پارس ناز پورتال

همه چیز درباره بیماری تخمدان پلی کیستیک خانم ها

مجموعه : بهداشت زنان
همه چیز درباره بیماری تخمدان پلی کیستیک خانم ها

همه چیز درباره بیماری تخمدان پلی کیستیک خانم ها 

تخمدان پلی کیستیک بیماری زنانه است که خودش را همراه با درد نشان می‌دهد. امروز نگاهی خواهیم داشت به روند درمان این بیماری. تخمدان پلی کیستیک، بیماری است که امروزه انگار گریبانگیر تعداد زیادی از دختران جوان شده و انها رابا مشکلات باروری مواجه کرده است.

 

این بیماری شاید 30سال پیش فقط در خانم هاي چاق دیده می‎شد اما هم اکنون دخترهای جوان لاغر حتی در سنین 17سالگی هم به آن مبتلا می‎شوند.

 

شاید شما هم تا به حال با جابه جایی هاي چند روزه عادت ماهانه تان و رشد چند موی زائد روی چانه یا قفسه سینه و افزایش آکنه هایتان دلهره کیست هاي تخمدانی را از سر گذرانده باشید.

 

وقتی محیط بدن مردانه می‎شود

تخمدان پلی کیستیک همان بیماری ” اشتین لونتاین ” است که در زمان قدیم با علائم «هیرسوتیسم» «افزایش رشد مو هاي زائد»، افزایش آکنه صورت، الیگومنوره «تعداد کم دفعات قاعدگی» یا آمنوره «فقدان قاعدگی» و نازایی توسط آقای ” اشتین لونتاین ” شناخته شد.

 

درباره افزایش مو هاي زائد و ارتباط آن با نازایی میتوانید به این پست ها مراجعه داشته باشید: هیرسوتیسم و رویش مو هاي زائد در زنان و مو هاي زائد زنگ خطر نازایی است؟ .

 

در زمانی که بیماری پلی کیستیک مطرح شد بیشتر مختص افراد چاق بودو علت بروز آن به هم خوردن تعادل هورمون ها در خانم هاست به این ترتیب که سطح هورمونهای مردانه یا بطور مستقیم در خون بالا می‎رود یا گیرنده ها نسبت به این هورمون ها حساس تر می‎شوند و محیط بدن خانمها تبدیل به یک محیط مردانه می‎شود.

 

تخمک گذاری ها طبق معمول دراین محیط مردانه اختلال پیدا می‎کند. در چنین مواقعی شاهد عدم تخمک گذاری یا کم شدن تخمک گذاری ها و افزایش علائم مردانه ازجمله رشد مو هاي ریش و سبیل و بقیه قسمت هاي بدن و ریزش مو هاي سر به طریق مردانه در دو طرف شقیقه ها می‎شویم.

همه چیز درباره بیماری تخمدان پلی کیستیک خانم ها

تخمدان پلی کیستیک چه علائمی‎ دارد؟

هر فردی که بیماری پلی کیستیک دارد ممکن است تمام علائم ذکر شده برای آنرا نداشته باشد. این بیماری طیف گسترده اي دارد. برای مثال ممکن است دورتا دور تخمدان فقط فولیکول هاي ریز با فاصله بین ۲ تا ۹ میلی متر وجود داشته باشد و بیمار هیچگونه علامتی نداشته باشد یا کسیکه اصلا درسال پریود نمی‎شود و تمام بدنش از مو هاي زائد پوشیده شده و مو هاي سرش به میزان زیادی کاسته شده است.

 

بیماری پلی کیستیک طبق معمول از ابتدا با نامرتبی پریودها شروع می‎شود به این ترتیب که پریودها یک تا ۲ هفته عقب می‎افتد ودر نهایت به جایی ختم می‎شود که بیمار فقط با استفاده از آمپول ها یا قرص هاي پروژسترون پریود می‎شود.کم یا زیاد بودن خون ریزی ها در زمان عادت ماهانه بستگی به جایگاه بیمار دراین طیف دارد. عده اي از افراد مبتلا بسیار چاق هستند و طبق معمول سطح هورمونهای زنانه شان هم بالاست.

 

دراین افراد ضخامت لایه داخل رحم زیاد می‎شود در نتیجه خون ریزی هایشان می‎تواند زیاد باشد. بیماران دیگری هم هستند که هر ۲ تا ۳ ماه یکبار پریود می‎شوند و چون دراین فواصل چند ماهه تخمک گذاری ندارند سطح داخلی رحم شان ضخیم می‎شود.این ضخیم شدن آندومتر یا لایه داخلی باعث می‎شود بعد از چند ماه که پریود اتفاق می‎افتد

 

بسیار شدید باشد. وضعیت برای برخی افراد نیز برعکس است، یعنی بیمار هر ۲ تا ۳ هفته یکبار پریود می‎شود. دراین افراد سطح هورمون ها بعلت تخمک گذاری بطور مرتب بالا و پایین نمی‎شود و چون در وسط سیکل بطور ناگهانی یکی از هورمونهای استروژن یا پروژسترون افت می‎کند بیمار دچار خون ریزی می‎شود و فکر می‎کند پریود شده درحالی که این خون ریزی پریود نیست و مربوط به عدم تعادل هورمون هاست.

 

حتی دختران 16 ساله لاغر هم ممکن است مبتلا شوند

بیماری پلی کیستیک می‎تواند جنبه ارثی و مادرزادی داشته باشد به خصوص درخانواده هایي که دچار چاقی موروثی نیز هستند. در حال حاضر شیوع آن نسبت به ۳۰ سال پیش خیلی بیشتر شده است.در قدیم این بیماری فقط در بیماران چاق دیده می‎شد اما امروزه حتی لاغرها هم ممکن است دچار پلی کیستیک هاي بسیار مقاوم به درمان شوند.

 

متاسفانه درحال حاضر کمتر کسی پیدا می‎شود که در سونوگرافی اش این کیست ها دیده نشود و علائمی‎ نداشته باشد. تنها کسانی که بطور مرتب ورزش می‎کنند و غذای فست فود و چرب نمی‎خورند و مراقب هیکل خود هستند، دچار این علائم نمی‎شوند.

 

اکثر افراد مبتلا به بیماری پلی کیستیک زمانی به دکتر مراجعه می‎کنند که با علائم آن مواجه می‎شوند. دختران جوان مبتلا به این بیماری که تازه پریود شده اند و طبق معمول هم لاغر هستند کمتر متوجه علائم آن می‎شوند بنابر این بیشتر مراجعان در رابطه با این بیماری در سنین بالای ۱۶ سال قراردارند.

 

این افراد ۱۶ تا ۱۷ ساله طبق معمول باید پریودهایشان بعد از ۴ تا ۵ سال مرتب شده باشد اما بازهم شاهد بی نظمی‎هاي عادت ماهانه هستند و آمنوره دارند. در کل می‎توان گفت رده سنی مبتلایان بیشتر بین ۱۶ تا ۳۶ سال است.

 

تشخیص تخمدان پلی کیستیک در دختران

بیماری پلی کیستیک را می‎توان با درنظر گرفتن علائم کلینیکی، سونوگرافی و آزمایش تشخیص داد

 

مبتلایان به این بیماری نازا نمی ‎شوند

بیماری پلی کیستیک را می‎توان با درنظر گرفتن علائم کلینیکی، سونوگرافی و آزمایش هاي خاصی تشخیص داد. زمانی که بیمار با علائم هیرسوتیسم، آکنه، نامرتبی پریود یا حتی نازایی مراجعه می‎کند برای او آزمایش هایي در روز دوم عادت ماهانه تقاضای می‎شود تا اختلالات هورمونی اش مشخص شود.

 

دراین افراد طبق معمول سطح هورمونهای هیپوفیزی LH و FSH دچار اختلال می‎شوند به این ترتیب که نسبت هورمون LH به FSH بیشتر از ۲ می‎شود.علاوه براین فاکتور مهم دیگری به نام«AMH «Anti Mullerian Hormone نیز وجوددارد که میزان طبیعی این هورمون طبق معمول بین ۵ تا ۵/۵ است اما میزان آن در مبتلایان به بیماری پلی کیستیک حتی تا ۱۲ هم می‎رسد.

 

در سونوگرافی نیز به خصوص اگر به طریق واژینال انجام شود طبق معمول فولیکول هاي زیر ۱۰ میلی متری بسیار زیادی دور تا دور تخمدان مشاهده می‎شود.برخی پزشکان به بیماران ترس واهی می‎دهند مبنی براینکه مبتلایان به این بیماری هیچوقت باردار نمی‎شوند درحالی که ممکن است حتی پریود بیمار مرتب و علائم شدید نداشته باشد.

 

این اظهار نظر بیمار را وحشت زده می‎کند درصورتی که باید در مورد بیماری پلی کیستیک به خوبی توضیح داده شده و به آن رسیدگی شود. در تعداد زیادی از موارد مبتلایان به این بیماری یا با رژیم یا با درمان بالاخره باردار می‎شوند.

 

پزشک برایتان قرص ضد دیابت تجویز کرده است؟

برای درمان بیماری پلی کیستیک جدا از کاهش وزن و ورزش مرتب می‎توان برحسب علائم بیمار از درمان هاي دارویی نیز استفاده کرد. یکی از این داروها متفورمین یا همان داروی ضددیابت است.متفورمین ورود قند رابه سلول تسهیل می‎کند و این باعث می‎شود فرد همیشه گرسنه نباشد و احساس سیری کند.

 

درنتیجه وزن بیمار کاهش پیدا خواهد کرد. این کاهش وزن باعث می‎شود متابولیسم هورمون ها التیام یابد و چربی بدن کاهش پیدا کند در نتیجه هورمونهای جنسی کمتر داخل این چربی ها تجمع پیدا می‎کنند.

 

بارها دیده شده که با تجویز متفورمین برای چند ماه، پریود بیمار مرتب شده یا بیماری که نازایی داشته خود بخود باردار شده است. در آخر اگر هیچ یک از روشهای درمانی ازجمله استفاده از متفورمین، دگزامتازون، رژیم غذایی، ورزش و … جواب نداد و بیمار نتوانست وزنش را پایین بیاورد و پریودهایش را منظم کند، وادار می‎شویم از لاپاراسکوپی استفاده کنیم.

 

در لاپاراسکوپی فولیکول هایي که ریز هستند رامعمولا با الکترود می‎سوزانیم. البته درگذشته متاسفانه پزشکان یک قطعه ازتخمدان را برمی‎داشتند و این باعث می‎شد سطح هورمونهای مردانه افت کند وفرد باردار شود.برای رفع مو هاي زائد یا هیرسوتیسم نیز می‎توان از داروهای بسیار ساده مانند اسپیرونولاکتون استفاده کرد.

 

این دارو مدر است و باعث افزایش ادرار می‎شود و علاوه بر کاهش مو هاي زائد رشد مو هاي سر را نیز التیام می‎بخشد.از طرفی اگر بیمار آکنه داشته باشد طبق معمول از داروهای ضد آکنه موضعی یا حتی داکسی سایکلین می‎توان استفاده کرد.

 

اگرهم آکنه خیلی شدید باشد گاهی اوقات بیمار وادار می‎شود تحت نظرمتخصص پوست از دارویی به نام روآکوتان استفاده کند که حاوی اسید رتینوئیک است. البته این دارو باید باتوجه به آزمایش هاي کبدی مصرف شود.