌هاي داخل کفش می شود و می تواند بوی بد کفش را از بین ببرد. ۴ قاشق غذاخوری نشاسته ذرت رابا ۴ قطره روغن درخت چای مخلوط کنید و شب قبل از خواب چند قاشق چایخوری از این مخلوط را داخل کفش هایتان بریزید و اجازه دهید تا صبح بماند. انجام اینکار سه بار در هفته بوی بد کفش را از بین می برد.

 

پوست مرکبات

ساده ترین روش ها برای از بین بردن بوی بد کفش و پاها

پوست تازه مرکبات مانند لیمو، پرتقال و گریپ فروت بوی معطری دارند، پوست مرکبات رابه قسمت‌هاي کوچکتری تقسیم کنید و شب قبل از خواب داخل کفش‌ها قرار دهید و بـه مدت ۱۲ ساعت داخل کفش‌ها باقی گذارید.

 

جوش شیرین

جوش شیرین رطوبت کفش را جذب می کند و بدلیل خاصیت ضد باکتریایی کـه دارد از رشد قارچ‌ها و باکتری‌ها پیشگیری می کند. برای از بین بردن بوی بد کفش با جوش شیرین می توانید مطابق یکی از دو روش‌ زیر عمل کنید:

 

روش 1:

چهار قاشق غذاخوری جوش شیرین رابا شش قطره اسانس لیمو مخلوط کنید، این مخلوط را داخل کفش هایتان بریزید و اجازه دهید بـه مدت ۸ الی ۱۲ ساعت داخل کفش ها باقی بماند. سپس با استفاده از قلم مو یا یک پارچه داخل کفش ها را کاملا تمیز کنید. انجام اینکار سه بار در هفته میتواند بوی بد کفش را کاملا برطرف کند.

 

روش 2:

جوش شیرین را میان یک دستمال کاغذی بریزید و دو پاکت کوچک درست کنید. این پاکت‌ها رابه مدت ۱۲ ساعت داخل کفش قرار دهید تا بوی بد آن از بین برود.

 

چای کیسه‌اي

در صورتیکه میخواهید از شر باکتری‌هایي کـه در کفش‌ها زندگی میکنند خلاص شوید میتوانید از چای کیسه‌اي استفاده کنید. چای کیسه‌اي دارای ماده‌اي بنام “تانن” اسـت کـه برای کشتن این باکتری‌ها مفید اسـت.

ساده ترین روش ها برای از بین بردن بوی بد کفش و پاها

برای از بین بردن بوی بد کفش با چای کیسه، چای رابه مدت دو الی سه دقیقه داخل آب جوش قرار دهید، سپس آنرا از آب جوش خارج کرده و کمی صبر کنید تا خشک شوند. چای رابه مدت یک ساعت یا کمی بیشتر داخل کفش‌ها قرار دهید تا بوی بد آنرا از بین ببرد.

 

پودر بچه

ساده ترین روش ها برای از بین بردن بوی بد کفش و پاها

پودر بچه دارای رایحه‌هاي متفاوتی اسـت، برای از بین بردن بوی بد کفش از پودر بچه با رایجه‌هاي بسیار قوی استفاده نکنید، زیرا ممکن اسـت بوی بد کفش را تشدید کند. پیش از پوشیدن کفش مقدار کمی از پودر بچه را داخل کفش بریزید، هم چنین در صورتیکه پاهای شـما داخل کفش بو می گیرند می توانید مقداری از این پودر رابه پاهای خود نیز بزنید.

 

نمک

ساده ترین روش ها برای از بین بردن بوی بد کفش و پاها

کفش‌هایي کـه دارای الیاف کنفی هستند، در فصل تابستان و زمانیکه بدون جوراب پوشیده می شوند مستعد بو گرفتن هستند. برای از بین بردن بوی بد این کفش‌ها کافی اسـت کمی نمک داخل آن‌ها بپاشید.

 

لایه خشک کن

اگر وادار هستید برای مدت طولانی کفش بپوشید و از در آوردن کفش هایتان در مکان‌هاي عمومی بدلیل بوی ناخوشایند آن‌ها خجالت میکشید می توانید از ورقه ضد رطوبت استفاده کنید. این ورقه‌ها بسیار نازک هستند و میتوانید قبل از پوشیدن کفش، آن‌ها را کف کفش ها قرار دهید. این لایه ‌ها را باید بعد از هر بار استفاده دور بیندازید و از ورقه ضد رطوبت جدید استفاده کنید.

 

الکل

ساده ترین روش ها برای از بین بردن بوی بد کفش و پاها

الکل دارای خاصیت ضد عفونی کنندگی اسـت و می تواند با از بین بردن باکتری‌هاي داخل کفش بوی آنرا از بین ببرد. مقدار کمی الکل را داخل کفش اسپری کنید، فراموش نکنید کـه الکل را روی قسمت خارجی کفش نمالید، زیرا ممکن اسـت باعث خراب شدن آن شود. سپس کفش را در هوای آزاد قرار دهید تا بوی بد آن از بین برود.

 

صابون

ساده ترین روش ها برای از بین بردن بوی بد کفش و پاها

صابون می تواند بوی بد رابه خود جذب کند، برای از بین بردن بوی بد کفش با این روش کافی اسـت یک قالب صابون داخل آن قرار دهید و چند ساعت صبر کنید تا بوی بد کفش کاملا از بین برود.

 

اسپری سرکه

سرکه دارای خاصیت ضد باکتریایی اسـت برای رفع بوی بد کفش سرکه و آب رابه نسبت مساوی مخلوط کنید، سپس این محلول را داخل کفش‌ها اسپری کنید. حداقل ۳۰ دقیقه صبر کنید تا کفش‌ها خشک شوند و بتوانید آن‌ها را بپوشید.

 

قهوه

ساده ترین روش ها برای از بین بردن بوی بد کفش و پاها

از قهوه طبق معمول برای از بین بردن بوی بد سیر، ماهی یا بوی مواد فاسد شده داخل یخچال استفاده می شود. قهوه هم چنین میتواند بـه از بین بردن بوی بد کفش کمک کند. پودر قهوه را داخل کفش بریزید و اجازه دهید بـه مدت ۱۲ ساعت داخل کفش‌ها باقی بماند، سپس با استفاده از یک قلم مو کفش‌ها را کاملا تمیز کنید.

 

دهانشویه

دهانشویه‌هاي الکلی دارای خاصیت ضد باکتریایی و ضد عفونی کنندگی هستند و میتوانند باکتری‌هاي بد کفش را از بین ببرند. کافیست با استفاده از یک اسپری مقدار کمی دهان شویه داخل کفش اسپری کنید و صبر کنید تا خشک شود.

 

فریز کردن کفش

اگر همه ی روش‌هاي قبل را امتحان کردید، اما بوی بد کفش شـما همان‌ گونه باقیمانده اسـت می توانید آن‌ها را فریز کنید. برای محافظت از کفش‌ها در مقابل دمای پایین آن‌ها را داخل کیسه قرار دهید.

ساده ترین روش ها برای از بین بردن بوی بد کفش و پاها

سپس آن ها رابه مدت یک شب داخل فریزر قرار دهید، باکتری‌هاي داخل کفش قادر بـه تحمل سرما نیستند و با قرار دادن کفش داخل فریزر این باکتری‌ها کشته می شوند. بعد از خارج کردن کفش از فریزر صبر کنید تا گرم شوند و بتوانید آن‌ها را بپوشید.

 


 

و اما روش های از بین بردن بوی بد پا

 

افرادی کـه برای ساعتهای طولانی کفش و جوراب می پوشند و طبق معمول بیشتر از حالت طبیعی عرق میکنند گرفتار مشکلی بنام بوی بد پا هستند، بـه طوری‌كه در برخی مواقع بوی بد پای آن ها بیش از اندازه زیاد اسـت. با این وجود رفع بوي بد پا، يک مشکل نااميد کننده نبوده و خوشبختانه با اقدامات ساده و راهکارهای خانگی و بهرهگیری از طب سنتی میتوان بوی بد پا را برطرف کرد.

 

علت بوی بد پا

ساده ترین روش ها برای از بین بردن بوی بد کفش و پاها

بـه طورکلی مهم ترین ایجاد علت بوی بد پاها پوشیدن جوراب و کفش برای مدت طولانی اسـت، برخی عوامل دیگر ایجاد کننده این مشکل عبارتند از: رشد و تکثیر برخی باکتری‌ها در کفش بـه ویژه کفشهای اسپرت و ورزشی: محيط گرم و مرطوب داخل کفش رشد باکتريها را در پا تقويت می کند.

 

ترشح زیاد عرق:

برخی افراد غدد عرق ترشح عرق بیشتر از معمول دارند و اغلب این عرق زیاد با عفونت باکتریائی یا قارچی همراه اسـت.

 

عدم رعایت بهداشت و نظافت:

پوشیدن جوراب کثیف یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد کننده بوی بد پا اسـت.

 

استرس:

استرس بدلیل تاثیر بر غدد و افزایش ترشح عرق میتواند بر افزایش تعریق پاها ودر نتیجه افزایش بوی بد پا موثر باشد. اختلالات هورمونی و برخی داروها نیز از دیگر عوامل تاثیرگزار بر روی بوی پا و بدن هستند.

 

شستن روزانه پاها با آب و صابون

ساده ترین روش ها برای از بین بردن بوی بد کفش و پاها

برای از بین بردن بوی بد پاها، روزانه با استفاده از صابونی ملایم و آب بـه ویژه در تابستان، حمام کرده و یا پاها را بعد از کار و فعالیت روزانه شستشو دهید. بهتر اسـت بعد از شستشو پاها را خشک کرده و برای چند ساعت جوراب نپوشید تا پای شـما هوا بخورد.

 

شستن پاها با آب زیتون تلخ

یکی از راهکارهای رفع بوی بد پا در طب سنتی غوطه ور کردن پاها یک بار یا دو بار در هفته در آب زیتون تلخ بـه مدت 8 تا 10 دقیقه اسـت.

 

شستشوی پاها با محلول آب و گیاه دارویی زنیان

از دیگر راهکارهای رفع بوی بد پا در طب سنتی استفاده از زنیان برای شستشو اسـت. بـه این منظور، نصف قاشق چایخوری زنیان پودر شده رابه یک لیتر آب اضافه کرده و ازآن برای شستن پاها استفاده کنید. محلول آب و زنیان بعنوان یک قابض عمل کرده و بطور قابل ملاحظه‌اي عرق کردن پا را کاهش می دهد.

 

شستشوی پاها با چای

تانن موجود در چای یک عامل خشک کننده اسـت. در نتیجه سه و یا چهار چای کیسه‌اي را دریک لیتر آب بـه مدت ۱۰ دقیقه جوشانده و سپس مقداری آب سرد بـه آن اضافه کنید تا مایعی ولرم حاصل شود. حال پاهایتان رابه مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه دراین مایع قرار داده و سپس خشک کنید.

ساده ترین روش ها برای از بین بردن بوی بد کفش و پاها

هم چنین برای نتیجه بیشتر، در پایان از پودر تالک بر روی پاهااستفاده کنید. اینکار را روزی دو بار انجام دهید تا مشکل قارچ، عرق و بوی پاهایتان حل شود. پس از رفع این مشکل اینکار را هفته اي دو بار انجام دهید.

 

مالیدن نمک و آبلیمو به پاها

ساده ترین روش ها برای از بین بردن بوی بد کفش و پاها

از دیگر شیوه‌هاي مفید رفع بوی بد پا در طب سنتی مالیدن مخلوط نمک و آبلیمو بـه پاها و لای انگشتان اسـت. این مخلوط شستشو دهنده خوبی برای پاها محسوب میشود.

 

اصلاح رژیم غذایی

در برخی افراد خوردن غذا هاي ادویه‌دار و تند با ایجاد عرق تولید بوی پا می کند، بنابر این این افراد بهتر اسـت از خوردن افراطی این ادویه‌ها پرهیز کنند.

 

سایر توصیه ها برای رفع بوی بد پا

علاوه بر راهکارها و درمانهای ذکر شده برای برطرف کردن بوی بد پاها، توصیه‌هاي زیر نیز میتواند در پیشگیری و کاهش این مشکل بشما کمک کند:

 

جوراب خود را روزانه عوض کنید

ساده ترین روش ها برای از بین بردن بوی بد کفش و پاها

شستن جورابها و تعویض جوراب تاثیر بسزایی در کاهش بوی بد پا دارد. هم چنین بهتر اسـت از جورابهای نخی استفاده کنید تا عرق کمتری در پا باقی بماند. از کفشهای چرم طبیعی استفاد کنید. کفش‌هاي ساخته شده از مواد طبیعی مثل چرم بهتر از کفش‌هاي ساخته شده از مواد پلاستیک هستند و خروج گرما از آن ها راحت‌تر صورت میگیرد.

 

در کفش های خود کفی‌ های بوگیر بگذارید

ساده ترین روش ها برای از بین بردن بوی بد کفش و پاها

این کفی‌ها را میتوانید از داروخانه ها تهیه کنید. چنانچه هیچ یک از راه‌کاراهای ارائه شده برای رفع بوی بد پای شـما موثر نبود، گزینه نهایی استفاده از افشانه دارویی فرمالدئید اسـت. این ماده ضدعرقی اسـت کـه دارای فرمالدئید و نعناع اسـت و برای از بین بردن بوی شدید پا ساخته شده اسـت. این دارو فقط برای موارد شدید بوی پا اسـت و برای استفاده حتما از دکتر خود اجازه بگیرید.